به گزارش لنگرخبر، حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی در نشست حفظ حقوق بیت المال اظهار کرد: تالاب کیاکلایه نگین گرانبهای لنگرود و میراث ملی و میهنی استان بوده اما زباله و پسماندهای شهری آسیب جدی برای این تالاب است.



رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به آخرین اقدامات برای حفظ این تالاب افزود: پس از بازدید سال گذشته از تالاب کیاکلایه و اخذ تصمیماتی در این حوزه، شهرداری بخش زباله ها را به محل استقرار زباله سوز انتقال داد و آن مکان را به فضای سبز تبدیل کرد.



وی با بیان اینکه تالاب یک میراث گرانبها است که از گذشتگان به ما رسیده و به هیچ عنوان قابل انتقال و تغییر کاربری نیست گفت: قسمت های زیادی از تالاب کیاکلایه در سال های اخیر در پی غفلت و بی تدبیری مسئولان به صورت غیر قانونی و محرمانه تغییر کاربری داده است.



خلیلی با اشاره به اینکه کاربری تالاب کیاکلایه لنگرود زیستگاه پرندگان و همچنین محل ذخیره سازی آب اراضی کشاورزی است خاطرنشان کرد: وسعت اولیه تالاب 800 هکتار بود که با صرفات غیرقانونی و تغییرات اکوسیستمی اکنون 120 هکتار است.



رئیس شورای قضایی استان گیلان با بیان اینکه آب گرفتگی شهر در پی باران های موسمی و جاری شدن سیلاب ها نتیجه کوچک شدن این تالاب است ابراز داشت: تالاب ها به منزله آب بندان هایی هستند که از شدت آسیب های ناشی از سیلاب ها جلوگیری می کنند.



وی با اشاره به اهتمام جدی و عزم راسخ دستگاه قضایی برای صیانت از تالاب ها و آب بندان های گیلان گفت: با همت مردم و مسئولان و دستگاه های اجرایی باید از این نعمت های الهی محافظت کنیم تا با احیای کیاکلایه و جذب گردشگر، اقتصاد مردم منطقه نیز رونق گیرد.



رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه اسناد سابق واگذاری های این تالاب باید ابطال شود و اداره آب منطقه ای پهنه آبی مناطق تحت تصرف را احیاء کند افزود: ذخیره سازی آب، منبعی برای مزارع کشاورزی و مانعی از جاری شدن سیلاب ها است.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان