[ad_1]

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: از هزاران سال پیش لالایی یکی از سنت هایی بوده که مادران از آن برای انتقال مفاهیم و تجربه ها به کودکان استفاده می کرده اند. لالایی در گذشته بیشتر به وصف رشادت ها و قهرمانی جنگاوران و بزرگان مربوط می شد. در دنیای امروز و در سایه پیشرفت تکنولوژی اما سبک لالایی تغییر کرده و رسانه ها جای مادران را در گفتن لالایی ها پر کرده اند.

این مساله هم تهدید و هم فرصت هایی در دل خود دارد. اما با وجود این تغییر شکل، هنوز می توان از طریق لالایی به سبک مدرن قهرمانان ملی را برای کودکان توصیف کرد تا به قهرمانان خیالی و تصنعی هالیوود متوسل نشوند. سردار سلیمانی و داستان قهرمانی و رشادت های وی یکی از موضوعاتی است که همه باید برای فرزندانشان توصیف کنند. این که سردار سلیمانی که بود؟ چه نقشی در شکست دادن تروریست ها داشت؟ چه کسانی وی را به شهادت رساندند؟ چرا سردار سلیمانی شهید شد؟ و سوالات دیگری که باید پاسخ های ساده و مناسبی برای کودکان پیدا کرد.

پشت پرده قهرمانان دنیای مارول

جهان مدرن بیش از همیشه ذهن و افکار را هدف قرار داده است. در گذشته پیروزی ها و قهرمانی ها از طریق رویارویی مستقیم به دست می آمد اما اکنون تنها کافی است که ذهن مخاطب را هدف قرار داد و در یک فرایند آن را در راستای اهداف مشخص تعریف کرد. رسانه ابزار اصلی این نوع جنگ که به «جنگ سناختی» نیز معروف است می باشد. در این میان هالیوود به سلاح اصلی غرب برابی تغییر سبک زندگی و همچنین استحاله فرهنگی کشورهای دیگر تبدیل شده است. هالیوود به دنبال آن است تا با به حاشیه بردن قهرمانان ملی کشورهای دیگر، قهرمانان ساختگی خود در دنیای سینمایی مارول مانند سوپرمن، مرد عنکبوتی، هالک، بتمن، مرد آهنی، آکوامن و زن شگفت انگیز را برای کودکان و نوجوانان به عنوان قهرمانان واقعی معرفی کند.

پشت پرده این گونه قهرمان سازی های نمادین و مهیّج و نیز لذت های بصری ، فرایندی با هدف محقق کردن برنامه های بلند مدت است. مخاطب به طور ناخواسته درگیر فضاسازی های قهرمان های داستان شده و هر آن چه را که آنان انجام می دهد با جان و دل می پذیرد . پذیرش الگوهای رفتاری و اخلاقی قهرمانان داستان های سینما و بازی های رایانه ای به معنای پذیرش خواسته ها و اغراض دولت های آن است که از قبل برای آن برنامه ریزی کرده اند.

حاج قاسم قهرمانی در دنیای واقعی

اما در برابر این هجمه های فرهنگی چه باید کرد؟ برای مواجهه با این ابزار قدرتمند غربی باید با قهرمانی واقعی به میدان آمد. قهرمانی که وصف رشادت هایش حتی رسانه های غربی را نیز به اعتراف واداشته است. حاج قاسم سلیمانی می تواند باطل السحر این فضا سازی رسانه ای باشد. اما چگونه باید حاج قاسم را برای کودکانمان توصیف کنیم؟ در هر نوع محصول رسانه ای برای کودکان باید به ظرافت های کار کودکان نیز توجه کرد. مهم ترین ظرافت نیز انتخاب زبان ساده و جذاب برای روایت ها است. در ادامه نمونه ای از این نوع روایت برای توصیف رشادت های قهرمان مقاومت ذکر می شود.

سردار سلیمانی را چگونه برای کودکان توصیف کنیم؟

برای آشنایی کودکانمان با حاج قاسم باید سوالات ذهن کودکان را شناسایی و به آن ها پاسخ های کوااه داد. اینکه سردار سلیمانی که بود؟ چرا سردار سلیمانی را ترور کردند؟ چه کسانی از سردار سلیمانی می ترسیدند؟ و سوالاتی از این دست که باید همه پاسخ داده شوند. با در نظر گرفتن این سوالات خلاصه ای از قصه گویی پیش از خواب یک مادر برای کودکش ذکر می شود. قصه ای که ذهن کودک را در برابر قهرمانان مارول در هالیوود می تواند ایمن کند.

سردار سلیمانی در جهان به عنوان یک فرمانده شکست ناپذیر معروف بود. چرا که در هر عملیاتی که شرکت می کرد با پیروزی بر می گشت. رسانه های جهان او را به عنوان قدرت شکست ناپذیر ایران می شناختند. در سوریه و عراق وی باعث شد تا آمریکا و دیگر کشورهای دشمن، شکست سختی متحمل شوند. به همین دلیل رسانه ها همواره وی را به عنوان "ژنرال بی سایه" می شناختند.

دشمن اصلی سردار سلیمانی در درجه اول تروریست ها بودند. چرا که وی بیشتر تروریست های مستقر در سوریه و عراق را نابود کرد. همچنین کشورهایی مانند عربستان و امارات که دشمن ایران هستند نیز از سردار سلیمانی می ترسیدند. چرا که قدرت رقابت با وی را نداشتند. آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز قاسم سلیمانی را بزرگترین کابوس خود می دیدند. چرا که با وجود سردار سلیمانی، آن ها توان پیروزی در خاورمیانه را نداشتند.

دوستداران حاج قاسم نیز بیش از همه مردم عراق و سوریه بودند که به سردار سلیمانی علاقه ویژه ای داشتند. چرا که وی باعث شده بود تا این دو کشور از شر تروریست ها رها شود. علاوه بر این مردم فلسطین، یمن و لبنان نیز به حاج قاسم ارادت خاصی داشتند. در نبرد ۳۳ روزه بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی، سردار سلیمانی در تمام مدت جنگ در لبنان بود و به مردم این کشور کمک کرد تا در نهایت اسرائیل را شکست دادند.

پیروزی های حاج قاسم باعث شد تا دشمنانش به دنبال انتقام از وی باشند. در نهایت جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۸۸سردار سلیمانی در یک عملیات موشکی به شهادت رسید. آمریکا مسئولیت این ترور را به عهده گرفت. آمریکا تصور می کرد که با ترور سردار سلیمانی می تواند به اهداف خود در منطقه برسد اما انتقام سخت ایران از آمریکا باعث شد تا ترامپ به این نتیجه برسد که سردار سلیمانی به عنوان یک شهید از سردار سلیمانی در زمان حیات بسیار خطرناک تر است. ایران با حمله به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق این پایگاه را در هم کوبید. این مسئله باعث شد تا رسانه های آمریکا ترامپ را بازنده بزرگ ترور سردار سلیمانی معرفی کنند. دشمنان ایران در کشورهای عربی نیز پس از انتقام سخت ایران به این نتیجه رسیدند که نباید با ایران وارد دشمنی شوند چرا که ایران یک ابرقدرت موشکی است.

اگر سردار سلیمانی در عراق و سوریه با داعش نمی جنگید تروریست ها به مرزهای ایران می رسیدند و ایران را ناامن می کردند. سردار سلیمانی در تمام سال های گذشته در میدان جنگ بوده و برای تامین امنیت ایران تلاش کرده است. امنیت کنونی ایران مدیون رشادت های وی است. به همین دلیل مردم در مراسم تشییع وی در شهرهای مختلف عزادار شدند و با حضور میلیونی خود، وی را بدرقه کردند و با گذشت ۲ سال از شهادتش مردم در کشورهای مختلف همچنان عزادار این قهرمان واقعی هستند.

در واقع در جنگ روایت ها باید پیشقدم بود. کودکان همانند زمین های آماده بذری هستند که معمولا اولین بذرها را به خوبی می پذیرند و محصولات ارزشمندی را ارئه می دهند. اگر کودکانمان را با قهرمانان ملی آشنا نکنیم باید شاهد قدم گذاشتن آن ها در دنیای سینمایی مارول بود. دنیایی که به دنبال نهادینه کردن این ایده در کودکان است که آمریکا قدرت برتر است و این کشور مامن و پایگاهی امن برای جهان به شمار می رود و قهرمان واقعی نیز از آمریکا خواهد آمد. به همین جهت باید با وصف رشادت های حاج قاسم برای کودکان، این ابزار غرب را ناکارآمد کرد. دنیای آینده از آن کودکانی است که اکنون پرورش می یابند. نوع شکل گیری نگاه این کودکان در شرایط کنونی جهان آینده را رقم خواهد زد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان