[ad_1]

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: ۱۵ اسفند ماه سال ۹۷ مردم گیلان بعد از ۱۲ سال انتظار شاهد بهره برداری از بزرگترین و مجهزترین مجتمع فرهنگی هنری شمال کشور به وسیله رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد وقت بودند. مجتمعی که با نام «تالار مرکزی رشت» در میان گیلانیان شناخته شده است.

از سال ۸۶ ساخت این تالار در زمینی به مساحت ۱۴ هزار مترمربع در سه طبقه شامل تالار اصلی مجموعه (کنسرت هال) با ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ نفر، سالن تئاتر و نمایش با ظرفیت ۵۶۰ نفر، سالن گردهمایی و سمینارهای فرهنگی با ظرفیت ١٠٠ نفر، سالن برگزاری موسیقی سنتی با ظرفیت ١٢٠ نفر و فضاهای آرشیو موسیقی، کتابخانه، گالری نمایش آثار هنری، بازارچه فروش محصولات هنری و کارگاه های آموزشی برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری آغاز و بعد از ۱۲ سال انتظار با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی در اسفند ۹۷ افتتاح شد.

افتتاح تالار مرکزی رشت نور امیدی در دل فعالان فرهنگ و هنر و علاقه مندان به این حوزه ایجاد کرد که می توانند با استفاده از این فضا و ظرفیت برنامه های متنوع تر و در سطح ملی و حتی بین المللی با توجه به همسایه بودن استان گیلان با کشورهای حاشیه خزر برگزار کنند، اما همه چیز به اینجا ختم نشد و بعد از افتتاح با توجه به قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه تمام مجتمع ها باید به بخش خصوصی واگذار شود، به مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر برای بهره برداری واگذار شد.

این تالار بعد از ۱۱ ماه فعالیت به دلیل آنچه که طی نکردن روند قانونی واگذاری به مؤسسه بهره بردار اعلام شده بود، تعطیل و این تعطیلی همچنان ادامه دارد؛ حال شهرداری رشت با ادعای مالکیت زمین و برای دریافت مدیریت این مرکز برای سازمان فرهنگی ورزشی خود، بدون حضور در مزایده و به صورت غیررسمی و مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نه پروانه ساخت و نه پایان کار برای این مرکز صادر می کند و برگزاری جلسات متعدد برای رسیدن به یک تصمیم درست که منفعت مردم استان و رشت در آن باشد تاکنون میسر نشده است.

مانع تراشی شهرداری برای صدور پروانه ساخت

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از اسفند ماه ۹۷ و بعد افتتاح، اختیار تالار مرکزی رشت در دست این اداره کل نبوده و از طریق وزارتخانه به مؤسسه فرهنگ و هنر واگذار شده است، اظهار کرد: بعد از ۱۱ ماه فعالیت موضوع چگونگی واگذاری این تالار به مؤسسه از نظر حقوقی و قانونی با مشکل مواجه شده و از این مؤسسه خواسته شد که محل تالار را ترک کند تا اداره کل براساس قانون مزایده برگزار کرده و به صورت قانونی تالار را به یک مؤسسه واگذار کند.

فیروز فاضلی با بیان اینکه فعالیت های این تالار از بهمن ماه ۹۸ و بعد از آن نیز به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شد، افزود: اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان فرآیند اجرای این کار را طی دو سال گذشته دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز مشکل این تالار دو مالکیتی بودن آن است، گفت: ۱۳ هزار مترمربع از سوی شهرداری در سال ۸۶ به اداره کل ارشاد گیلان واگذار شد و این اداره ۶ هزار مترمربع دیگر را از مالک شخصی خرید.

فاضلی با بیان اینکه امروز مشکل این است که شهرداری مدعی مالکیت ۱۳ هزار مترمربع از ۱۹ هزار مترمربع زمین تالار مرکزی رشت شده است شهرداری مدعی مالکیت ۱۳ هزار متر مربع از ۱۹ هزار مترمربع زمین تالار مرکزی رشت شده است، افزود: در سطح کشور ساخت مجتمع ها به همین صورت بوده که شهرداری زمین می دهد و ارشاد ساختمان می سازد، در تفاهم نامه اولیه با شهرداری رشت همین موضوع ذکر شده است.

وی عدم صدور پروانه ساخت برای تالار را یکی دیگر از مشکلات عنوان و اضافه کرد: در سال ۹۶ برای دریافت پروانه ساخت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای پروانه ساخت پول از سوی شهرداری رشت طلب شد که با توجه به اینکه پرداخت پول از منابع دولتی همیشه با تأخیر مواجه است، این پول در سال ۹۷ به حساب استان واریز شد، اما شهرداری به بهانه تغییر تعرفه ها، صدور پروانه ساخت را انجام نداده است.

غبار سکوت بر تالار مرکزی/آغاز فعالیت این مرکز رویای هنرمندان است

واگذاری تالار مرکزی تنها از طریق مزایده انجام می شود

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه تا به امروز با وجود مکاتبات بسیاری هنوز شهرداری مبلغی را برای دریافت پروانه ساخت اعلام نکرده تا این اداره کل فرآیند واگذاری را از طریق مزایده انجام بدهد، تصریح کرد: برای این کار نیاز است یا مالک کل بنا باشیم یا زمین برای شهرداری و ساختمان برای ارشاد باشد.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طی دو سال گذشته و مکاتبات فراوان با شهرداری رشت، گفت: اعتبارات ۱۰ میلیارد تومانی که برای دریافت پروانه ساخت پیش بینی شده بود متأسفانه به دلیل تعلل شهرداری برگشت خورد.

فاضلی با بیان اینکه امروز شهرداری بعد از همه کش و قوس ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را به ماده ۱۰۰ و رسیدگی به تخلفات معرفی کرده است، ادامه داد: شهرداری به دنبال گرفتن مدیریت تالار مرکزی رشت برای سازمان فرهنگی ورزشی بدون برگزاری مزایده است که هرگز چنین اجازه ای داده نمی شود و این سازمان نیز باید در مزایده شرکت کند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی تالار مرکزی علاوه بر هدر رفت منابع، اعتبارات و بیت المال؛ هزینه های بسیاری برای نگهداری دارد، افزود: هنرمندان گیلانی امروز نیازمند استفاده از این تالار و امکانات و ظرفیت های آن هستند؛ مدیران شهری باید به منافع شهر و مردم توجه کنند و تصمیم بگیرند.

ظرفیت های تالار مرکزی خاک می خورند

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بعد از افتتاح تالار مرکزی براساس قانون وزارت ارشاد بهره برداری از این تالار را به بخش خصوصی واگذار کرد، اظهار کرد: بحث هایی در مورد چگونگی واگذاری این تالار به مؤسسه فرهنگ و هنر به وجود آمد که سبب شد تا از فعالیت این مؤسسه ممانعت شود.

سید امیر مصباح با بیان اینکه با توجه به حقوقی بودن این مسائل باید افراد مسئول و آگاه به این امور در این زمینه پاسخ بدهند، افزود: بنده به عنوان متولی امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از جانب هنرمندان در این زمینه صحبت می کنم.

وی با اشاره به اینکه استان گیلان از نظر داشتن سالن برای اجرای نمایش های تئاتر در مضیقه قرار دارد، گفت: در تالار مرکزی رشت سالن های باکیفیت وجود دارد که همین سالن ها سبب می شود یک نمایش از هر نظر عالی باشد. قطعاً اجرای بهترین تئاترها در سالن های بی کیفیت از کیفیت و ارزش نمایش کم می کند.

مصباح با بیان اینکه همین تئاترهایی که شاید در استان به آنها انتقاد می شود اگر در بستر مناسب و در سالن حرفه ای اجرا شود مطمئناً بر کیفیت اجراها تأثیرگذار است، اضافه کرد: هم اکنون چنین سالن های باکیفیتی در تالار مرکزی رشت وجود دارد و متأسفانه به دلیل برخی اختلاف نظرها خاک می خورند.

وی با اشاره به اینکه مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با همه وجود و حسن نیت به دنبال حل این مشکل و آغاز دوباره فعالیت ها در تالار مرکزی هستند، ادامه داد: به دنبال این هستیم که در موضوع تالار مرکزی حق به حق دار برسد و انحصاری در این موضوع نباشد و در یک شرایط کاملاً عادلانه تالار به مؤسسه ای که اهلیت داشته و واجد شرایط است واگذار شود مدیران اداره کل ارشاد به دنبال این هستند که در موضوع تالار مرکزی حق به حق دار برسد و انحصاری در این موضوع نباشد و در یک شرایط کاملاً عادلانه تالار به مؤسسه ای که اهلیت داشته و واجد شرایط بوده داده شود و واگذاری به صورت بر اساس عدالت انجام شود.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه آغاز فعالیت تالار مرکزی با توجه به وجود دو سالن نمایش و دو سالن موسیقی می تواند برای ارتقای کیفیت برنامه های صحنه ای استان تأثیرگذار باشد، بیان کرد: با توجه به کنترل کرونا و آغاز فعالیت های هنری فعالیت این تالار می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

غبار سکوت بر تالار مرکزی/آغاز فعالیت این مرکز رویای هنرمندان است

مسئولان ارشد گیلان به موضوع تالار مرکزی ورود کنند

وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه هنری استان گیلان امروز بعد از دو سال تعطیلی فعالیت های هنری تشنه و پر از انرژی و انگیزه هستند، ادامه داد: یک نکته مهم که در این زمینه وجود دارد این است که اگر اصلاً این تالار در استان ساخته نمی شد مشکلی وجود نداشت امروز مسئله این است که چرا این تالار با این همه ظرفیت و امکانات نباید برای انجام فعالیت های هنرمندان مورد استفاده قرار بگیرد.

مصباح با بیان اینکه این موضوع به دغدغه و مطالبه ای جدی برای هنرمندان استان گیلان تبدیل شده است، اضافه کرد: عدم استفاده از این تالار هم برای هنرمندان و هم برای خود استان تبعات بسیاری به دنبال دارد، لذا مسئولان ارشد استان باید با برگزاری جلسات جدی به منفعت عموم مردم گیلان توجه کنند نه منفعت شخصی یا سازمانی.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم نهایی مسئولان در نهایت باید در راستای منفعت شهر رشت و استان گیلان باشد، افزود: نباید زمان را از دست بدهیم، گاهی نیاز است یک مسئله در یک برهه زمانی خاص تعیین تکلیف و حل شود. امروز هنرمندان گیلانی نیازمند استفاده از سالن ها و زیر ساخت های تالار مرکزی رشت هستند شاید اگر این اتفاق در سال آینده رخ دهد دیگر انگیزه و حس و حال امروز در میان هنرمندان وجود نداشته باشد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه آغاز دوباره فعالیت تالار مرکزی رشت رؤیای همه هنرمندان و ما متولیان حوزه هنر است آغاز دوباره فعالیت تالار مرکزی رشت رؤیای همه هنرمندان و ما متولیان حوزه هنر است که امیدواریم محقق شود، گفت: امروز از همه مسئولان ارشد استان درخواست می کنیم تا به این موضوع ورود کرده و مشکل را حل و فصل کنند البته در این میان باید به این نکته نیز توجه شود که تمام پروسه های قانونی برای واگذاری این تالار در کوتاه ترین زمان انجام شود.

امروز هنرمندان گیلانی که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند حتی اهالی فرهنگ این استان به امید استفاده از ظرفیت های تالار مرکزی رشت روزگار می گذرانند و نیاز است که مسئولان ارشد استان به ویژه استاندار گیلان وارد میدان شده و قبل از اینکه دیر شود اقدام و تصمیمی اساسی برای حل این مشکل بگیرند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان