[ad_1]

به گزارش شفاف و به نقل از اسپیس، یک موشک "آریان اسپیس سایوز" بامداد امروز در آسمان گویان واقع در آمریکای جنوبی به پرواز درآمد تا دو ماهواره جدید را برای سیستم ناوبری "گالیلئو" اروپا به مدار زمین برساند.

این موشک در ساعت ۰۳:۴۹ به وقت ایران از مرکز فضایی گویان در کورو واقع در گویان به هوا برخاست و کمتر از چهار ساعت بعد، محموله خود را به مدار نهایی خود رساند.

"استفان اسرائیل" مدیرعامل شرکت "آریان اسپیس"، پس از پرتاب موشک "سایوز" در توییتر نوشت: غول در حال کار. روی سایوز ما، دو ماهواره گالیلئو برای آژانس فضایی اروپا به نمایندگی از کمیسیون اتحادیه اروپا قرار دارد.

این ماموریت با دو ماهواره جدید، تعداد ماهواره های ناوبری جهانی اروپا را به ۲۸ ماهواره افزایش می دهد. "آریان اسپیس" در مستندات این پرتاب آورده است که این صورت فلکی تقریباً شش ساله به ۲.۳ میلیارد کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد.

شرکت "آریان اسپیس" برای انجام این ماموریت از موشک "سایوز" تولید شده توسط مرکز موشک فضایی "پروگرس" که بخشی از آژانس فضایی روسیه موسوم به "روسکاسموس" است، استفاده کرد. این چهاردهمین همکاری "آریان اسپیس" با موشک "سایوز" است.

"آریان اسپیس" درباره این ماموریت گفت: این ماموریت برای آژانس فضایی اروپا(ESA) به نمایندگی از کمیسیون اتحادیه اروپا انجام می شود تا سلطه و استقلال راهبردی را برای شهروندان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به ارمغان بیاورد.

سیستم "گالیلئو" شبیه به "سیستم موقعیت یابی جهانی ایالات متحده"(GPS) و سیستم "گلوناس"(Glonass) روسیه است، اما قصد دارد در صورتی که یکی از این سیستم ها در دسترس اروپایی ها قرار نگیرد، یک جایگزین بومی به آنها ارائه دهد.

گفتنی است که ۲۶ ماهواره "گالیلئو" که تاکنون در مدار بودند، هم توسط موشک های سایوز و هم توسط موشک سنگین خود شرکت "آریان اسپیس" به نام "آریان ۵" به فضا پرتاب شده اند.

این شرکت شش ماهواره "گالیلئو" دیگر را در سال های آینده با استفاده از موشک سایوز و یک موشک نسل جدید از "آریان ۶" به نام "آریان ۲" به مدار زمین خواهد فرستاد. انتظار می رود اولین پرواز این موشک جدید که از سال ۲۰۲۰ تاکنون به تعویق افتاده است، در سال ۲۰۲۲ انجام شود.

ماموریت بامداد امروز که با نام "Galileo FOC-M۹" شناخته می شود، شصت و یکمین ماموریتی بود که توسط "آریان اسپیس" به نمایندگی از آژانس فضایی اروپا پرتاب می شد.

طبق مستندات آژانس فضایی اروپا، این دو ماهواره جدید به بقیه صورت فلکی "گالیلئو" در مدار متوسط ​​زمین در ارتفاع ۲۳ هزار و ۲۲۲ کیلومتری زمین پیوسته اند.

"گالیلئو" سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی با نام اختصاری "GNSS" و در حال ساخته شدن توسط اتحادیه اروپا و سازمان فضایی اروپا و سامانه اروپایی ماهواره ای ناوبری جهانی است که بخش های مرکزی آن در پراگ در جمهوری چک، همراه با دو مرکز عملیات زمینی در "اوبرفافن هوفن" نزدیک به مونیخ در آلمان و "فوچینو" در ایتالیا ایجاد شده است. این پروژه پنج میلیارد یورویی به نام ستاره شناس مشهور ایتالیایی "گالیلئو" یا "گالیله" نام گذاری شده است.

یکی از اهداف "گالیلئو"، فراهم آوردن و ارائه یک سیستم جایگزین مکان یابی بومی با دقت بالا است که توسط آن کشورهای اروپایی می توانند با خودکفایی کامل، از سیستم "گلوناس" روسیه، "ناویس" هند و سیستم های چینی سامانه ناوبری "بیدو" و "GPS" ایالات متحده بی نیاز شده و به آن تکیه کنند، چرا که سیستم های گلوناس و GPS می توانند در هنگام جنگ یا درگیری برای کاربران تجاری، غیرفعال گردند.

در ابتدا انتظار می رفت سیستم "گالیلئو" تا سال ۲۰۱۲ راه اندازی شود، اما تاکنون محقق نشده و هنوز در دست توسعه است.

گفتنی است که استفاده جزئی عمومی (با دقت ابتدایی) از خدمات "گالیلئو" رایگان و به روی همه باز خواهد بود، اما قابلیت های با دقت بالا برای کاربران تجاری با پرداخت هزینه در دسترس خواهد بود.

"گالیلئو" قصد دارد با ارائه اندازه گیری های موقعیتی افقی و عمودی با دقت یک متر، خدمات موقعیتی بهتر و دقیق تری از عرض های جغرافیایی نسبت به دیگر سیستم های موقعیت یاب ارائه دهد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان