[ad_1]

مذاکرات وین/ حذف ارز ترجیحی/ تصادف زنجیره ای بهبهان و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، خبرهای مرتبط با مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته ای در روزهای اخیر در صدر موضوعات پرمخاطب قرار گرفته است.

در پی اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد روند مذاکرات وین سید رسول موسوی دیپلمات ارشد کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: جوزپ بورل احتمال برخاستن دود سفید از دودکش هتل کوبورگ را می دهد. حواسمان به تخریب کنندگان تیم مذاکراتی باشد که در آتشدان ها آشغال نریزند تا دودهای سفید را سیاه کنند! تخریب کنندگان بدانند دود سیاه به چشم همه خواهد رفت .

جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی خبری پس از نشست غیر رسمی شورای روابط خارجه در فرانسه گفت که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد.

وی گفته است که "به نظرم داریم به پایان فرایند بسیار طولانی می رسیم که من و همکارانم را مشغول کرده بود.

این درحالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سخنرانی خود در جمع هوادارانش در ایالت آریزونا با طرح انتقاداتی تند علیه جو بایدن در عرصه سیاست خارجی مدعی شده است که ایران و روسیه اکنون تهاجمی تر شده اند.

روز جمعه اعلام شد که بر اساس تفاهم انجام شده میان روسای هیأت ، مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی برای انجام امور مربوط به سمت های سیاسی خود و برخی مشورت ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت ها بازمی گردند. با این وجود، مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه در وین ادامه دارد.

دور هشتم مذاکرات وین دوشنبه با بازگشت روسای هیات های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ ادامه می یابد. در این مدت نیز جلسه کارگروه رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شده است.

حذف ارز ترجیحی از دیگر موضوعاتی است که این روزها دغدغه صاحبنظران شده و است و ارزیابی های مختلفی درباره آن مطرح می شود.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره با تاکید بر اینکه هدف ما حذف بستر رانت و فساد است، گفت: مردم بدانند که حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه به معنای حذف یارانه ها نیست، بلکه یارانه ها آشکار خواهد شد و کارت اعتباری به مردم داده می شود و هر ماه مبلغی در این کارت ها شارژ می شود که صرفا برای خرید کالا است.

در همین  رابطه احمد نادری رییس فراکسیون مقابله با آسیبهای اجتماعی مجلس با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای اینکه ما کامل حذف کنیم و هیچ آلترناتیوی هم برای جبران نداشته باشیم، این منجر به تبعاتی خواهد شد که احتمالا در ۱۴۰۱ با آن مواجه هستیم، گفت: اینجا می گویم که بماند. ان شاءالله که این اتفاق نیفتد اما اگر به این سمت نرویم که آلترناتیوهای جدی داشته باشیم ما با تبعاتی در سال آینده مواجهه خواهیم بود.

همچنین عزت الله یوسفیان ملا نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمان خوبی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست، می گوید: دولت باید اینقدر اقتدار داشته باشد که از کسانی که ارز می گیرند، حساب کشی کند.

تصادف زنجیره ای بهبهان و باز نشدن ایربگ خودروهای ایرانی، موضوع گفت و گوی یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با ایسنا بود.

فرهاد طهماسبی پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان را ممکن دانست و گفت: با جلب نظر کارشناسی این حق برای خریداران محفوظ است که از خودروسازان شکایت حقوقی کنند.

درباره همین حادثه سیدکریم حسینی نایب رئیس کمیسون اجتماعی مجلس خواهان ورود نهادهای نظارتی و قضایی به موضوع تصادف بهبهان شد و افزود: باید در خصوص وضعیت و ایمنی راه ها و ایمنی خودروها باید گزارشاتی داده شود.

توضیح معاون وزیر کشور درباره منبع صدای شب گذشته در همدان هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی با رد هرگونه گمانه زنی درخصوص علت صدای مهیب در شهرستان اسدآباد استان همدان، اظهار کرد: با بررسی دستگاه های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده در همدان ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.

گزارش تاریخی ایسنا، با عنوان "تراژدیِ شادی در پایان داستان شاه" به مناسبت چهل و سومین سالروز خروج بدون بازگشت محمدرضا شاه از ایران در سال ۱۳۵۷ معروف به فرار بزرگ از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان