[ad_1]

خبرگزاری مهر-گروه استان ها، حجت الاسلام مصطفی منتظری*: سال های اول انقلاب دانشگاه ها تبدیل به ستاد تبلیغاتی گروهک ها شده بود. امام دستور انقلاب فرهنگی را صادر فرمود و شورای انقلاب فرهنگی با مأموریت مشخص تشکیل شد. هدف امام خمینی استقلال دانشگاه بود اخیراً مقام معظم رهبری در حکم جدید خود به اعضای شورای انقلاب فرهنگی به جمله ای ناب تصریح فرمودند: «فرهنگ شتاب دهنده یا کند کننده است» اگر معیارهای کار فرهنگی و سیاستگذاری درباره آن به خوبی احصا نشود، کلیات و نقشه اصلی طرح ترسیم نشده است در این نوشتار قصد داریم این معیارها را بررسی کنیم:

معیار یکم: هم محیط حقیقی و هم مجازی

فرهنگ به مانند محیطی است که در آن فعالیت می کنید. اگر محیط کار یا خانه یا تفریح، همراه با آلودگی هوا یا صوت باشد یا پر از تنش و ناآرامی باشد قطعاً از بودن در آن محیط لذت نمی برید. یک نفر لاابالی را در نظر بگیرید که از قضا به سفر زیارتی حج یا کربلا رفته است. روحانی خوب کاروان مطالب مورد نیاز حاجی و زائر را می گوید. این شخص به خاطر محیط مناسب حال توجه و التجاء و توبه پیدا می کند و افسوس می خورد که چرا خود را برای حسابرسی در پیشگاه الهی آماده نکرده است. حتی مؤمنین واقعی نیز اشک حسرت می ریزند که چرا بهتر عمل نکرده اند. اگر همین روحانی در شهر خودش آن مطالب را به این شخص می گفت، او می گفت: ببخشید حاج آقا الان وقت ندارم. گوشم پر است از این حرف ها و… چرا؟ چون محیط اول آماده است، حرم الهی مدینه منوره حرم امیرالمومنین حرم سیدالشهدا و سایر اعتاب مقدس بنابراین باید مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، فضا ساز و محیط پرور باشد. متأسفانه بعضاً محیط ما در کوچه و خیابان و بازار و اداره آلوده و نابسامان است. هرزگی زبان چشم، تملق و چاپلوسی، رشوه، جلوه گری بالعیان دیده می شود و در برخی موارد وجه غالب است.

معیار دوم: عمل واقعی مسئولان

همانطور که در مثال فوق روشن است اگر روحانی کاروان در طول مدت چهل روز که با کاروان زندگی می کند عملکرد خوبی نداشته باشد، مردم را می تاراند چون به این حدیث ناب عمل نکرده است «کونوا دعات الناس بغیر السنتکم» متأسفانه برخی مسؤولین فرهنگی فقط با دستور و زبان مردم را با خوبی ها دعوت می کنند مردم میگویند: اگر ساده زیستی و ازدواج آسان خوب است پس چرا برای پسرش عروسی مجللی گرفت و برای دخترش بهترین جهیزیه را تهیه کرد؟ مردم خسته شده اند از دستوری و دیکته ای عمل کردن کسانی که حاضر نیستند یک لحظه در خانه مجلل خود مقابل دوربین قرار گیرند، چون تناقض در شعار و عمل روشن می شود. البته باید از مسوولینی که تطابق رفتار و گفتار دارند تشکر کنیم.

معیار سوم: پیگیری پیگیری پیگیری

پیگیری کار عرصه فرهنگ عرصه کار مستمر است که نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد. مصوبات خوبی در این شورا به تصویب رسیده اما چقدر از آنها اجرایی شده؟ به عنوان مثال کارگروه های تخصصی درباره "ساماندهی لباس و مد" تشکیل شد اما آیا بررسی شد کدامیک از نهادها هر کدام چند درصد به آن عمل کردند؟

مشکل کشور ما در بسیاری موارد کمبود قانون نیست؛ عدم اجرای قانون است. متأسفانه در کشور ما برخی مدیران و مسئولان با یک دست نه دو هندوانه بلکه ده هندوانه را بلند می کنند. قطعاً وقتی نمی ماند که بازرسی، بررسی میدانی و بازخوردگیری کنند.

معیار چهارم: احصاء اولیت های فرهنگی

احصاء اولیت های فرهنگی قطعاً اگر بر روی اولویت ها تمرکز نشود، بی اثر یا کم اثر خواهیم شد. حضرت ابراهیم عبادت بت ها را درد اول مردم دید و به سوی مبارزه با آن رفت، حضرت موسی، فرعون را سرطان جان جامعه دید، به سوی مبارزه با او شتافت و همچنین سایر انبیا گسترش فرهنگ کار و تلاش برای تهیه رزق حلال به جای پولدار شدن از طریق سایت های قمار و شر کت های هرمی و خرید و فروش ارز و سکه ورود ناآگاهانه برخی مردم در بورس مثال ملموس آن در سال گذشته است (البته سهم تقصیر برخی مسؤولان سر جایش محفوظ است)

۱) گسترش فرهنگ حجاب و عفاف

قطعاً یافتن علل معطل ماندگی طرح ساماندهی لباس و مد از وظایف متصدیان فرهنگ است. مقابله با طراحان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان لباس های خلاف هنجار شرعی و عرفی و نیز تقویت طراحان و تولیدکنندگان لباس های مناسب با حجاب اسلامی از وظایف حاکمیت است.

۲) گسترش فرهنگ ازدواج آسان

گسترش فرهنگ ساده زیستی و به تعبیر رهبری کوبیدن و لگدمال کردن اشرافی گری و تجمل گرایی قطعاً باید در تبلیغات بازرگانی صداوسیما، فیلم و سریال های تلویزیون باید سبک زندگی تجملی و لاکچری نه تنها نشان داده نشود بلکه تبدیل به ضد ارزش شود.

۳) گسترش فرهنگ تولید علم و فناوری

همه این موارد از اولیت های اصلی عالی ترین نهاد سیاستگذاری در امور فرهنگ کشور باید باشد. در پایان این نکته مهم نباید مغفول بماند که عنوان «انقلاب فرهنگی» بسیار مهم است. بحث از وقوع حرکت انقلابی و جهادی در مقوله فرهنگ است. تلاش بی وقفه شبانه روزی باید سرلوحه اعضای این شورا باشد.

* استاد سطوح عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان