یک پروانه تک بال در دل فضا

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ ۰۲:۱۹ چاپ کد خبر: 141936
[ad_1]

به گزارش شفاف و به نقل از فیز، این جرم آسمانی جریانی از گاز به نام سحابی مادون قرمز آفتاب پرست(Chamaeleon Infrared Nebula) است. این نام از آن جهت برای این سحابی انتخاب شده که در برخی طول موج های فروسرخ می درخشد و البته می توان آن را در نور مرئی نیز مشاهده کرد مشابه آنچه که در این تصویر می توان دید.

در مرکز این سحابی و در مرکز تصویر "موتور سحابی" پنهان شده است. ستاره ای با جرم کم با جرمی کمتر از خورشید ما که با نواری تیره پوشیده شده است. اگرچه این ستاره از دیدها پنهان است اما این ستاره جوان و سرد گازهایی سریع به سمت بیرون منتشر می کند که تونلی در میان ابر میان ستاره ای ایجاد کرده اند. نور فروسرخ و مرئی که این ستاره منتشر می کند از میان این تونل می گذرد و پخش می شود و این سحابی بازتابی را ایجاد می کند.

سحابی های بازتابی نور ستاره یا ستارگان نزدیک به خود را منعکس می کنند.

جرم روشن و سرخ رنگ سمت راست تصویر محل قرار گیری برخی از سریع ترین جریان های گازی را نشان می دهد که پس از برخورد با گازهای کم سرعت تر از خود نور منتشر می کنند.

به این اجرام "هربیگ-هارو"(Herbig-Haro) و HH ۹۰۹A گفته می شود. سایر اجرام هربیگ-هارو در لبه های تصویر در سمت راست و چپ دیده می شوند. هربیگ-هاروها در اثر برخورد گازهای داغ به وجود می آیند.

ستاره شناسان می گویند که نوار تیره رنگ در مرکز سحابی آفتاب پرست یک قرص پیراستاره ای است. توده ای از گاز و غبار به شکل حلقه یا دیسک که حول محور یک ستاره می چرخد.

قرص های پیراستاره ای به طور معمول با ستاره های جوان در ارتباط هستند و مواد لازم برای ساخت سیاره ها را فراهم می کنند. دلیل آنکه این قرص به صورت یک نوار دیده می شود و نه به صورت یک دایره آن است که در این تصویر لبه آن قابل رویت است و تنها یک لبه از آن را می توان از زمین مشاهده کرد.

پس زمینه آبی رنگ این تصویر نیز در نتیجه ی بازتاب نور ستاره ای دیگر در خارج از تصویر ایجاد شده است.

سحابی فروسرخ آفتاب پرست در ابر تیره آفتاب پرست ۱ در کنار آفتاب پرست ۲ و ۳ قرار دارد. این سه ابر تیره مجموعه آفتاب پرست را تشکیل می دهند که منطقه ای برای تشکیل ستارگان است و بخش عمده صورت فلکی آفتاب پرست را در آسمان نیمکره جنوبی در بر می گیرد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان