[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی جمالی نژاد عصر امروز در دیدار اعضای کمیسیون داخلی مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات استانداری گیلان با اشاره به اینکه مسئله پسماند مهم ترین بحث شهرهای شمال کشور است، اظهار کرد: برای حل مشکل پسماند همه باید پای کار بیایند، پسماند سالهای سال است که با استان های شمالی عجین بوده است. 

وی با بیان اینکه دولت نگاه ویژه به  موضوع پسماند دارد، گفت: برای اولین بار است که  وزارت کشور موظف به تشکیل قرارگاه در حوزه های مختلف از جمله بازسازی و نوسازی حمل ونقل عمومی و پسماند، شده است.

رئیس سازمان دهیاری های کشور با تاکید بر اینکه وظایف و تکالیفی برای معاونت ها و دستگاه ها مشخص شده و اعتبارات خوبی برای معضل پسماند تخصیص پیدا کرده است، افزود: در یکی دو سال اخیر منابعی که به شهرداری ها برای مدیریت پسماند اختصاص یافته در چهل سال اخیر بی سابقه بوده است.

جمالی زاده با تاکید بر لزوم تدوین و ارایه طرح مدیریت اظهار کرد: امیدواریم در بازه زمانی کوتاه با تشکیل کارگروه پسماند یکبار برای همیشه تا سال آینده بتوانیم اقدامات خوبی در حوزه مدیریت پسماند انجام دهیم.

کشور حادثه خیز

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور نیز در این نشست با تاکید بر لزوم توجه به مسائل ضروری و بحرانی با توجه به تنگناهای مالی اظهار کرد: استان ها بررسی کنند و اگر مسائلی حاد و ضروری وجود دارد مشخص کرده و به مدیریت بحران بفرستند تا در تهران به صورت تخصصی کار کنیم.

اسماعیل نجار با اشاره به خشکسالی و پیش بینی ها در بخش شرب، صنعت و کشاورزی و  تغییر اقلیم افزود: باید واقعیت خشکسالی را بپذیریم متاسفانه در بعضی استان ها امسال ۹۰ درصد خشکسالی رخ داده است. 

ویبا بیان اینکه در اول سال جلسات متعددی برقرار و حدود سیصد و ده میلیارد تومان تنظیم کردیم و برش استانی آن نیز در نظر گرفته شد، گفت: در پرداخت بحران ها ما نگاه عادلانه نداریم بلکه نگاه ضرورتی است. 

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در بحث کشاورزی دو محموله پرداخت خسارت بیشتر نداریم یک بحث صندوق بیمه کشاورزی و دیگری اجرای بند خ ماده ۳۳ برنامه شش یعنی امحای تسهیلات پرداختی است، گفت: بیمه حوادث همگانی برای کل ساختمان های کشور نیز از دیگر برنامه هاست. 

گفتنی است ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه کشور وجود دارد که هفتاد هزار کیلومتر از  مراکز جمعیتی عبور می کند. 

نجار با اشاره به شرایط آب و هوایی ایران افزود: ایران کشور پر حادثه ای است و باید همواره از آمادگی کامل برخوردار بود. 

بر اساس نقشه راه و سند آمایش حرکت نمی کنید!

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه مسایل و مشکلات مختلفی توسط مجمع نمایندگان گیلان مطرح و برای توسعه گیلان در سال ۹۹ یک سند آمایش تهیه شده و باید توسعه استان بر اساس آن انجام شود، اظهار کرد: متاسفانه استان ها بر اساس نقشه راه و سند آمایش حرکت نمی کنند و طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در کمیسیون مطرح است. 

محمدصالح جوکار با بیان اینکه برای حل و فصل مشکلات و معضلات شهری نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم تا همه دستگاه ها به تکلیف خود عمل کنند، تصریح کرد: لایروبی رودخانه ها برای جلوگیری از بروز سیلاب ها قابل توجه است اما این کار در استانی مانند گیلان گره خورده است. 

وی با اشاره به مسائل مطروحه توسط دستگاه ها بیان کرد: دستگاه ها مسایلی را مطرح می کنند که به حل مشکلات کمک نمی کند، بازیافت شیرابه و زباله یکی از مسائل مهم گیلان بوده و عدم تفکیک زباله خشک و تر به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اگر شهرداری ها قادر به انجام این کار نیستند باید کار را به بخش خصوصی بسپارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با توجه به کسری بودجه کشور، گفت: طرح های پسماند باید کاملا دقیق و علمی باشند تا در این وضعیت بحرانی اعتبارات و منابع مالی ما حیف و میل نشود.

وی با تاکید بر اجرای اقدامات فوری در بحث مدیریت بحران و اولویت بندی اقدامات در این حوزه افزود: قانونی در بحث زمین های فاقد سند مالکیت تصویب شده که اجرای آن می تواند به حل بسیاری از مشکلات این حوزه کمک کند.

کار از ما، اراده از مرکز !

استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه هنوز خیلی از شهرها شهردار ندارند و پهنه سراوان هنوز به تکمیل نشده است، اظهار کرد: مدیریت پسماند باید در قالب یک سازمان متمرکز اداره شود روزانه دو هزار و دویست تن زباله در استان تولید می شود در حالیکه این شیرابه ها به آب های زیرزمینی گیلان نفوذ پیدا می کنند.

اسدالله عباسی با اشاره به اینکه یک هزار و صد تن زباله در پهنه سراوان و رشت تولید و تفکیک زباله به خوبی انجام نمی شود، گفت: باید کارگروه مدیریت پسماند را در گیلان تشکیل دهیم اما در همین جا می گویم و اعلام می کنم که اگر اراده از مرکز نباشد ما در گیلان راه به جایی نمی بریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز تأسف از مشکلات اساسی در  ساماندهی پسماند در گیلان تصریح کرد: معمولا اعتبارات برای استان قطره ای بوده به همین علت از آستارا تا چابکسر طرح های مدیریت پسماند استان به هیچ جا نرسید و حتی استانی مانند مازندران هم از گیلان پیشی گرفته است.

عباسی با تاکید بر اینکه بعضی از پل های گیلان را حتی با یک میلیارد تومان می توان مقاوم سازی کرد تا برای مردم ایجاد خطر نکند، گفت: از مدیریت بحران کشور انتظار داریم اعتبارات لازم را در این بخش به گیلان که دائما با بحران مواجه است تخصیص دهند.  

وی با اشاره به بحران برف، رانش زمین، و سیلاب به عنوان بحران هایی که گیلان  را تهدید می کند، افزود: مدیریت بحران کشور باید بودجه ای مشخص به گیلان اختصاص دهد تا بتوان  نسبت به اجرای پروژه های زیرساختی و عمرانی گیلان  اقدام کنیم. 

لزوم تشکیل کارگروه برای پسماند

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه  در مباحث مدیریت شهری درخواست های در خصوص موارد  تقنینی وجود دارد، اظهار کرد: مسئله منابع پایدار یکی از دغذغه هاست لذا منابع پایدار باید دقیق تر مطلع بوده تا برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صفری با اشاره به نابسامانی های مالی شهرداری ها گفت: ساماندهی زباله باید پیگیری شود و بهتر است تا کارگروه ویژه ای تشکیل و به صورت جدی به مسئله مدیریت پسماند پرداخته شود.

پسماند مسئله بحرانی گیلان

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه وضع حوزه قوانین و طرح هایی در کمیسیون داخلی از مباحث مطرح شده در این دیدار بود، اظهار کرد: گیلان یکی از استان هایی است که به صورت بحرانی با مسئله پسماند دست و پنجه نرم می کند و اگر در این حوزه به نتیجه نرسیم فاجعه ایجاد می شود. 

رسول فرخی با بیان اینکه پسماند در گیلان دویست تن زباله تولیدی دارد، گفت: شیرابه ها محل زندگی روستایی ها را نا آرام ایجاد کرده و هرچه سریعتر باید برای این مسئله چاره اندیشی کنیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ر


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان