[ad_1]

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با توجه به فصل بارش ها کوهنوردان زیادی عازم ارتفاعات و قلل مرتفع در شهرهای مختلف می شوند. در این بین عده ای هستند که به هشدارهای لازم که هواشناسی، امداد و نجات و فدراسیون کوهنوردی می دهد، بی توجه هستند و باعث خطر و زحمت برای خودشان و تیم های امدادی می شوند.

طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته حوادث مختلفی در برخی قلل و ارتفاعات کشور از جمله گرفتاری و مفقودی رخ داد که خوشبختانه تاکنون تلفات جانی نداشته است.

* گرفتاری تیم کوهنوردی شیرازی در دنا

یک تیم کوهنوردی 7 نفره از باشگاه کوهیاران شیراز که راهی کهکیلویه و بویر احمد شده بود، در ارتفاع 4 هزار متری دنا به دلیل شرایط نامساعد جوی گرفتار شدند که خوشبختانه طی تماسی که با تیم های امدادی و هلال احمر داشتند، از سلامتی خود خبر دادند. تیم های امدادی برای رسیدگی به آنها عازم منطقه شدند که در بار اول به دلیل شرایط جوی، دسترسی به آنها صورت نگرفت و قرار است امروز با بهتر شدن هوا به پایین منتقل شوند.

* سقوط کوهنورد 63 ساله در دربند

حادثه بعدی به در ارتفاعات دربند و گلاب دره باز می گردد. یک کوهنورد 63 ساله به دلیل سقوط دچار آسیب دیدگی از ناحیه لگن و پا شده بود که تیم امداد و نجات پایگاه دربند پس از فعالیت 6 ساله در شرایط سخت موفق به امداد رسانی به وی و پایین آوردن این کوهنورد شدند.

* مفقودی دو بانوی کوهنورد در توچال

توچال این هفته خبر ساز بود. مه غلیظی که در ایستگاه 7 و قله توچال رخ داد، باعث مفقود شدن دو بانوی کوهنورد شد که پس از چندین ساعت جستجو ساعت 4 بامداد امروز شنبه در سلامت کامل پیدا و به پایین منتقل شدند.

طبق اعلام فدراسیون کوهنوردی یک مرد 45 ساله نیز تاکنون در مفقودی به سر می برد. این فرد پس از صعود به قله تا ایستگاه 5 توچال پایین آمده و حتی فیلم و عکس هم از خودش منتشر کرده، اما بعد از آن دیگر هیچ خبری از وی نشده است.

* کوهنوردان گرفتار دامغانی در سلامت

ارتفاعات دامغان هم این هفته از حوادث بی نصیب نبود. یک تیم 6 نفره در منطقه شاه دار گرفتار شدند که ابتدا 3 نفر از این تیم به پایین کوه رسیده و 3 نفر دیگر هم با تلاش تیم های امدادی ساعت 3:30 دقیقه بامداد امروز در سلامت به پایین منتقل شدند.

مساعدیان: با رعایت مسائل ایمنی و توجه به هشدارها حوادث را کاهش دهیم

دکتر حمید مساعدیان، مسئول کارگروه امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی در گفت وگو با فارس با اشاره به حوادث رخ داده در طی دو روز گذشته اظهار داشت: آخر هفته اکثر استان های کشور و به خصوص ارتفاعات شرایط نامساعد جوی داشت و برهمین اساس هشدارهای لازم از سوی نهادهای مسئول برای عدم حضور در ارتفاعات داده و توصیه شده بود که مسائل ایمنی رعایت شود، اما بی توجهی ها همیشه حادثه آفرین می شود.

وی گفت: کوهنوردانی که در دنا گرفتار شده بودند، خوشبختانه در سلامت هستند و امروز با تلاش تیم های امدادی به پایین منتقل می شوند و سایر کوهنوردانی که در نقاط دیگر گرفتار و مفقود شده بودند، به پایین منتقل شده و کار امداد به پایان رسیده است. فقط یک کوهنورد که در ایستگاه 5 توچال آخرین بار مشاهده شده دیگر خبری از وی در دسترس نیست و امیدواریم در سلامت باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان