[ad_1]

مذاکرات وین/ کمیته اقدام مشترک برای نظارت بر بازار/ فوق العاده ویژه نیروهای مسلح/ نگرانی های برای شیوع اُمیکرون و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، هفتمین دور مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای و تحلیل ها و ارزیابی ها درباره آن همچنان در صدر اخبار پرمخاطب این روزهاست.

ایران در این دور مذاکرات دو سند را به طور رسمی درباره لغو تحریم های آمریکا و اروپا و متقابلا اقدامات هسته ای ایران به طرف های برجامی ارایه کرد اما این دو سند به مذاق کشورهای اروپایی و آمریکا خوش نیامد.

منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده اند که عمده مخالفت و اعتراض کشورهای اروپایی به این دو سند این بوده است که "برای بازنگری در متون پیشین فرصتی وجود ندارد" و دیگر اینکه "طرف آمریکایی حاضر به اعطای امتیازات مد نظر ایران در چارچوب مطرح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نخواهد بود."

در همین رابطه سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان هم در توییتی به سختی کار تیم مذاکراتی در وین اشاره کرد و نوشت: ‏سختی و مشکل کار تیم مذاکراتی ایران در آن است که آنچه را می داند فعلا نمی تواند علنی سازد زیرا که حریف دست او را می خواند. کارشناسان می دانند که بازگشت به برجام بدون رفع تحریم ها و تضمین عدم تکرار آن چه ترامپ انجام داد ایران را در موقعیتی به مراتب بدتر از شرایط کنونی قرار می دهد.»

همچنین موسی الرضا ثروتی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی معتقد است که آمریکا به این راحتی تن به خواسته های حق ما نمی دهد و از  تیم مذاکره کننده کشورمان خواست تا به مقاومت در برابر آمریکا ادامه دهد.

یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم میگوید که آمریکا به دنبال وقت کشی در مذاکرات است، این ما نیستیم که وقت کشی می کنیم طرف های مقابل هر وقت خواستند ما مذاکره کردیم و بازرسان انرژی اتمی هم بازدیدهایشان را انجام دادند.

در پی ادعاهای رسانه های غربی در مورد نتایج هفتمین دور مذاکرات وین و طرح های پیشنهادی ایران در این دور از مذاکرات، کوروش احمدی کارشناس ارشد مسائل بین الملل هم گفت: شکی نیست که این بار نیز مثل هر روند مذاکراتی حساس، طرف های ذی ربط از ابتدا یک نگاهی نیز به آنچه که "بازی مقصریابی" نامیده می شوند، دارند. هر طرف سعی می کند که در نحوه تغذیه رسانه ها و نیز اطلاع رسانی به دولت های دیگر، به گونه ای عمل کند که در نهایت اگر روند به شکست انجامید طرف مقابل مقصر شکست دانسته شود.

در ادامه یک مقام ارشد وزارت امور خارجه هم در نشستی توجیهی به تشریح آخرین وضعیت گفتگوها در وین پرداخت و توضیح داد که هر چند رویکرد مذاکراتی هیات ایران از روز اول تعاملی و همراه با انعطاف لازم بود اما متأسفانه در مقابل سه کشور اروپایی از اختیار تصمیم گیری بالایی در وین برخوردار نیستند و ضمنا دائما دغدغه راضی کردن هیات آمریکایی و هماهنگ کردن مواضعشان با هیأت آمریکایی را دارند. این در حالی است که این گفتگوها میان ایران و 4+1 و نه ایران و آمریکا (که اساسا عضو برجام نیست) در حال انجام است اما این رویکرد اروپایی ها روند پیشرفت گفت وگوها را با چالش روبرو کرده است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

از خواسته هایمان عقب نشینی نمی کنیم/ آمریکا گام اول را بردارد

باجدیت وارد مذاکرات شدیم/برخی در هوای انتخابات مانده اند/ادعای انتصابات فامیلی خلاف واقع است

***

در پی شیوع سویه یا گونه جدید کرونا به نام اُمیکرون در آفریقای جنوبی نگرانی درباره گسترش کرونای جدید در دنیا افزایش یافته است.

در همین رابطه سفیر ایران در آفریقای جنوبی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره این که  اُمیکرون بیشتر بچه ها را هدف قرار داده است، گفت: اُمیکرون این بار از رگ گردن  به بچه ها نزدیکتره است. سه نفر از فرزندان اعضای سفارت هم هفته گذشته مبتلا شدند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم درخواستی درباره فوق العاده ویژه نیروهای مسلح مطرح کرد.

عبدالرضا مصری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: از محضر مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده معظم کل نیروهای مسلح، خواهشمندم برای صیانت از حقوق این اقشار به ستاد کل نیروهای مسلح در مورد فوق العاده ویژه نظامی ها دستور دهند.

همچنین وزیر دادگستری تشکیل کمیته اقدام مشترک برای نظارت بر بازار خبر داد.

امین حسین رحیمی درباره نحوه نظارت بر بازار از طرف سازمان تعزیرات برای جلوگیری از افزایش قیمت ها به ویژه نرخ کالاهای اساسی، گفت: در این زمینه تصمیمات خوبی برای بهتر شدن نظارت ها و هم افزایی بین دستگاه ها صورت گرفته که بر همین اساس کمیته ای با عنوان «کمیته اقدام مشترک» تشکیل شده است.

گزارش تاریخی ایسنا، به مناسبت نود و دومین سالگرد تصویب نظامنامه هیات تفتیشیه مملکتی و وظیفه مأموران دولتی در هیات دولت سال ۱۳۰۸ با عنوان"ابوالمشاغل حکومت قاجار و پهلوی" از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یکشنبه) چهاردهم آذر ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان