[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بعد از گزارش های اولیه امروز در خصوص تداوم درگیری در مرز شرقی ارمنستان با جمهوری آذربایجان و اتهام زنی های متقابل دو طرف، خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه به نقل از پارلمان ارمنستان گزارش داد ۱۵ سرباز ارمنستانی در درگیری ها در مرز این کشور با آذربایجان کشته شده اند.

اینترفاکس همچنین گزارش داد وزارت دفاع ارمنستان امروز اعلام کرد که ۱۲ سرباز این کشور توسط جمهوری آذربایجان اسیر شده اند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد که ارمنستان را در تشدید عمدی تنش ها در مرز دو کشور مقصر می داند.

پیش از آن، وزرات دفاع ارمنستان اعلام کرد از ساعت ۴ بعدازظهر (به وقت محلی) وضعیت در مرز شرقی این کشور بسیار متشنج باقی مانده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد در نتیجه درگیری هایی که در پی حمله ارتش جمهوری آذربایجان به مواضع ارمنستان آغاز شد، طرف ارمنستانی متحمل تلفات شامل کشته و زخمی شده است. 

وزارت دفاع ارمنستان افزود اطلاعات تلفات هنوز در حال بررسی است، اما از دست دادن دو موضع رزمی خود را تایید می کند.

وزارت دفاع جمهوری ارمنستان همچنین از وارد کردن خسارات سنگین به طرف مقابل خبر داد و اعلام کرد: «اقدامات متقابل ارتش ارمنستان خسارات سنگین پرسنلی و مادی به نیروهای آذربایجانی وارد کرده است. نبردهای شدید همچنان ادامه دارد.» طرف ارمنستانی پیش تر از زخمی شدن چهار نفر در جریان درگیری ها خبر داده بود. 

 

ویدئویی که وزارت دفاع ارمنستان از درگیری ها منتشر کرده است

امروز همچنین رسانه ها خبر دادند که ارمنستان از روسیه برای دفاع از حاکمیت این کشور برابر جمهوری آذربایجان بعد از درگیری های امروز که سخت ترین درگیری پس از جنگ سال گذشته بر سر قره باغ کوهستانی بوده، درخواست کمک کرده است. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، تنش ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی و نواحی مرزی منطقه «سیونیک» ارمنستان در اوایل ماه میلادی جاری شروع شد. طرفین به طور مداوم درگیری های مسلحانه را گزارش می کنند که باعث تلفات می شود.

طبق این گزارش، سه روز پیش ایروان و باکو یکدیگر را به حملات مرزی متهم کردند. همچنین تنش ها در امتداد بزرگراه بین المللی که ارمنستان را به ایران وصل می کند به وجود آمده که بر اساس توافق آتش بس سه جانبه نوامبر ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و آذربایجان به باکو تحویل داده شد و در آن یک پاسگاه مرزی روسیه برای تضمین تردد آزادانه افراد و وسایل نقلیه ایجاد شده است.

توافق مذکور به جنگ ۴۴ رزه سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان داد. در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) توافق آتش بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان، الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رسید و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

اما مسئولان جمهوری آذربایجان مدتی پس از امضای توافق آتش بس قره باغ اظهاراتی جعلی را برای زمینه سازی ایجاد کریدور «زنگه زور» بر اساس توافق مذکور مطرح کردند. این در حالی است که در هیچ کجای این توافق از چنین کریدوری سخنی به میان نیامده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان