[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس سابق نیروهای مسلح انگلیس گفت جنگ علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای "بحث برانگیز" این کشور، شکست سیاستمداری خواهد بود.

ژنرال بازنشسته «سِر نیک کارتر» دو ماه پس از بازنشستگی خود از سمت رئیس ستاد ارتش انگلیس در مصاحبه اختصاصی با وبگاه «نشنال» با این ادعا که «گزینه نظامی باید در پس زمینه به عنوان ابزاری برای بازدارندگی در مذاکرات دیپلماتیک باشد»، تاکید کرد «باید از استفاده از زور علیه ایران اجتناب شود». 

طبق این گزارش، کارتر که قرار است هفته آینده به عنوان سخنران اصلی در «اینترسک» نمایشگاه ایمنی و امنیت دبی شرکت کند، دیدگاه خود را پس از ۴۴ سال سابقه نظامی به اشتراک گذاشت و گفت: آنچه باید در اینجا اتفاق بیفتد این است که دیپلمات ها دور میز بنشینند و باید توافقات انجام شود. ما نمی خواهیم شاهد استفاده از ابزار نظامی باشیم. این یک شکست خواهد بود.

وی افزود: آن ها (ایرانی ها) نمی خواهند این منطقه زیر و رو شود. نظر من این است که این موضوع کنترل خواهد شد، زیرا در نهایت به نفع ایران نیست که مانند کره شمالی به یک طرد شده تبدیل شود. حرکت به سمت رویارویی نظامی به نفع هیچ کس از جمله ایران و شرکای تجاری نزدیک منطقه مانند چین نیست.

بر اساس این گزارش، کارتر در پاسخ به این سوال که آیا انگلیس در رزمایش هایی شبیه سازی علیه تاسیسات هسته ای ایران شرکت کرده است یا خیر، پاسخ داد «خیر». 

با شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها در وین بین تهران و طرف های برجام که با حضور آمریکا به عنوان عضو خارج شده از توافق در حال انجام است، مقامات رژیم صهیونیستی در کنار شرکای غربی خود، لفاظی و جوسازی علیه این گفت وگوها را از سر گرفته اند.

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه بار دیگر ادعاهای خود علیه احیای برجام را تکرار کرد و در جلسه کنست گفت، کابینه او به هرگونه توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ مقید نخواهد بود و «حق آزادی عمل را برای خود محفوظ نگه می دارد». نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت، چنین توافقی در صورت حاصل شدن، برای تل آویو الزام آور نخواهد بود.

مقام های رژیم صهیونیستی از قبل از شروع مذاکرات وین در دولت جدید ایران، تمامی تلاش خود را برای مانع تراشی در مسیر مذاکرات به کار گرفته اند و به فضاسازی علیه برنامه هسته ای ایران پرداخته اند.

این در حالی است که ایران تأکید می کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده اند.

به گزارش فارس، ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم ها بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین آغاز و از آن روز در سطوح و فرمت های مختلف در جریان است.

ایران تاکید دارد که با حسن نیت و اراده لازم برای رسیدن به توافق خوب وارد این مذاکرات شده و اگر طرف غربی هم این حسن نیت و اراده را داشته باشد، توافق خوب در دسترس خواهد بود. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان