[ad_1]

از سرگیری فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده/ مذاکارت وین/ حذف ارز ترجیحی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اعزام سه دیپلمات ایرانی و از سرگیری فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی  در جده، پس از ۶ سال وقفه در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده در سال ۱۳۹۴  و در پی قطع روابط ایران و عربستان بعد از حمله عده ای  به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد تعطیل شده بود.

در همین رابطه سعید خطیب زاده در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان، توضیح داد که آنچه در حال حاضر مطرح است تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات های ما در این زمینه ویزا گرفته اند؛ البته همان طور که آقای رئیسی رئیس جمهور در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتخاب شان به این سمت اظهار کردند ایران آمادگی گشایش سفارت خود در عربستان را دارد و این بستگی به طرف سعودی دارد که چه اقدامات عملی را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برگزاری مذاکرات وین و استقرار دوباره مذاکره کنندگان ارشد کشورها برای ادامه مذاکرات وین در محل انجام برگزاری مذاکرات گفت: گفت وگو در مسیر درستی قرار گرفته است و بن بست لاینحلی نداریم. در مورد برخی از موضوعات کلیدی باقی مانده باید تصمیمات خاص سیاسی گرفته شود و این موضوع نیازمند این است که تصمیمات در پایتخت کشورها گرفته شود.

اخبار رسیده از وین حاکی از آن است که ایران و ۱+۴ مصمم هستند تا هر وقت که لازم باشد و دو طرف بتوانند به نتیجه ای مطلوب دست یابند به مذاکرات ادامه دهند، از این رو مذاکرات دور هشتم هنوز تمام نشده و مذاکره کنندگان ارشد دو طرف از امروز به رایزنی های جاری در وین می پیوندند.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در سفر اخیرش به چین، در گفت وگویی به سوالاتی درباره روابط دوجانبه تهران-پکن و نقش چین در مذاکرات وین پاسخ داد.

حسین امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در زمینه نقش چین در احیای برجام [توافق هسته ای]، توضیح داد: چین نقش سازنده و معقولی در مذاکرات توافق هسته ای داشته است،  ما هم به مقامات چینی اطمینان دادیم، ایران وقت کشی نمی کند یا تلاش نمی کند مذاکرات را از مسیر اصلی اش خارج کند و ما پیشنهادهای سازنده، موثر و واقع بینانه ای را پای میز مذاکرات در وین مطرح کرده ایم. 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم در بخشی از گفت وگو با شبکه سی.بی.اس بار دیگر از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، انتقاد کرد و گفت: دلیل این که ما الان در وضعیت فعلی مان قرار داریم، این است که دولت قبلی از توافق هسته ای ایران خارج شد و ما داریم بهای آن اشتباه فاجعه بار را می پردازیم.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

حمایت و دعای خیرمان همراه باقری و همکارانش است

همه چیز برای رسیدن به توافق خوب آماده است/دست مذاکره کنندگان پُر است

***

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوید خبرهای خوب داد و نوشت:  تغییر به نفع مردم محور جلسه امروز رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت با مدیران عامل کلیه بانک های دولتی و خصوصی است؛ منتظر خبرهای خوب باشید.

همچنین رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از ارائه برنامه مکتوب حذف ارز ترجیحی توسط دولت به هیئت رئیسه این کمیسیون خبر داد و افزود: این برنامه در کمیسیون تلفیق و در کارگروه مشترکی با دولت بررسی خواهد شد و این کمیسیون نظر نهایی خود را درباره اجرای آن و در راستای تقویت معیشت مردم در صورت حذف این ارز اعلام خواهد کرد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم با اشاره به ارائه برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی می گوید که هنوز این برنامه رونمایی نشده است و قرار است آن را در کارگروه مشترکی با دولت به صورت دقیق بررسی کنیم. ما به دنبال این هستیم که با حذف ارز ترجیحی، کارت یارانه کالایی و نه یارانه نقدی به مردم بدهیم.

درتوضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم رحیم زارع سخنگوی این کمیسیون اسلامی گفت که برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان