این معرکه گیری ها منفعلتان نکند

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ۱۶:۴۵ چاپ کد خبر: 139612
[ad_1]


خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان- احمد بنافی: معاونان سیاسی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)، نمایندگانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج شنبه گذشته پس از پایان نشست چندجانبه خود در ریاض با صدور بیانیه ای مشترک، ایران را به انجام فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه متهم کرده و مدعی شدند که اعضای شورای همکاری خلیج فارس در راستای تنش زدایی و ترویج دیپلماسی در منطقه گام برداشته اند!

در این خصوص گفتنی هایی وجود دارد:

۱- این عادت غرب است که برای منفعت طلبی در حوزه مسائل بین المللی و ارتقا توان چانه زنی و همچنین پشتیبانی از دیپلماسی، اجماع متحدان خود را ایجاد کرده و آنان را به میدان می آورند. لذا این بیانیه به همین منظور بوده و صرفاً اقدامی برای ارتقا توان چانه زنی آنان در مذاکرات ۴+۱ با جمهوری اسلامی در ۸ آذر ماه است.

۲- نکته در خور تأمل این است که در این بیانیه بر ضرورت تشدید تلاش های دیپلماتیک منطقه ای برای تقویت روابط صلح آمیز در منطقه تاکید کرده اند و همچنین در آن تصریح شده است که بازگشت به برجام می تواند زمینه را برای تلاش های دیپلماتیک فراگیر مهیا کند. این بخش از بیانیه ناخودآگاه بخش نامرئی اهداف آمریکائی ها را که در پس تلاش های دیپلماتیک با متحدان منطقه ای و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دنبال می کنند را آشکار می سازد. جای تردید نمی گذارد که آمریکائی ها در ازای جلب رضایت آنان، تعریف خود از احیای مجدد برجام را توسعه داده و منوط به مذاکرات تکمیلی بویژه در حوزه منطقه ای کرده اند.

۳-  این بیانیه در کنار درخواست فرانسه در روز پنجشنبه از شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی که خواسته شده در نشست هفته آینده خود ( ۲۴نوامبر/ چهارم آذر ماه) پیام نیرومندی را برای ایران بفرستد و همچنین تحریم های جدید آمریکا بر علیه ۶ فرد و یک نهاد ایرانی به بهانه واهی مداخله در انتخابات۲۰۲۰ آمریکا، نمی تواند اتفاقی بوده و هر کدام بخشی از پازل طراحی شده طرف مقابل برای ایجاد فشار روانی علیه ایران و همزمان ارسال پیام تهدید و انعکاس تصویری از وضعیتی است که می تواند در صورت شکست مذاکرات و عدم پذیرش درخواست طرف های بدعهد، بر ایران مترتب گردد، بوده باشد.

 تقریبا یک موضوع واضح شده است؛ اینکه آمریکائی ها احیا برجام را مقدمه گام های بعدی خود می دانند. برای آنها احیا برجام یک مرحله مقدماتی برای کشاندن ایران به یک محیط بزرگتری است که در آن همه حوزه های اساسی در رقابت راهبردی میان طرفین را در بر گیرد. راه علاج قرار نگرفتن در این بازی این است که، تیم دیپلماتیک جمهوری اسلامی مطابق دستور مذاکره عمل کرده و این معرکه گیری ها آنان را منفعل نکند؛ چراکه این احتمال وجود دارد که روند فشارها به خصوص از حیث سیاسی در آستانه مذاکرات در روزهای آتی بر ایران افزایش یابد.

انتهای پیام/









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان