[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: امروز طی گشت نظارتی معاونت بازرسی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت که به صورت دوره ای و مستمر انجام می شود، حجم قابل توجهی از لوازم خانگی قاچاق در یکی از واحدهای عرضه کننده با همکاری نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در این اقدام، نزدیک به ۶ دستگاه کامیون لوازم خانگی قاچاق کشف و ضبط شده است که بیشتر اقلام مکشوفه شامل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و جاروبرقی با برند کره ای و قاچاق بوده و بر اساس برآوردهای اولیه، ارزش ریالی کالاهای مکشوفه نزدیک به ۲.۵ الی ۳ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

دهقانی نیا بیان داشت: مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با عرضه کنندگان لوازم خانگی قاچاق بر اساس ماده ۱۳ و بند ذ ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است؛ همه کالاهای مشمول ضوابط اختصاصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله لوازم خانگی باید در محل عرضه و فروش دارای شناسه کالا و کد رهگیری باشد. با وجود تذکر مکرر و ابلاغ نهادهای ذیصلاح از سال ۹۸ تاکنون هرگونه تخلف در این زمینه غیرقابل توجیه است.

وی اظهار داشت: عمده این کالاها از طریق ته لنجی به کشور وارد شده و از طریق شوتی ها به سراسر کشور از جمله تهران منتقل می شود. بر اساس بررسی های انجام شده هیچکدام از اقلام مکشوفه دارای کد رهگیری و شناسه کالا نبوده اند؛ بنابراین این واحدهای صنفی به علت عدم اجرای ضوابط تخصصی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین عدم ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، مرتکب فروش کالای قاچاق شده است.

به گفته سید علیرضا مجد موسوی، رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، تولیدکنندگان همچنان برای تمام کالاهای خود شناسه کالا دریافت و از این طرح پیروی می کنند، اما از اواخر سال گذشته دیگر در سطح عرضه برخوردی انجام نشده است.

به گفته سعید محمدی پور، معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، بیشترین کالای قاچاق کشف شده طی ۹ ماهه امسال در این استان شامل لوازم خانگی، دخانیات، انواع پوشاک و لاستیک خودرو بوده است. طی ۹ ماه سال جاری، نزدیک به ۶۱ هزار بازرسی در حوزه قاچاق کالا و خدمات صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶.۱۱ درصدی داشته است.

بر اساس ماده ۱۳ و بند ذ ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۹۲، عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده فروشی، قاچاق محسوب می شود.

همچنین طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ مکرر این قانون، نگهداری، عرضه یا فروش کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی، تخلف محسوب شده و علاوه بر ضبط کالا، جریمه های قابل توجهی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان