[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز فاضلی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و تجلیل از بانوان شهید پرور و رونمایی از کتاب «تنها گریه کن» با اشاره به جایگاه زنان در گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار کرد: زمانی که موضوع گفتمان مطرح می شود عملاً می پذیریم که در محور جانشینی برخی از کلمات جایگزین کلمات دیگر شده اند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه گفتمان تنها به واسطه زبان شکل می گیرد پس زمانی که از این موضوع صحبت می شود منظور همان گفتمان زبانی بوده که در مورد زنان در دوره های مختلف از قاجار تا به امروز استفاده شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی تنوع واژگانی که در محور جانشینی گفتمان زن همانند زن مؤمن، بسیجی، فداکار، شهید استفاده شده بسیار است، گفت: این تنوع نشان دهنده این بوده که گفتمان بسیار قوی در مورد زنان در دوره انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه گفتمان بندی از کلمات بوده و تنها با کلمات می توان آن را تغییر دارد، افزود: زمانی که این جانشینی ها دچار تغییر شود باید ترسید زیرا هر وقت این گفتمان دچار تغییر شود بسیاری از مفاهیم نیز تغییر می کند.

فاضلی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران خود یک گفتمان بود و در حوزه زنان نیز این گفتمان را به یک مفهوم باز بسته تبدیل کرد، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی زن تنها به معنای زن نبوده بلکه صفت هایی یافت که یکی از آنها شهید بود.

گذشتن از فرزند کار خواص و محسنین است

وی با بیان اینکه معنای کلمه شهید یعنی گواه و حاضر و این یعنی که کسی که گواه می دهد همیشه حاضر است، ادامه داد: کتاب «تنها گریه کن» با یک انقلاب عاشورایی شروع به یک عاشورا هم ختم می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در حوزه زنان گفتمان دیگری نیز به وجود آورد، اضافه کرد: باید بپذیریم قبل از دوره معاصر زمان، زمان مردانه بود حتی در تاریخ ایران نیز تا آن دوران تک ستاره های زن وجود داشت.

وی با بیان اینکه این به معنای نبود زنان نیست بلکه در آن دوران زبانی برای بیان نداشتند، گفت: اما در دوران معاصر شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و باید به این موضوع اعتراف کنیم اگر مادر و همسری راضی نمی شد فرزند و همسری نمی توانست به جبهه برود.

فاضلی با تأکید بر اینکه مادران شهدا تقدیر شده الهی هستند، اضافه کرد: اینکه خداوند این قدرت را به او داده که عزیزترین چیز دنیایی خود را فدا کند هیچی چیزی بالاتر از این وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ابراهیم برای رسیدن به مقام امامت علاوه بر ولایت با سه چیز یعنی مال، جان و فرزند امتحان شد، ادامه داد: در قرآن کریم تنها از فرزند برای امتحان ابراهیم (ع) نام برده شده زیرا این کار تنها برای خواص و محسنین است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه پدران و مادران شهدا برگزیده خدا هستند، افزود: فرزند عزیزترین چیز دنیایی انسان ها است و این کار مادران و پدران شهدا ایثار بزرگی است.

گفتمان متنوع انقلاب اسلامی درباره زنان

در پایان با حضور تعدادی از مادران شهدا از کتاب «تنها گریه کن» رونمایی شد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان