[ad_1]

برگزاری دادگاه حوادث آبان ماه در لندن/ نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه/سرنوشت علی لاریجانی و... از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اظهار نظر حاشیه ساز حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون های مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری دادگاه حوادث آبان ماه در لندن از موضوعات خبری پرمخاطب امروز بود.

به همین دلیل، اهمیت اظهارنظرها در دنیای سیاست و تاثیرگذاری آن در افکار عمومی موضوعی بود که ایسنا در گزارشی به آن پرداخت.

در بخشی از این گزارش آمده است: اظهارنظرها می تواند سیاست ها را شکل دهد یا سیاست ها را از مدار خارج کند. اظهارنظرها عمق نگاه یک سیاست مدار را نشان می دهد. حال می خواهد شوخی باشد یا جدی؛ خنده آور باشد یا گریه دار؛ رسمی باشد یا غیررسمی؛ به نفع راوی باشد یا به ضررش. اظهار نظر، اظهار نظر است. در تاریخ ثبت می شود و در ذهن مردم می ماند.

همچنین خبر منتشر شده از سوی برخی از منابع سعودی و صهیونیستی مبنی بر اخراج فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه، موضوع سوالی از سخنگوی وزرات امور خارجه در نشست خبری امروزش بود.

سعید خطیب زاده در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه این گونه خبرسازی رسانه های صهیونیستی و برخی از کشورها موضوع تازه ای نیست، گفت: فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره مأموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع این کشور دریافت کرد. کسانی که به مسائل آشنا هستند می دانند که روابط ایران و سوریه در چه سطحی است و دارای چه لایه هایی است. همان طور که گفتم این ها خبرسازی است و ارزش جواب دادن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور گفت: عموما در مورد این مسائل اطلاعات ریزی از سوی وزارت خارجه داده نمی شود و بانک مرکزی اگر مصلحت بداند در این زمینه اطلاع رسانی می کند و مسائل را در میان می گذارد.ما منابع متعددی در خارج از کشور داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن ها هستیم و اگر امروز کالاهای اساسی وارد کشور می شوند به این معنی است که این پول ها به صورت تدریجی در حال آزادشدن هستند و آن ها از یک منبع نبوده اند.

بنا بر گزارش رسانه های صهیونیستی، نخست وزیر این رژیم حاضر نشده است با نماینده آمریکا دیدار کند که به زودی به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد.

بر این اساس، نفتالی بنت  به دلیل تلاش های دولت آمریکا برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای با ایران و قدرت های جهانی و بازگشت به این توافق، قرار نیست با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا درامور ایران که به تازگی به منطقه سفر کرده است، دیدار کند.

از دیگر اخبار پرمخاطب حوزه سیاست خارجی، ارزیابی حسن عابدینی در خصوص روند برگزاری و اثرات مذاکرات ایران و عربستان بر منطقه بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با توجه به اینکه گفته می شود به زودی دور پنجم مذاکرات ایران وعربستان برگزار خواهد شد، گفت:  تقویت همکاری ها و وحدت اسلامی میان کشورهای مسلمان می تواند زمینه ساز رشد و تعالی میان کشورها شود، اما به نظر می رسد اگر کشورهای منطقه تحت تاثیر قدرت های فرا منطقه ای قرار نگیرند روابط به سرعت می تواند حالت عادی پیدا کند به ویژه میان ایران و عربستان که در روابط دو جانبه این امکان وجود دارد که به سمت بهبود روابط حرکت کنند.

چرایی مخالفت قطر با عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه هم از موضوعاتی بود که صباح زنگنه به تحلیل آن پرداخت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می رسد یکی از دلایل مخالفت دولت قطر با عادی سازی روابط کشورهای عربی با دولت دمشق ، هم سویی این کشور با سیاست های ترکیه در موضوع سوریه است .

همچنین عبدالرضا فرجی راد دیپلمات پیشین کشورمان در یادداشتی با عنوان "چرایی سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران" نوشت: این سفر در زمانی صورت می پذیرد که روابط دو کشور در مقایسه با گذشته از یک اطمینان خاطر مطلوب برخوردار نیست. گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه می تواند زمینه خوبی برای گسترش جغرافیایی روابط منطقه ای که ایران و ترکیه می توانند پایه گذار آن باشند و با در برگیری سایر کشورها، تنش ها و درگیری ها در منطقه جای خود را به همکاری های اقتصادی دهد.

خبرهای مرتبط با سفر چاووش اوغلو به تهران را در لینک های زیر بخوانید.

توافق با ترکیه برای آغاز گفت وگوهای دیپلماتیک بر سر نقشه راه همکاری های بلند مدت

موفقیت مذاکرات هسته ای ایران برای ثبات منطقه مهم است

***

یک عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در خصوص چرایی مخالفت اعضای کمیسیون متبوع خود با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توضیحاتی را ارائه کرد.

فرهاد بشیری با اشاره به بررسی برنامه ها و صلاحیت فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش و پرورش گفت: آنچه مسلم است این که ایشان حوزه آموزش و پرورش، چالش ها و مشکلات این حوزه را  به خوبی می شناسد ولی عمده دلایل مخالفت اعضای کمیسیون با ایشان نبود تجربه مدیریتی وی بود، در واقع اعضای کمیسیون این نگرانی را دارند که ایشان نتواند اهداف این مسئولیت را محقق سازد و حوزه پرجمعیت آموزش و پرورش را به خوبی مدیریت کند.

اخبار مربوط به بررسی صلاحیت فیاضی را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

فردا؛ دومین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی برای بررسی صلاحیت فیاضی 

توضیحات موسوی درباره روند بررسی صلاحیت فیاضی در مجلس

***

خبرهای مربوط به نرخ ارز نیز از دیگر موضوعات خبری پربازدید امروز بود.

در همین رابطه مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مجلس در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به یارانه با دولت هم راستا است، افزود: اما در شرایط فعلی حذف ارز ۴۲۰۰ حتما موجب افزایش قیمت ها خواهد شد.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

اغلب اقتصاددانان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودند

تعیین دستوری قیمت ارز سیاست غلطی است

***

گزارش ایسنا درباره سرنوشت سیاسی علی لاریجانی پس از از عدم احراز صلاحیتش در شورای نگهبان برای کاندیداتوری در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهور از دیگر موضوعات مورد توجه مخاطبان بود.

در بخشی از این گزارش که به بهانه حکم مقام معظم رهبری برای انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده، آمده است: با گذشت ۱۷ ماه از پایان ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی و یک ماه پس از افشای کناره گیری وی از سمت «مجری توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین»، حکم تازه رهبری برای اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی باردیگر نام لاریجانی را به مسئولیتهای حاکمیتی پیوند زده است.

امروز ۲۴ آبان ماه، مصادف با چهلمین سالگرد درگذشت آیت الله العظمی سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی در سال ۱۳۶۰ است.

"علامه ای که سه فرزندش در نوزادی جان سپردند"هم موضوع گزارش تاریخی ایسنا به همین مناسبت بود که از خبرهای پربازدید بامداد امروز بود

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان