[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «نارندرا ودی» نخست وزیر هند غروب دوشنبه به وقت تهران در خاتمه دیدار خود در بیانیه مشترک ضمن اشاره بر توسعه همکاری های دهلی نو و مسکو در حوزه های مختلف از جمله دفاعی و فضایی، بر لزوم «احیای سریع توافق هسته ای با ایران» تاکید کردند. 

به گزارش وبگاه «او ای آن» در این بیانیه آمده است که مودی از سیاستی که در آن هند می تواند شریک توسعه خاور دور روسیه شود، استقبال کرده است. پوتین و  مودی در  این بیانیه مشترک بر اهمیت اجرای کامل برجام تاکید و از تلاش ها با هدف احیای سریع توافق هسته ای با ایران حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است که پوتین و مودی خواستار همکاری نزدیک در مورد افغانستان و ایجاد یک سازو کار مشورتی بین شوراهای امنیتی دو کشور شدند و تصمیم گرفتند تا فورا کمک های بشردوستانه را به مردم افغانستان ارائه کنند. روسیه و هند همچنین از تسهیل در تشریفات روادید از جمله معرفی ویزای الکترونیکی استقبال و توافق کردند که تسهیلات ویزای کار را ادامه دهند.

روسیه و هند خواستار اصلاحات جامع در شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند تا واقعیت های کنونی جهانی را منعکس کند. روسیه و هند همچنین توافق کردند که امکان اجرای پروژه های ساخت نیروگاه های هسته ای در کشورهای ثالث و چشم انداز همکاری در توسعه امور فضایی و استفاده صلح آمیز از فضا را بررسی کنند.

وزیر خارجه روسیه نیز که در هند به سر می برد، روز دوشنبه از لزوم مشارکت ایران و هند در گفت وگوهای افغانستان سخن گفت. 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از گفت وگو با «سوبرهمانیام جایشانکار» همتای هندی خود و گروه  ۲+۲ گفت که مسکو دلایلی برای پیوستن هند و ایران به فعالیت های تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان می بیند.

لاوروف گفت: «ما به همکاران هندی خود گفتیم که تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، چین، ایالات متحده و پاکستان چگونه عمل می کند.»

لاوروف گفت که مسکو و دهلی نو این موضع را دارند که افغانستان به یک دولت جدید فراگیر نیاز دارد. طالبان باید به وعده های خود برای تشکیل یک کابینه جدید فراگیر که نماینده همه نیروهای قومی و سیاسی، تضمین حقوق بشر، پایان دادن به تهدیدات تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از سرایت بی ثباتی به افغانستان باشد، عمل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان