[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر، طی نشستی میان مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با رئیس دانشگاه تهران هم افزایی این دو نهاد با قدمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد همکاری های طرفین جهت افزایش همکاری صنعت و دانشگاه و تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته های مورد نیاز گمرک و ساماندهی پژوهش های مرتبط گسترش یابد.

سید مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: همکاری گمرک و دانشگاه طی سالیان اخیر به طور قطع نمونه ای از آشتی واقعی بین دانشگاه و صنعت است که با حوزه همکاری دانشگاه تهران و گمرک اتفاق افتاد و اعتقاد داریم تنها راهکار حل مشکلات و معضلات کشور، آشتی با دانشگاه است. آنچه که می تواند به کشور کمک کند این است که تولید علم و دانش در کشور به مهارت و ثروت تبدیل شود.

میراشرفی افزود: برای افزایش کارایی ها توسعه همکاری در حوزه تعلیم و تربیت نیروی انسانی جوان از مقطع دیپلم برای نیازهای تجارت و گمرکی باید گسترده شود و دست نیاز به سوی دانشگاه تهران دراز می کنیم و صرف هزینه را برای بحث های آموزشی و پژوهشی، هزینه نمی بینیم بلکه سرمایه گذاری می دانیم. و از راه اندازی «دانشکده گمرک نوین و تجارت خارجی» در فضای فیزیکی دانشگاه تهران استقبال می کنیم.

وی درباره رشته های مورد نیاز گمرک اظهار کرد: کمیته دائمی فنی در سازمان جهانی گمرک بر روی برخی تکنولوژی ها و عرصه ها نظیر بلاک چین، هوش مصنوعی، پرنده های بدون سرنشین، اینترنت اشیا، ربات ها و بیگ دیتا تاکید دارد و توصیه می کند که گمرک کشورها به سمت توانمندسازی خود در این عرصه ها حرکت کنند. البته برای اینکه گمرک یک سازمان روزآمد باشد، نیاز دارد که در مسیر این تکنولوژی ها گام بردارد.
میراشرفی همچنین خواستار تعریف رشته های بین رشته ای مورد نیاز گمرک و تجارت با سرفصل های جدید و کاربردی شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشجویانی که در آینده از دانشگاه تهران فارغ التحصیل می شوند، مهارت هایی متناسب با آخرین استانداردهای جهانی در این حوزه را کسب کرده باشند.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست، با اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای کمک به گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فنی گفت: علاوه بر همکاری های پژوهشی فعلی، شناسایی جوانان با استعداد از کنکور و تعلیم و تربیت ایشان مطابق استانداردهای روز دنیا می تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی تأثیر به سزایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: لازم است متناسب با نیازمندی های کشور، رشته های جدید با عناوین و سرفصل های جدید متناسب با نیاز بازار را حتی برای یک دوره ۵ ساله تعریف کنیم.

مقیمی درباره طراحی رشته های مورد نیاز گمرک نیز اظهار کرد: کارگروه هایی برای طراحی رشته های میان رشته ای با کمک اساتید دانشگاه تهران و نمایندگانی از گمرک فعال شوند تا رشته ها، سرفصل ها و تدوین متون طراحی شوند. همچنین مرکز فناوری های دیجیتالی و مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه تهران می تواند در حمایت از گمرک به عنوان خط مقدم جهاد اقتصادی نقش مؤثری داشته باشد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان