یادداشت| آن سوی یکصدمین سالگشت میرزا

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ۲۰:۴۹ چاپ کد خبر: 140975
[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، «فاطمه احمدی» فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی به مناسبت یک صدمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی نوشت: تکرار تاریخ همیشه خوب است چراکه به ما یادآور می شود باید به پاس داشت خون های مطهری که ریخته شد تا ایران و ایرانی در سراسر جهان و در طی تاریخ سربلند و سرافراز باشد، قیام کنیم و برای این قیام نسل های آینده و نسل حاضر را با ادله و منطق با خود همراه سازیم.

یک قرن از قیام تاریخی میرزا کوچک جنگلی و نهضت جنگل می گذرد اما همچنان این نهضت در طی سال ها زوایای تاریک و پنهانی دارد که بر همگان پوشیده است و نیازمند واکاوی و تحقیق و بررسی پژوهشگران حوزه فرهنگ و تاریخ خصوصاً علاقه مندان به نهضت جنگل است.

نهضت جنگل، این حادثه تاریخی که هویت و فرهنگ مردم نه تنها گیلان، بلکه بخشی از هویت تاریخی فرهنگی و افتخار ایران اسلامی است؛ نباید تنها یک بار در سال آن هم در ۱۱ آذرماه به مناسبت سالروز شهادت میرزا یونس استادسرایی، موردتوجه اهالی فرهنگ، تاریخ نگاران و پژوهشگران باشد.

میرزا کوچک جنگلی، مؤلف هویتی گیلانیان و اسطوره ملی ایران است، در سال هایی که گذشت مسؤولان استانی و ملی با برگزاری همایش ها، پاسداشت شهادت این گیل مرد بزرگ را گرامی داشتند و در تمامی این مراسمات سعی کردند در استان از چهره های ملی که گاه اشخاص سیاسی نیز بودند به منظور سخنران ویژه این مراسم ها دعوت به عمل آورند.

اما آنچه در تمامی یا خوش بینانه بنگریم در اغلب این همایش ها به آن رسیدیم پرشدن رسانه ها از نام سخنرانان و تصاویرشان بود، یعنی چهره کردن بیشتر چهره های ملی! که اغلب مطالعاتی ژرف و درخور توجهی از نهضت جنگل و شخصیت میرزا نیز نداشتند و آنچه مغفول ماند؛ ریشه یابی این نهضت، شناخت شخصیت ها، تحلیل این قیام تاریخی و به طورکلی شناساندن میرزای جنگلی به نسل حاضر بود.

گردآوری اسناد جنگل، تحلیل این حادثه تاریخی، واکاوی نقش میرزا در نهضت مشروطه و قیام جنگل و نیز شناساندن یاران و همراهان او می تواند به حافظه تاریخی مردم کمک شایانی کند و درس استقامت و شجاعت و گذشتن از خود را بار دیگر از وجوه متفاوتی به نسل های پیشرو بیاموزد.

اهمیت بازخوانی نهضت جنگل و خاصه شخصیت میرزای جنگلی آن هم پس از گذشت یک قرن از این قیام تاریخی و هویت ساز که طبیعتاً پس از گذشت این سال ها احتمال ایجاد چندگانگی در تبیین و تعریف این قیام بزرگ را محتمل می شود بسیار اهمیت دارد، چراکه ایجاد قرائت های گوناگون از این قیام آن هم در طی سالیان دراز اجتناب ناپذیر است که در مواقعی موجب انحراف تاریخ نیز می شود.

چه بسیار اسناد نهضت جنگل که همچنان در آرشیو و سفارتخانه های کشورهای آن سوی دریای کاسپین خاک می خورند و نیازمند جمع آوری و تحلیل و بررسی و ثبت در تاریخ پرافتخار گیلانیان دارند.

البته ناگفته نماند که در طی این سال ها محققان و پژوهشگران بسیاری خاصه از استان گیلان به جمع آوری اسناد جنگل پرداختند و حتی شخصیت های ناشناخته نهضت جنگل را نیز یک به یک شناسایی و معرفی کردند و بر میزان تأثیرگذاری آن ها بر نهضت جنگل نیز مطالعه و پژوهش کردند که این مهم نیازمند رسانه ای شدن و روایتگری از جنبه های مختلف برای عامه مردم و بالأخص علاقه مندان به تاریخ و قیام میرزا کوچک جنگلی است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان