[ad_1]




به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، محمدصادق کوشکی امروز در مراسم مردمی یکصدمین سالگرد شهادت روحانی مبارز میرزاکوچک خان جنگلی که در مسجد روستای نالکیاشر لنگرود برگزار شد، اظهار کرد: احترام می گذارم برای هویت و همت مردمی که اینچنین پای کار هستند و آئین بزرگداشتی توسط مردم و جوانان این شهر برای بزرگ مردی مبارز مانند میرزاکوچک جنگلی در روستا برگزار شده که جای تحسین دارد. 

وی با بیان اینکه یکی از سوالات این است که فایده مراسم برای کسی که صد سال پیش شهید شده برای امروز ما چیست، گفت: تاریخ شناسان می گویند برخی جوامع امکانات کالی کمی دارند ولی مردمش دارای کیفیت است و جامعه مرفهی است علی رغم اینکه کشورش ثروت مند نیست ولی جوامعی هم هست که دارای منابع و معادن زیادی است ولی درگیر مشکلات زیادی است. 

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه هر جامعه ای که هویت خود را بهتر بشناسد آن جامعه در آینده موفق تر خواهد بود، افزود: ملتی که تاریخ سازان خود را بهتر می شناسند در زندگی مادیشان هم موفق تر هستند. 

کوشکی با اشاره به اینکه هویت یعنی ملتی ممکن است دارای ثروت و امکانات باشد ولی اگر هویت و تاریخ خود را نداند نمی تواند از امکانات کشورش به خوبی بهره ببرد، بیان کرد: کسی که اصل و نسب و هویت خود را بشناسد آن جامعه در حل مکشلات خود و کشورش موفق تر است. 

وی با بیان اینکه میرزا کاری کرد که پدیده آن را در حرکت امام خمینی برای شکل گیری بسیج می بینیم، تصریح کرد: حرکتی که امروز از آن به عنوان بسیج نام برده می شود میرزاکوچک خان صد سال پیش آن را انجام داده بود و میرزا میخواست نمایش دهد اگر جامعه ای قرار است موفق باشد نیاز است که مردم آن کشور پای کار باشند که امام خمینی در شکل گیری انقلاب نیز از همین نیروهای بسیجی و پابرهنگان استفاده کرد. 

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه میرزا می گوید که من دغدغه نوع زندگی بشریت را دارم و مهم است که بشر چگونه زندگی می کند، گفت: میرزا میخواست هیچ ملتی برده نباشد و صلح، آزادی، امنیت و عدالت را فقط برای مردم ایران و منطقه خود نمی خواست بلکه برای همه جهانیان می خواست.

کوشکی با بیان اینکه مشکلات امروز ما به خاطر فراموشی اصل و نسب و هویتمان است و هر چیز را فقط برای خودمان می خواهیم نه برای همه، افزود: اگر ضرر و زیاد و سود مردم برای ما هم مهم باشد قطعا به هم رحم می کنیم و اگر مردم برای ما مهم نباشد مردم با هم درگیر خواهند شد و به هم رحم نمی کنند که این باعث سواستفاده دشمنان می شود. 

وی با بیان اینکه تحصیل عمومی مخصوصا برای زنان و دختران از دغدغه های مهم میرزا کوچک بود در دوران حکومت داری اش است، گفت: در دنیا هر جا دیدیم که توسعه ایجاد شده قطعا با کمک مردم بوده و بدون همراهی مردم هیچ کاری انجام نشده و هیچ کشوری آباد نمی شود. 

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه میرزاکوچک راحتی خود را در راحتی مردم می دید، تصریح کرد: انگلیس، روس ها و حکومت مرکزی آن دوران به میرزا پیشنهاد داده بود تا دست از کار و نهضت خود بکشد و آنان بهترین زندگی را برایش فراهم می کنند که میرزا خطاب به آنان گفت دست به این خفت نمی دهم و من زمانی راحت هستم که مردم راحت زندگی کنند. 

کوشکی با بیان اینکه امپراطوری انگلستان در یک صد سال پیش عالم گیر بود و قدرت بسیاری داشت، افزود: میرزا با کمترین تجهیزات مقابل انگلیسی ها ایستاد و هیچ گاه خم به ابرو نیاورد ولی انگلیسی ها با آن قدرت باز هم نتوانستند حریف میرزا و یارانش شوند و با روس ها برای سرکوب کردن میرزا هم پیمان شده بودند. 

وی با بیان اینکه میرزا می گفت که مذاکره ای با انگلیس و روس ندارم و میخواهم دست از سر مردم ایران بردارند، تصریح کرد: این روش و منشی بود که امام خمینی هم در شکل گیری انقلاب از آن بهره برد و با شعار نه شرقی نه غربی و با کمک پابرهنگان دست اجانب را از کشور دور کرد. 

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه روش و منش میرزا و امام خمینی این بود که نمی توان با تکیه بر خارج رشد کرد و آنان قابل اعتماد نیستند، گفت: در توسعه و قدرت دفاعی به استقلال و بر توان داخلی کشور تکیه شد ولی در دیگر صنایع نگذاشتند مستقل باشیم و پیشرفت ها در زمینه انرژی هسته ای و قدرت دفاعی ثابت کرد و نشان داد که استقلال خواهی، کشور را از بن بست در می آورد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

















این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید








[ad_2]


منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان