[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مردانی پیش از ظهر شنبه در مراسمی با موضوع نقش اساتید بسیجی در ادامه «نهضت جنگل» با بیان اینکه «میرزا کوچک» نماد شجاعت مردم گیلان است، اظهار کرد: نهضت اسلامی جنگل یکی از نهضت های ضد استبدادی و ضد استعماری محسوب می شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اهداف «نهضت جنگل»، بیان کرد: برقراری عدالت، استقلال و مبارزه با استبداد داخلی و اخراج نیروهای بیگانه از کشور اهداف مهم قیام میرزا کوچک جنگلی است.

وی با بیان اینکه قیام جنگل غیرت ملی و دینی مردم ایران در شمال کشور را به نمایش گذاشت، تصریح کرد: قیام جنگل مبتنی بر اندیشه اسلامی و قرآنی است.

مردانی با بیان اینکه نهضت جنگل ثابت کرد تجزیه ایران امری نشدنی است، ادامه داد: میرزا در هفت سال نبرد با دشمنان توانست بخش های زیادی از شمال ایران را از تصرف بیگانگان خارج کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با تاکید بر عبرت گرفتن از درس ها و عوامل شکست قیام جنگل، بیان کرد: نهضت اسلامی میرزا کوچک جنگلی یکی از آموزه های تاریخی و حرکت عظیم اسلامی است.

وی با اشاره به عوامل شکست نهضت جنگل، گفت: وجود افراد قدرت طلب و نفوذی، عدم دقت در عضوگیری و بی توجهی در انتصابات زمینه را برای به قدرت رسیدن افراد نالایق در بخش ها فراهم کرد که این امر موجب انشقاق و تنها ماندن رهبر نهضت جنگل شد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه یکی از عوامل شکست نهضت جنگل عافیت طلبی برخی از سران آن و پیوستن به قوای دولتی دیگر است، ادامه داد: تحرکات و دشمنی رضا خان نیز به نهضت جنگل آسیب های فراوانی وارد کرد.

مردانی با اشاره به اینکه طبق مستندات تاریخی ضعف اعتقادی برخی از نیروهای نهضت جنگل موجب به حاشیه رفتن دین در این قیام شده است، بیان کرد: نفوذ کمونیست ها و تلاش آنها برای تغییر ماهیت نهضت جنگل از دیگر عوامل سقوط این قیام است.

وی با بیان اینکه عده ای به دنبال مصادره نهضت جنگل هستند، تصریح کرد: نباید اجازه بدهیم برخی جریانات چپ این نهضت تاریخی را به نام خود ثبت کنند و این کار نیازمند شفاف سازی درباره این واقعه تاریخی است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه میرزا فردی آگاه، عقل گرا و اهل مشورت بود، افزود: هیچ مستندی دال بر تجزیه طلب بودن میرزا کوچک وجود ندارد و وی همواره بر جمهوری اسلامی تاکید داشت.

گفتنی است که در پایان این جلسه از نرم افزار فرهنگی با محتوای نهضت جنگل رونمایی شد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان