[ad_1]

روزنامه هفت صبح - احمدرضا نجفی: بانک مرکزی با پیشنهاد دو برابر شدن وام جعاله مسکن موافقت کرده است. این خبری است که دیروز ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن داده و جزئیات آن هنوز نامعلوم است. پیگیری ها از بانک مسکن نشان می دهد منظور از دو برابر شدن وام جعاله، افزایش سقف تسهیلات جعاله از محل اوراق تسهیلات از ۲۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان است، اما این موضوع هنوز به صورت بخشنامه ابلاغ نشده و اجرایی شدن آن قطعی نیست.

وام تعمیرات بگیر خانه بخر
در این گزارش همه آن چیز هایی که باید درباره وام جعاله مسکن بدانیم را آورده ایم. از انواع وام جعاله مسکن که در ازای سپرده گذاری یا خرید اوراق تسه پرداخت می شود، تا مبلغ اقساط ماهانه و وثیقه های مورد نیاز. باید توجه داشته باشید که وام جعاله مسکن صرفاً برای تعمیر یا تکمیل خانه ارائه نمی شود، بلکه می توان از این وام در کنار وام صندوق یکم یا وام اوراق مسکن برای بالا بردن قدرت خرید استفاده کرد.

در صورت دو برابر شدن سقف وام جعاله، زوج های تهرانی می توانند علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان وام صندوق یکم، ۴۰ میلیون تومان وام جعاله بگیرند و در کنار سپرده اولیه ۸۰ میلیونی خود، با بودجه ۲۸۰ میلیون تومانی سراغ خرید خانه بروند. با توجه به اینکه میانگین قیمت مسکن در تهران متری ۱۲ میلیون تومان است، این مبلغ برای خرید ۲۲ متر مربع زیربنای مسکونی به زوج های متقاضی کمک می کند.

مبلغ وام جعاله دو برابر شده است؟

بانک مسکن در روز های گذشته خبر های خوبی درباره وام مسکن داشت. به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل این بانک می گوید طرح ما برای افزایش دو برابری سقف تسهیلات جعاله مورد موافقت بانک مرکزی واقع شده است. رحیمی انارکی می گوید، بانک پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق را به بانک مرکزی داده که با نظر مساعد آن بانک همراه بوده است.

پیگیری های ما از روابط عمومی بانک مسکن نشان می دهد، منظور از دو برابر شدن وام جعاله، افزایش سقف ۲۰ میلیون تومانی برای ارائه است، اما این مورد هنوز به صورت رسمی اتفاق نیفتاده و تا زمانی که بخشنامه آن به بانک ها ابلاغ نشود، اجرایی نخواهد شد. با این حساب همچنان باید منتظر بمانیم تا بتوانیم قاطعانه بگوییم که وام جعاله از محل اوراق مسکن به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. پیش از این بانک مسکن برای افزایش تقاضا برای دریافت وام اوراق، محدودیت سن خانه ها برای دریافت وام مسکن را از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش داده بود.

وام جعاله مسکن به چه کسانی تعلق می گیرد؟

کسانی که می خواهند خانه شان را تعمیر یا تکمیل کنند، مخاطب اصلی وام جعاله هستند. هر چند این مورد صرفاً در لفظ و لغت صحیح است. این وام علاوه بر تعمیر و تکمیل خانه، برای افزایش قدرت خرید هم پرداخت می شود. مثلاً متقاضیان وام مسکن می توانند وام جعاله هم دریافت کنند تا با پول بیشتری به سراغ پیدا کردن خانه بروند.

وام جعاله تعمیر به حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام، آشپزخانه و دستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت بام، کاشی کاری، جابه جایی در ها و پنجره ها، لوله کشی و سیستم گرمایش و سرمایش، تعمیرات جزیی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی، خرید انشعاب آب و برق، لوله کشی آب و گاز و ترمیم سیم کشی معیوب ساختمان تعلق می گیرد. وام جعاله تکمیل هم شامل حیاط سازی، نرده کشی، کاشی کاریف موزاییک کاری، لوله کشی گاز و آب، نصب تأسیسات سرمایش و گرمایش، کابینت گذاری، تکمیل زیرزمین، حفر چاه، نصب موکت، پارکت، سرامیک و تغییرات داخل ساختمان می شود.

وام تعمیرات بگیر خانه بخر

شرایط دریافت وام جعاله

وام جعاله مسکن به دو صورت قابل دریافت است. اولین راه سپرده گذاری در بانک مسکن است. طوری که شما به مدت ۶ ماه در بانک مسکن سپرده گذاری می کنید و بعد از ۶ ماه معادل همان مبلغ سپرده گذاری شده را وام جعاله مسکن می گیرید. در این روش، سقف وام جعاله مسکن ۵ میلیون تومان محاسبه می شود. برای دریافت این نوع وام باید به طور میانگین ۵ میلیون تومان در طول ۶ ماه در یکی از حساب های صندوق پس انداز مسکن یکم، صندوق پس انداز مسکن، پس انداز جوانان و صندوق پس انداز ساخت مسکن سپرده گذاری کنید.

روش دوم خرید وام جعاله مسکن از محل اوراق تسهیلات یا همان تسه است. در این روش سقف تسهیلات جعاله مسکن به ۲۰ میلیون تومان می رسد. هر چند حالا خبر هایی از افزایش دو برابری این نوع وام مسکن شنیده ایم که بر اساس آن وام جعاله از محل اوراق مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد، اما در این روش باید برای دریافت وام جعاله، از بورس اوراق تسهیلات بخرید که قیمت هر کدام از این اوراق در حال حاضر حدود ۴۰ هزار تومان است و برای دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام کافی است.

به عبارتی اگر بخواهید وام ۲۰ میلیونی جعاله دریافت کنید، باید ۴۰ برگ تسه با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از بورس خریداری کرده و به بانک مسکن تحویل دهید. در صورت افزایش صف وام جعاله از محل اوراق به ۴۰ میلیون تومان می توانید ۸۰ برگ تسه با قیمت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بخرید و دو برابر بیشتر وام بگیرید.

چطوری اوراق تسه بخریم؟

اولین قدم مراجعه به یکی از کارگزاری های بورس است. شما برای ثبت نام در کارگزاری ها باید به سامانه سجام به نشانی sejam.ir مراجعه کنید و کُد بورسی بگیرید. بعد از ثبت نام در کارگزاری می توانید یکی از اوراق مسکن با نماد معاملاتی تسه را خریداری کنید و با آن ها سراغ دریافت وام جعاله بروید. توجه داشته باشید که هر برگه اوراق تسه نهایتاً تا دو سال از تاریخ انتشار اعتبار دارد.

نرخ بهره وام جعاله مسکن چقدر است؟

اگر وام جعاله را از روش سپرده گذاری در بانک مسکن دریافت کنید، سقف وام ۵ میلیون تومان و نرخ بهره آن ۱۱ درصد سالانه محاسبه می شود. البته اگر وام جعاله را از محل اوراق تسه بگیرید، نرخ سود برای بازپرداخت وام به ۱۷.۵ درصد خواهد رسید. البته در صورت تمایل این امکان وجود دارد که این دو وام را با هم ترکیب کنید.

به عبارتی ۵ میلیون تومان از این وام را از محل سپرده گذاری و با نرخ سود ۱۱ درصد و ۱۵ میلیون تومان را از محل اوراق با نرخ سود ۱۷.۵ درصد دریافت کنید. توجه داشته باشید که سقف وام جعاله در حالت ترکیبی نمی تواند از ۲۰ میلیون تومان بیشتر شود. هر چند سقف قرار است در آینده نزدیک دو برابر شده و به ۴۰ میلیون تومان برسد.

اقساط ماهانه وام جعاله مسکن چطور محاسبه می شود؟

وام جعاله زمان استراحت ندارد. به این معنا که همان ماه اول باید اولین قسط وام را پرداخت کنید. اقساط وام جعاله در هر دو روش سپرده گذاری و اوراق مسکن هر دو پنج ساله است و به صورت اقساط مساوی و پلکانی محاسبه می شود. در صورت انتخاب اقساط پلکانی، بعد از گذشت یک سال، مبلغی به اقساط اضافه می شود. با این شرایط شما در سال اول اقساط کمتری پرداخت می کنید و رفته رفته مبلغ اقساط بیشتر خواهد شد.

در صورت انتخاب روش اقساط مساوی برای بازپرداخت وام جعاله ۵ میلیونی از محل سپرده گذاری، مبلغ هر قسط شما ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان در ماه خواهد بود. در صورت دریافت وام جعاله ۲۰ میلیونی این رقم به ۵۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. اگر سقف وام جعاله افزایش پیدا کند و به ۴۰ میلیون تومان برسد، در صورتی که وام جعاله را کامل دریافت کنید، اقساط وام به صورت ماهانه یک میلیون و پنج هزار تومان محاسبه خواهد شد.

وام تعمیرات بگیر خانه بخر

وثیقه و ضمانت لازم برای دریافت وام جعاله مسکن

فرقی نمی کند وام جعاله مسکن را از محل اوراق دریافت کنید یا از محل سپرده گذاری، در هر صورت وثایق قابل قبول برای پرداخت وام جعاله مسکن ثابت است. سفته یکی از موارد وثیقه است. اگر بخواهید می توانید برای ضمانت بازپرداخت وام جعاله مسکن، به بانک سفته پرداخت کنید. در این حالت ارزش سفته ها باید ۱۲۰ درصد اصل و سود تسهیلات را شامل شود. برای مثال اگر بخواهید ۲۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن دریافت کنید، باید ۲۴ میلیون تومان سفته نزد بانک بگذارید.

توجه داشته باشید که در چنین شرایطی ۲۰ میلیون اصل وام و حدود ۱۰ میلیون تومان سود وام خواهد بود. گفته می شود در این روش دو نفر کارمند دولت یا یک کارمند دولت و یک دارنده پروانه کسب باید نزد بانک ضمانت شما را بکنند. علاوه بر این باید گواهی کسر از حقوق خودتان یا یکی از ضامن ها را هم به بانک تحویل دهید.

علاوه بر سفته می توانید سند شش دانگ خانه تان را در رهن بانک مسکن بگذارید. در چنین شرایطی، ارزش سند باید ۱۲۵ درصد مبلغ وام باشد. البته در هر صورت ارزش سند ملکی خیلی بیشتر از ۲۵ میلیون تومان خواهد بود. در این روش ضمانت لازم است گواهی درآمد خودتان را تسلیم بانک کنید و بانک نیز آن را تأیید کند. سپرده گذاری در بانک مسکن یکی دیگر از شرایط ضمانت وام جعاله به حساب می آید.

اگر شما سپرده ای نزد بانک مسکن با میزان ۱۱۰ درصد مجموع اصل و سود تسهیلات دارید، می توانید از آن به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات جعاله استفاده کنید. در این روش نیازی به ضامن نیست و بدون معرفی کارمند بانک و فیش حقوقی می توانید وام جعاله را دریافت کنید. توجه داشته باشید که اگر حساب تان از نوع قرض الحسنه باشد، نیازی نیست ۱۱۰ درصد مجموع اصل و سود را در آن سپرده گذاری کنید و صرفاً سپرده گذاری به همان اندازه یعنی ۱۰۰ درصد اصل و سود وام جعاله، برای ضمانت کافی خواهد بود.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام جعاله

شما یا ضامن تان نباید هیچ سابقه چک برگشتی یا بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشید. اگر حساب تان پیش بانک ها صاف نیست، نمی توانید روی وام جعاله حساب باز کنید. از طرفی خانه ای که می خواهید برایش وام جعاله بگیرید، نباید وام تسویه نشده داشته باشد.

به عبارتی قبل از دریافت وام جعاله جدید باید وام قبلی خود را تسویه کنید. در صورت تسویه وام جعاله قبلی، دیگر مانعی برای دریافت وام جدید وجود نخواهد داشت. به عبارتی می توانید چند مرتبه پشت سر هم وام جعاله دریافت کنید. البته باید همچنان ساختمان تان نیاز به تعمیر داشته باشد چرا که قبل از دریافت وام جعاله باید کارشناس بانک به خانه شما بیاید و شرایطتان را بررسی کند. توجه داشته باشید که هزینه کارشناسی ملک بر عهده خودتان است.

مدارک لازم برای دریافت وام جعاله مسکن عموماً همان مدارک معمول است. برای دریافت این وام، باید اصل و کپی تمام صفحات سند مالکیت ملک را به بانک ارائه کنید. توجه داشته باشید که خانه باید به نام دریافت کننده وام باشد. اصل و کپی پایان کار ساختمان، قبض یا مدرکی که بانک بتواند بر اساس آن کد پستی خانه را تأیید کند، اصل و کپی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک و ضامن ها، مدرک شغلی و درآمد وام گیرنده مثل جواز کسب و فیش حقوقی، رسید پرداخت هزینه کارشناسی ملک و تکمیل و امضای فرم درخواست وام از جمله مدارک لازم برای دریافت وام جعاله مسکن است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان