[ad_1]

جواد اتابکی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار خودکشی استان مرکزی، اظهار کرد: استان مرکزی در بحث خودکشی از نظر تعداد فراوانی در رتبه ۲۰ کشور و بر حسب جمعیت با ۶.۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه ۱۷ کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: آسیب خودکشی در استان مرکزی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۱ روند سینوسی داشته است، به طوری که در سال ۱۳۷۵، در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۲.۷ نفر خودکشی کرده اند که در سال ۱۳۸۰ این رقم افزایش یافته، ولی در سال ۱۳۹۴ این نرخ کاهش یافته واستان با ۳.۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در رتبه ۱۹ قرار گرفته و از سال ۱۳۹۵ به بعد افزایش یافته و به نرخ ۵،۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده و در سال ۱۳۹۹ استان با ۶.۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه ۱۷ کشور قرار گرفته است.

دبیر کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: بر این اساس دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اقدام به تدوین سند کنترل و کاهش خودکشی استان بر اساس سند ملی استراتژیک کنترل و کاهش خودکشی کرده است که این سند به صورت بومی و بر اساس شرح وظایف دستگاه ها و توانمندی و ظرفیت آنها تدوین شده است.

اتابکی عنوان کرد: در این سند ۱۲ دستگاه مشارکت دارند و بیش از ۱۲۰ برنامه در حوزه آموزشی، توانمند سازی، فرهنگی و پایش اختلالات روانی به همت دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تدوین شده است.

وی ادامه داد: سند فوق ذیل برنامه کنترل و کاهش خشونت استان است و نظارت اجرای آن توسط معاونت اجتماعی دادگستری و ارزیابی توسط دفتر اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد.

مدیر کل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: هدف کاهش ۱۰ درصدی اقدام به خودکشی در استان. کاهش اختلالات روانی و توانمند سازی و آگاه سازی گروه های مختلف مردم است.

اتابکی گفت: یکی از برنامه های استان اجرای طرح غربالگری سلامت روان به عنوان پایلوت در شهرستان آشتیان است که در حال اجراست همچنین تلاش داریم تا مردم را تشویق کنیم از خدمات پیشگیرانه روانشناسی و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنند.

مدیر کل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در پایان بیان کرد: خودکشی قابل کنترل و پیشگیری است و نیازمند همکاری همه دستگاه ها و معرفی و اطلاع رسانی و تقویت خدمات اورژانس اجتماعی ۱۲۳ به مردم هستیم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان