[ad_1]

عضو اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت به مثابه سندی بالادستی در میان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایسنا، سید احمد غفاری قره باغ با اشاره به جایگاه و مرتبه سند الگو میان سایر اسناد بالادستی کشور، گفت: جایگاه و موقعیت سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به مثابه سندی بالادستی در میان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: پیش نویس این سند بیش از یک دهه است که توسط استادان برتر و محققان عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در دست تدوین بود که با نهایی شدن آن، به زودی به همه نهادها و دستگاه های متولی و مسوول در ساختار قدرت در ایران ابلاغ می شود.

استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به جایگاه بنیادین و رفیع معنویت و علم در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در این سند فاخر، مباحث معنویت و علم در شمار ارکان سند قرار دارد و این یعنی دوستان و همکاران در مرکز الگو به ضرورت وجود معنویت و علم و تسری این دو بر همه سطوح و ابعاد سند الگو اهتمام جدی داشتند. خصوص آن که این دو جزو امور انضمامی و الحاقی به سند نشد که خدا را بابت این مسئله بسیار مهم شاکرم.

عضو اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت یادآور شد: این رویکرد مسوولان مرکز الگو به معنویت و علم برخاسته از اندیشه متعالی اسلام است که معنویت را برخلاف نگرش های انحرافی در سایر ادیان، مختص به زمان و مکان و زاویه ای خاص از زندگی نمی داند و آن را به مثابه حقیقتی جاری در سراسر هستی و زندگی موجودات و بالاخص انسان می داند.

غفاری قره باغ سپس با تبیین یکی دیگر از ارکان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: بخش مبانی نظری سند، مهم ترین پیش فرض های اسلامی، فلسفی و علمی جهان شمول و معطوف به پیشرفت را عرضه می کند. این بخش، خود به اضلاع مختلف خداشناختی، انسان شناختی، جهان شناختی، جامعه شناختی، ارزش شناختی، دین شناختی و ایران شناختی تقسیم شده است. اگر معنویت را بهره مندی اندیشه و گرایش و نیت و رفتار از اهتمام مبتهجانه به حیث اخلاقی فعل، همراه با اهتمام به ارتباط با حضرت ربوبی، تعریف کنیم بررسی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نشان می دهد که مولفه های بنیادین و محوری معنویت اسلامی، در بخش مبانی سند در عالی ترین وضعیت ممکن قرار دارد. در مبانی خداشناسی به مؤلفه بنیادین معنویت اسلامی که عبارت از توحیدمحوری در ابعاد مختلف است توجه شده است.

وی ادامه داد: در مبانی جهان شناختی نیز مؤلفه های بنیادین معنوی همچون تطابق عوالم، آیت بودن جهان و نقش محوری سنت های الهی در ربوبیت جهان، مورد التفات قرار گرفته اند که تفصیل آن به این شرح است که ارتباط توحیدی مراتب مادی و روحانی در جهان های مشهود و غیب، در جهت تکامل و تعالی انسان به سوی خداوند، ملاحظه ی جهانِ یکپارچه و هماهنگ به مثابه آیت الهی و تحت تأثیر دانستن آن توسط عوامل ماوراء طبیعی، تحت کنترل بودن جهان توسط سنت های الهی و ملاحظه آن به عنوان بستری برای امتحان انسان و خلقت جهان برای انسان در جهت تقویت خصلت امانت داری و اصلاح و برای برآورده شدن نیازهای مادی بشر. این فقرات از مبانی جهان شناختی، ارتباط وثیقی با رویکرد معنوی حاکم بر انسان و هستی دارد.

استادیار مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با تبیین مبانی انسان شناختی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: در مبانی انسان شناختی نیز ابعاد بنیادین انسان شناختی معنویت اسلامی همچون خلیفت اللهی انسان و محوریت اختیار در فضایل معنوی درج شده است که تفصیل آن بدین شرح است که توجه به مقام قرب و خلافت الهی به مثابه هدف از خلقت انسان، توجه توأمان به ابعاد جسمی و روحی انسان، توجه به عزت و کرامت تکوینی انسان، تأکید بر اختیار به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تحقق سعادت و فضیلت، تداوم حیات انسان پس از مرگ و تأکید بر جاودانگی حیات انسانی و التفات توأمان به حق و تکلیف در حیات معقول انسان است. این فقرات نیز، ارتباط وثیقی با رویکرد معنویت اسلامی دارد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان