البته این کار همیشه آسان نیست!

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۱۹:۳۷ چاپ کد خبر: 146649
[ad_1]


به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: طلاب حوزه های علمیه در ابتدای دوران تحصیل خود کتابی بنام جامع المقدمات را فرا می گیرند. از جمله نکته های این کتاب ابتدایی، توجه به مسائل اصلی و پرهیز از حواشی و نکات فرعی است که با این عبارت مطرح می شود " علیکم بالمتون لا بالحواشی"
اولویت بندی مسائل از ثمرات و نشانه های عقلانیت است.کسی که نتواند بین مسائل تفکیک قائل شود و آنها را اصلی و فرعی کند، طبیعتا" انرژی و توان خود را نمی تواند در مسیر صحیح بکار گیرد و موجب اتلاف منابع می شود.
در سال های نسبتا" طولانی فعالیت رسانه ای نیز این واقعیت تلخ را تجربه کرده ام که علاقه کاربران به اخبار زرد یا اخبار حاشیه ای چقدر بر اخبار مهم و اصلی غلبه دارد!
در گذشته و اکنون، میزان استقبال کاربران از اخباری مثل تصادف فلان ورزشکار یا ازدواج فلان خواننده یا هنرپیشه غالبا" بر اخبار و گزارش های جدی پیشی می گیرد.
یا تلفن دختر سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با سالگرد این قهرمان ملی یا نمونه پیچیده تر آن،سانحه هواپیمای اوکراینی همزمان با ایام شهادت این شهید سرافراز و یوم الله حمله به عین الاسد.
البته همه حواشی الزاما" بی اهمیت نیستند لیکن در مقایسه با موضوع اصلی و اولویت هایی که در هر مقطع باید مورد توجه قرار بگیرد و تمرکز اصلی روی آنها باشد،لازم است از پرداختن به آنها پرهیز شود و یا حداقل مراقبت شود بر مسأله اصلی غالب نگردد.
این آفت اختصاص به قشر و جریان خاصی ندارد و متأسفانه شاهد ابتلای به آن در گروه ها،اقشار و جریان های گوناگون هستیم.
باید این را هم توجه داشته باشیم که جابجا کردن مسائل حاشیه ای و یا غیر اولویت دار با متن و موضوعات اصلی یک تکنیک عملیات روانی هم هست یعنی زمانی که افکار عمومی متوجه یک مسأله مهم و مفید می شود، یا حاشیه ای خلق می کنند تا افکار عمومی را به سمت آن منحرف نمایند و یا حاشیه ای را برجسته و به جای متن می نشانند.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی بارها نسبت به این موضوع تذکر داده اند؛ از جمله در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در سال ۹۸ فرمودند:《 از فروع و از حواشی، بجد پرهیز کنید؛ من میبینم متأسّفانه -مال امروز و دیروز هم نیست- در غالب دورانها ما زیاد دچار حواشی و فروع بوده ایم ... امّا حالا با پدید آمدن فضای مجازی و این حواشی ای که در فضای مجازی و مانند اینها هست، بیشتر هم این فروع و این حواشی و امثال اینها زیاد میشود؛ از آنها هرچه ممکن است پرهیز کنید.》
رهبر انقلاب در بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) نیز این مسأله را با ذکر مصداقی مورد توجه قرار دادند.
《 چالشهاى درونى ما اینها است؛ سرگرم شدن به اختلافات در داخل کشور؛ اختلافات فرعى و اختلافات سطحى، ما را سرگرم بکند، در مقابل هم قرار بدهد، تعارض به وجود بیاورد، ما را از مسائل اصلى و از خطوط اصلى غافل بکند؛ این یکى از مصادیق آن چالش اصلى است که عرض شد(فراموش کردن روحیه و جهت نهضت امام).》
اهمیت این مسأله نزد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آنچنان است که حداقل یکبار دیگر هم در سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که یکی از مهمترین سخنرانی های سالانه ایشان محسوب می شود به این مسأله پرداختند.
رهبر انقلاب در بیست ونهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سال ۹۷ نیز، یکی از ویژگی های امام راحل را همین توجه به اولویت ها ذکر کردند.
《سوّم: امام اولویّتها را رعایت میکرد؛ تمرکز بر اولویّتها میکرد. فرض بفرمایید در دوران مبارزات، اولویّت امام مقابله ی با رژیم سلطنت بود و مسائل حاشیه ای را وارد میدانِ کار خود نمیکرد؛ در دوران جنگ تحمیلی، اولویّت امام مسئله ی جنگ بود؛ امام بارها این را فرموده بودند که جنگ در رأس امور است، دفاع مقدّس در رأس امور است، و واقع هم همین بود. متمرکز بر یک مسئله ی دارای اولویّت میشد و حواشی را واردِ میدانِ اهتمامِ خود نمیکرد. در اوّل انقلاب -در همان روزهای اوّل و هفته های اوّل- در رفتار امام، انسان با شگفتی مشاهده میکند تکیه ی امام بر قانون اساسی، بر ایجاد نظام، بر ترتیبات قانونی و بر این چیزها بود؛ یعنی بر روی آن نقطه ی اصلی متمرکز میشد.》
بنابراین همه علاقمندان به منافع کشور، خصوصا" نیروهای انقلابی باید مراقب این مسأله باشند و خود را مجهز به شناخت و بصیرتی بکنند تا بتوانند بین مسائل داوری کرده و مسائل حاشیه ای را از متن، و موضوعات در اولویت کمتر را از اولویت های درجه بالاتر تفکیک کنند و البته این کار همیشه آسان نیست!

انتهای پیام/









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان