[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری یونانی عصر دوشنبه به وقت تهران از پرواز چند فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه بر فرازی دریای اژه و نقض حریم هوایی یونان خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، در این ماموریت هوایی، ۹ فروند جنگنده از نوع «اف-۱۶» با پروازهای تحریک کننده بر فراز جزایر «اوناسس» و «پاناگیا» در دریای اژه پرواز کردند. این پروازها خلال ۱۳:۳۰ تا ۱۳:۵۰ دقیقه بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی صورت گرفت.

وزارت دفاع یونان نیز اعلام کرد که به دنبال این ماجرا و اعلام سایت های راداری ارتش، شماری از جنگنده های این کشور با پرواز به موقع خود را به منطقه هوایی اعلام شده رساندند. وزارت دفاع یونان این اقدام تازه نیروی هوایی ترکیه را به شدت محکوم کرد.

یونان و ترکیه  دو کشور همسایه پر تنش، بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده اند.

پس از توافق اخیر اسپانیا با ترکیه برای تقویت همکاری دو کشور در صنعت دفاعی و ساخت ناو هواپیمابر، دولت یونان به شدت واکنش نشان دادند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: «هدف ما ساخت یک ناو هواپیمابر بزرگ است. شاید در زمینه زیردریایی هم تلاش کنیم. این مراحل را انجام خواهیم داد.کارهای زیادی وجود دارد که می توانیم با هم در صنعت دفاعی انجام دهیم.»

پیشتر نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی با اشاره به عزم ترکیه در تغییر در ساختار نظامی خود و گسترده کردن آن نوشته بود که  ترکیه در حال دستیابی به ناو هواپیمابر است. به نوشته دیلی بیست، ترکیه در حال افزایش بنیه نظامی خود برآمده و به همین منظور قصد دارد ناو هواپیمابر چند منظوره با قابلیت های بین قاره ای بسازد.

بر اساس این گزارش، ناو هواپیمابر ۲۲۵ متری  مورد نظر ترکیه «آناتولی» نام دارد و در سال ۲۰۲۱ عملیاتی می شود و قرار است برای حمل جنگنده، بالگردهای هجومی، تانک، نیرو و ترابری لجستیکی در اطراف مدیترانه ، اقیانوس هند و اطلس استفاده شود. این اقدام به نشانه علامتی از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است . 

«ارکان کالکاوان» مدیر شرکت کشتی سازی «صدف» در استانبول در این زمینه گفت: «ناو هواپیمابر آناتولی با ظرفیت حمل ۱۴۰۰ خدمه و نیرو بیانگر قدرت ترکیه  در صنایع دفاعی است. قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر  با مشارکت شرکت اسپانیایی "ناوانیتا" امضا شد. ساخت این ناو هواپیمابر بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.»

«ازوکان» تحلیلگر ترکیه ای از امکان حضور ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان با این ناو هواپیمابر در عملیات ناتو اشاره کرد. این رسانه آمریکایی در خاتمه نوشت، ترکیه اینک با دارا بودن ارتش به شدت پیشرفته ،بیش از ۶۰۰ هزار نیرو دارد و بزرگترین کشور عضو ناتو از حیث تعداد نیروی نظامی است . آمریکا در این منظر در جایگاه نخست قرار دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان