[ad_1]

به گزارش شفاف، محققان دانشگاه تهران با اصلاحاتی در ساختار پودر صدف دریایی، به ترکیبات نانوذره ای فسفات کلسیم ارزان قیمت دست یافتند که رفتار القاگر تمایز استخوانی در مواجهه با سلول های بنیادی مزانشیمی را از خود نشان می دهد.

دکتر محسن شهروسوند، عضو هیأت علمی گروه پلیمر دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران و مجری طرح، با اشاره به طرح «تهیه و ارزیابی مواد کامپوزیتی هدایتگر استخوانی بر پایه پوسته خارجی صدف دریایی قابل استفاده در پزشکی بازساختی بدن»، گفت: دانشکده فنی کاسپین به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود در استان گیلان منابع فوق العاده ای در زمینه های مختلف دارد که یکی از این حوزه ها محیط زیست و مواد پایدار موجود در این منطقه و یکی از این مواد، پوسته صدف دریایی است که در سواحل دریای خزر به وفور یافت می شود.

وی افزود: پوسته صدف دریایی با ساختارهای متخلخل آراگونیتی و معدنی حاوی بیش از ۹۵ درصد کلسیم است. این ویژگی سبب شد از این ماده در زمینه های پژوهشی مختلف استفاده شود.

عضو هیأت علمی گروه پلیمر دانشکده فنی کاسپین دانشگاه تهران تصریح کرد: به رغم موفقیت هایی که پیوندهای استخوانی در بهبود نقایص به همراه داشته اند، محدودیت منابع استخوانی در پیوند، انگیزه را برای ساخت مواد جایگزین ایجاد کرد.

وی افزود: مهندسی بافت با تلفیق سلول های بنیادی و استئوبلاست و نیز مواد زیست سازگار مناسب، سعی در برگرداندن فعالیت بیولوژیکی استخوان دارد.

دکتر شهروسوند اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی مهندسی بافت استخوان، طراحی و ساخت داربست های سه بعدی زیست فعال و قابل جذبی است که بتواند یکپارچگی ساختاری خود را در طول زمان ترمیم، حفظ کند.

مجری طرح تاکید کرد: وجود ساختارهای کلسیمی در پوسته صدف می تواند یک پتانسیل جذاب برای تهیه محصولات ارتوپدی باشد که می تواند دمای پلیمریزاسیون را کنترل کند و البته کاهش داده، زیست سازگاری سیمان استخوانی را بهبود بخشیده و از همه مهم تر استحکام مکانیکی بالاتری را به سیمان استخوانی ببخشد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، طرح پژوهشی مشترک «تهیه و ارزیابی مواد کامپوزیتی هدایتگر استخوانی بر پایه پوسته خارجی صدف دریایی قابل استفاده در پزشکی بازساختی بدن» در راستای توسعه همکاری های بین الملل و با حمایت دانشگاه تهران و دانشگاه ملی فناوری تایپه در تایوان به تصویب دو دانشگاه رسیده است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان