[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، ولی جهانی گفت: بر اساس گزارش دهیاری روستای انبارسر به اداره میراث فرهنگی آستانه اشرفیه و پس از انجام بازدید و بررسی های کارشناسی، بقایای یک فروند کشتی به طول ۴۸ متر در فاصله ۳۰۰ متری از ساحل دریا کشف شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: در بررسی های اولیه کارشناسان از این کشتی، شواهد حاکی از حرکت آن از مبدأ روسیه به سمت استان گیلان و پهلوگیری آن در این منطقه است که به علت نامشخصی، این کشتی دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.

جهانی اضافه کرد: بخش عمده ای از این کشتی در حال حاضر در زیر ماسه مدفون شده و برای دستیابی به اطلاعات دقیق تر نیاز به انجام بررسی های کارشناسی بیشتر در این مورد است.

وی افزود: مراجعه به اسناد، متون تاریخی و همچنین انجام کاوش های باستان شناسی می تواند اطلاعات بیشتری در این خصوص قدمت و کاربری کشتی مذکور را مشخص کند اما با احصاء مشخصات آن و مقایسه ی این اطلاعات با سایر کشتی های کشف شده در ساحل دریای خزر، می توان قدمت آن را مرتبط با اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار در نظر گرفت هرچند که صحت و دقت نظریه فوق تا حدود زیادی به مطالعات آزمایشگاهی و انجام کاوش های دقیق باستان شناسی منوط است.

جهانی گفت: تا کنون چهار فروند کشتی در سواحل شهرستان های رودسر تا آستارا مورد شناسایی قرار گرفته که در خصوص نحوه نگهداری و حفاظت از این کشتی ها، برابر تفاهم نامه منعقد شده بین اداره کل بنادر و کشتی رانی با پژوهشکده باستان شناسی کشور، رایزنی هایی انجام شده که تعیین تکلیف نهایی این کشتی ها در دستورکار قرار خواهد گرفت.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان