[ad_1]

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/ مراسم روز دانشجو/ برجام و مذاکرات و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، در پی اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع برخورد علی اصغر عنابستانی و نیروی انتظامی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و تاکیدش بر اینکه "مامور نیروی انتظامی در اجرای قانون نمی تواند خلاف قانون کند" عنابستانی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از قالیباف تشکر کرد.

نماینده مردم سبزوار در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: البته واضح بود که ماه پشت ابر نمی ماند اما از شجاعت ریاست محترم مجلس آقای دکتر قالیباف تشکر می کنم که بعد از چندین ماه دروغ پراکنی، ایشان بالاخره به اندازه کمی حقیقت را روشن کردند!

سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست خبری هفتگی خود به سوالاتی درباره پرونده کرسنت و بازداشتی های اعتراضات اصفهان پاسخ داد.

ذبیح الله خداییان درباره وضعیت پرونده کرسنت گفت: این پرونده مربوط به قرارداد گازی است که بین شرکت نفت ملی ایران و کرسنت اماراتی منعقد شده است و در جریان انعقاد قرارداد سوءاستفاده هایی شده بود و برخی پورسانت گرفته بودند. این قرارداد اجرایی نشد. در همان زمان با گزارش سازمان بازرسی و مراجع اطلاعاتی پرونده ای تشکیل شد که حدود ۶ الی ۷ نفر از اعضای هیات مدیره نفت ایران و کرسنت محکوم شدند و پنج الی شش نفر به جزای نقدی و دو نفر به حبس محکوم شدند و اخیرا به اجرای احکام ارجاع شد. در بخشی دیگر از پرونده  که مفتوح بود، ۸ نفر در پرونده به جرم  تبانی در معاملات دولتی و اخد رشوه متهم هستند که پرونده در جریان است و در دستور کار دولت است و در حال بررسی است و امیدوارم با صدور حکم کسانی که در  سوءاستفاده در این زمینه  نقش داشتند  به جزای اعمالشان برسند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اعتراضات اصفهان  چه تعداد از معترضین بازداشت شدند؟ گفت: ۱۳۰ نفر بازداشت شده بودند و قرار برایشان صادر شده بودند و برخی بلافاصله آزاد شدند و دیروز هم اکثر آنها آزاد شدند. جز افرادی که تیراندازی مسلحانه داشتند بقیه با قرار کفالت و وثیقه آزاد شده بودند.

مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در دانشگاه صنعتی شریف، برگزار شد و آیت الله سید ابراهیم پس از ادای احترام به شهدای این دانشگاه، از نمایشگاه دستاوردهای مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و شرکت های دانش بنیان این دانشگاه با شعار «پیشران نوآوری، تجلی خودباوری» بازدید کرد.

رئیس جمهور در بخشی از سخنرانی خود در جمع نمایندگان دانشجویان و تشکل های دانشجویی با اشاره به تلاش عده ای برای ربط دادن مذاکرات عزتمندانه کشور به قیمت ارز، اظهار داشت: خبر دقیق داریم عده ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین در نشست با اساتید و فناوران دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ و جذب نخبگان دانشگاهی گفت:دولت بنا ندارد از کنار دغدغه ها و بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ نخبگان صرفا به عنوان یک توصیه رد شود، بلکه مصمم است در همکاری تنگاتنگ با دانشگاه زمینه های جذب و حفظ نخبگان را تقویت کند.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

آزمون مهم جریان دانشجویی شناخت دقیق ابعاد جدید سلطه است

مسئولان به دانشگاه و دانشجو اعتماد کنند

مطالبات دانشجویان فارغ از جناح بندی های سیاسی است

سه شهید دانشجو نتیجه فاجعه حمله گارد سلطنتی به دانشگاه

***

سخنگوی کاخ سفید هم در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره محور ایران در گفت وگوی آتی روسای جمهور آمریکا و روسیه و دیدار اخیر روسای موساد و سیا پاسخ داد.

جن ساکی در پاسخ  به سوالی درباره سفر دیوید بارنِئا رئیس موساد به واشنگتن و دیدار او با ویلیام برنز رئیس سیا و این که با توجه به پافشاری او بر موضع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران، رئیس جمهور آمریکا در صورت عدم حاصل شدن هیچ گونه پیش رفتی در مذاکرات وین از این گزینه حمایت خواهد کرد یا نه، گفت: هر رئیس جمهوری طیفی از انتخاب ها را پیش رو دارد. من نمی خواهم از این جایگاه به آن ها بپردازم. رویکرد ما، تمایل ما هنوز در پیش گرفتن یک مسیر دیپلماتیک است.

در خواست ایران برای دریافت تضمین پایداری برجام نیز موضوع یادداشت رضا نصری با عنوان «تضمین: لغو مصونیت قضایی دولت آمریکا در دادگاه های ملی ۴+۱» بود.

این کارشناس ارشد سیاست خارجی نوشت: "دولت ایران به درستی در پی دریافت نوعی «تضمین» است تا از پایداری برجام اطمینان حاصل کند. همان طور که پیش تر استدلال شده، دریافت «تضمین حقوقی» - یعنی تضمینی که در نظام حقوق داخلی آمریکا برای دولت بعدی در این کشور الزام و محذوریت قانونی ایجاد کند - میسر نیست؛ و معتقدم در نهایت «ایجاد روابط چند لایه اقتصادی» عاملی است که می تواند احتمال خروج دولت بعدی آمریکا از برجام را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.

همچنین اظهارات اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در رد ایده یک توافق موقت در وین، واکنش میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین را درپی داشت که معتقد است:  منافاتی میان توافقی موقت و توافقی جامع وجود ندارد. اما این حق مسلم ایران است که مواضعش را تشریح کند.

سخنگوی وزارت امور چین هم در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید بر ضرورت لغو تحریم های غیرقانونی ایران ، خواستار نشان دادن اراده سیاسی و انعطاف از سوی تمامی طرفین مذاکرات وین برای به نتیجه رسیدن آن شد.

خبرهای دیگر با محوریت برجام را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

آیا در صورت پذیرش خواسته های ایران از سوی واشنگتن، مسکو و پکن همراه خواهند شد؟

در چه شرایطی توافق با تیم بایدن توجیه پذیر است؟

تجلیل دیپلمات ارشد ایرانی از مذاکره کننده سابق آمریکا

واکنش آمریکا به سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران

حمایت کره جنوبی از تلاش ها برای حفظ مذاکرات وین

حمایت مودی و پوتین از احیای برجام

 نباید به غرب امتیاز دهیم/ مذاکرات پیشرفت های خوبی داشته است

***

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز  (سه شنبه) شانزدهم آذر ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان