غربت «منصور» در سینماهای گیلان

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۲۰:۵۴ چاپ کد خبر: 140443
[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بعد از حدود دو سال تعطیلی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا چند هفته ای است که این مراکز فرهنگی و تفریحی با رعایت شیوه نامه ها بهداشتی فعالیت خود را دوباره آغاز کرده اند. استان گیلان همیشه در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه اجرای برنامه با موضوع سینما سابقه درخشانی دارد حال چه این برنامه برگزاری همزمانی جشنواره فیلم فجر باشد و یا اکران فیلم های سینمایی.

دلیل این ادعا را شاید بتوان در استقبال خوب گیلانی ها از اکران فیلم «قهرمان» بعد از حدود دو سال تعطیلی سینماها عنوان کرد که کار را به پیش بینی سانس ها فوق العاده برای اکران این فیلم کشاند. اما در این روزها فیلمی بر پرده سینماهای این استان در حال اکران است که امنیت و توان هوایی امروز را مدیون شخصیت اصلی این فیلم هستیم. فیلم «منصور» درباره تلاش های شهید ستاری در سال های جنگ برای مجهز کردن نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به تعریف هایی که از داستان فیلم و شخصیت اصلی آن شنیده بودم تصمیم گرفتم حالا که این فیلم در حال اکران است به تماشا آن بنشینم. بعد از تهیه بلیت وقتی داخل سالن سینما شدم بیش از همه صندلی های خالی آن نظرم را جلب کرد. با این تصور که هنوز به آغاز نمایش فیلم زمان باقی است و قطعاً تماشاگران دیگری برای تماشای آن می آیند بر روی صندلی خودم نشستم.

بعد از حدود یک ربع و آمدن چند نفر دیگر، زمان نمایش فیلم فرا رسید و باز هم خالی بودن بیشتر صندلی های سالن برایم عجیب بود. شاید عده ای کرونا را دلیل این خلوتی بدانند اما همین هفته گذشته بود که برای فیلم «قهرمان» جمعیت زیادی در همین سالن سینما حضور داشتند. فیلم شروع شد و به تیتراژ پایانی رسید از نظر من که نه کارشناس هستم و نه منتقد فیلم شروع و پایان خوبی داشت و دیدن این فیلم مرا با یکی از چهره های تأثیرگذار کشورم در دوران جنگ و بعد از آن آشنا کرد.

بعد از پایان فیلم بحث و گفتگو در میان همان اندک تماشاگرانی که برای تماشای فیلم آمده بودند داغ بود هر کسی نظر خود را می گفت اما همه موافق این موضوع بودند که فیلم خوب ساخته شده و کارگران در پرداخت شخصیت اصلی فیلم موفق عمل کرده است. به کنارشان رفته و خود را معرفی کردم و خواستم گفتگویی با آنها انجام دهم.

غربت «منصور» در سینماهای گیلان/ مدیون این چهره ها هستیم

با دیدن «منصور» حس غرور و غیرت کردم

سجاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه موضوع فیلم «منصور» درباره یکی از چهره های تأثیرگذار دوران جنگ تحمیلی است، اظهار کرد: این فیلم نمایش می دهد که شهید «منصور ستاری» با وجود همه کارشکنی ها با تکیه بر نیروهای بومی و تخصص ایرانی سبب تحول در نیروی هوایی ایران و بحث پروازها می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کارگردان این فیلم در دوره ای که چنین فیلم هایی مخاطب خاصی ندارد با شهامت تمام و برای حفظ تاریخ این کشور و آشنایی جوانان ایرانی با قهرمانان واقعی این فیلم را ساخته است، گفت: متأسفانه استقبال خوبی از این فیلم در گیلان نشده و حتی نهادهایی که باید حمایت های لازم را انجام دهند چنین کاری نکرده اند.

این جوان گیلانی با اشاره به اینکه به عقیده عده ای که خود را کارشناس سینما می دانند این فیلم استانداردهای یک فیلم سینمایی را ندارد، افزود: من معتقدم فیلم «منصور» برخواسته از یک جریان انقلاب بوده و مخاطب را با خود به دوران دفاع مقدس و دهه ۶۰ می برد.

وی با بیان اینکه «منصور» ذهن تماشاگر را با چند کلید واژه مهم مثل خودکفایی و تولید داخل درگیر می کند «منصور» ذهن تماشاگر را با چند کلید واژه مهم مثل خودکفایی و تولید داخل درگیر می کند، ادامه داد: با دیدن این فیلم می توانیم به این نتیجه برسیم که هرگاه مردم ایران اراده کرده اند روی پای خود بایستند موفق شده اند کارهای بزرگی انجام دهند.

سجاد با اشاره به اینکه برای من به عنوان یک جوان ایرانی دیدن این فیلم پیام های زیادی به همراه داشت، اضافه کرد: دیدن بعضی از صحنه های این فیلم همانند پرواز هواپیما حس غرور و غیرت را در درون هر بیننده ای به جوش می آورد. شاید بتواند منصور را سرآغازی برای ساخت سرگذشت سایر چهره ها و قهرمانان ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه غرب برای یک موضوع کوچک هزینه های بسیاری کرده و قهرمان سازی می کند، ادامه داد: ما در کشورمان چهره ها و قهرمانان بزرگی داریم اما متأسفانه هنوز یک گام کوچک برای آنها برنداشته ایم.

غربت «منصور» در سینماهای گیلان/ مدیون این چهره ها هستیم

غفلت از معرفی چهره ها و قهرمانان ملی

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هنر به ویژه سینما همیشه از مهم ترین ابزارها برای انتقال مفاهیم، ارزش ها و باورهای یک ملت بوده است، اظهار کرد: سال ها است که درباره سینمای دفاع مقدس صحبت می شود اما تا به امروز در تولید آثار فاخر با موضوع دفاع مقدس موفق عمل نکرده ایم.

سید امیر مصباح با بیان اینکه تاکنون کار خاصی برای معرفی قهرمانان هشت سال دفاع مقدس و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت نکرده ایم، گفت: البته در این سال ها تک اثرهایی ساخته شده اما هنوز نتوانسته ایم ادای دین کنیم.

وی با اشاره به قهرمان سازی های پوشالی در سینما غرب و هالیوود، اضافه کرد: تاریخ ایران به ویژه هشت سال دفاع مقدس سرشار از قهرمانان بی ادعا و گمنامی است که می توانیم از ظرفیت سینما برای معرفی آنها به جامعه به ویژه نسل جوان استفاده کنیم.

مصباح در ادامه به اکران فیلم «منصور» در سینماهای استان گیلان و استقبال کم تماشاگران اشاره و اضافه کرد: «منصور» دوره ای از تاریخ این کشور و ملت را به نمایش می گذارد که به تنهایی یک فرهنگ است «منصور» دوره ای از تاریخ این کشور و ملت را به نمایش می گذارد که به تنهایی یک فرهنگ است. شخصیت اصلی فیلم یعنی شهید «منصور ستاری» نماد واقعی و کامل یک قهرمان ملی است که تا به امروز مغفول مانده بود.

غربت «منصور» در سینماهای گیلان/ مدیون این چهره ها هستیم

جوان ایرانی نیازی به قهرمان سازی هالیوودی ندارد

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه با دعوت از همه علاقه مندان به سینمای دفاع مقدس برای تماشای فیلم منصور، تأکید کرد: ما اقتدار و عزت و امنیت امروز این مرز و بوم را به این شهدا و قهرمانان ملی مدیونیم.

وی با تأکید بر اینکه نوجوان و جوان ایرانی باید قهرمان و الگوی ایرانی داشته باشد، گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب از تهاجم و نفوذ فرهنگی صحبت می کنند به دلیل بی توجهی ما به عنوان مسئول و متولی حوزه ها مختلف به ویژه هنر است که در همه این سال های می توانستیم با استفاده از این ابزار برای جوانانمان الگوسازی کنیم و غفلت کردیم.

مصباح با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس ما گنجینه ای از قهرمانان ملی همانند شهید باکری ها، جهان آراها، همت ها، کاظمی ها است، اظهار کرد: ما «حاج قاسم سلیمانی» و شهید فخری زاده داشتیم که دشمن بیشتر از ما نسبت به آنها شناخت داشت و این نشان دهنده کم کاری همه در معرفی این قهرمانان و چهره های ملی به جوانان است.

وی با تأکید بر اینکه جوان ایرانی نیازی به قهرمان سازی هالیوودی ندارد، گفت: با توجه به بازگشایی مدارس اداره کل آموزش و پرورش گیلان می تواند برای آشنایی دانش آموزان با این قهرمان ملی دانش آموزان را به تماشای این فیلم بیاورد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان