به بهانه سفر رئیسی به روسیه

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۹:۵۷ چاپ کد خبر: 147034
[ad_1]


خبرگزاری فارس؛ یادداشت ـ محمد کاظم انبارلویی: آیت الله رئیسی به دعوت رسمی پوتین همتای روسی خود امروز به مسکو می رود. روسیه یک کشور قدرتمند از اقطاب قدرت در جهان امروز است .ایران نیز یک کشور نیرومند در منطقه است ظرفیت هایی این دو قدرت دارند که می توانند در عرصه روابط بین الملل هم افزایی داشته باشند.

18 بهمن 94 در سرمقاله «رسالت» تحت عنوان «روسیه جدید» نوشتم :

1- برای درک سیاست نه شرقی ونه غربی امام (ره) باید روسیه جدید را شناخت؛ روسیه ای که پس از پیام امام (ره) به گورباچف تغییرات بسیاری کرده است و باید آن را به عنوان «روسیه جدید» یاد کرد.

2- پیام امام (ره) ظاهرا خطاب به گورباچف بود اما مخاطب اصلی جریان روشنفکری و سیاستمداران روس را هدف قرار داده بود. امام (ره) در این پیام کار خود را کرد و یک جریان نیرومند فکری در روسیه پدید آورد که آثار آن را در سیاست خارجی مسکو در عدم همراهی با امپریالیسم جهانی را می بینیم.

سفر پوتین به تهران و گفت وگوی دو ساعته او با مقام معظم رهبری یک نقطه عطف در تاریخ روابط دو کشور ایران و روسیه نیز است.

برخی سیاستمداران ما متأسفانه روسیه را به «روسیه تزارها» و «روسیه شوروی» می شناسند و حاضر نیستند یک تکانی به حافظه تاریخی خود بدهند و تحولات روسیه را پس از فروپاشی شوروی مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند، به ویژه روسیه ای که با پوتین وارد هزاره سوم شد.

پوتین که به تهران آمد نه در دست «مانیفست کمونیست» داشت و نه در سر ایده های  پوسیده دموکراسی لیبرال، او با هدیه یک جلد کلام الله مجید به محضر رهبر انقلاب شرفیاب شد. دولت وقت فلسفه این هدیه را درک نکرد و پوتین با بی مهری روحانی تهران را ترک کرد. جامعه روشنفکری ما که هنوز دل در گرو غرب دارد چه آنها که به نیمه چپ یا نیمه راست غرب به لحاظ فکری پناهنده هستند. از ظهور شخصیت علمی فردی به نام الکساندر دوگین فیلسوف و جامعه شناس روسی به عنوان پدر روشنفکری جدید روسیه بی خبر است. از مبانی فکری او در پدیداری تئوری «اوراسیایی» اطلاعی ندارد. تئوری که به لحاظ راهبردی روسیه را در یک مسیر جدید قرار می دهد و فاصله آنها را با استبداد و استکبار جهانی تا حد رودر رویی و مقابله با آمریکا و غرب به خوبی ترسیم می کند.
مصاحبه محمودرضا سجادی سفیر سابق ایران در مسکو با شبکه افق در شبانگاه 27/10/1400 یک رونمایی از عقب افتادگی وزارت خارجه ما در دولت های گذشته از تحولات روسیه جدید بود.
نگاه به غرب و شیفتگی به آن، مسئولان ما را در وزارت خارجه، وزارت نفت و بانک مرکزی در دوران روحانی از یک فرصت تاریخی بی نظیر و راهبردی برای برداشتن گام های بلند در توسعه روابط با جهان دور کرد. برجام سیاست خارجی ما را از چاله به چاه انداخت. 
نمونه های بی مهری مسئولان سیاسی و اقتصادی به روسیه و فرصت سوزی های جبران ناپذیر آن هم از زبان سجادی به عنوان یک دیپلمات کارکشته، صریح، صادق و امین در مصاحبه با شبکه افق واقعا حیرت انگیز است.
دولت گذشته پیشنهادات سخاوتمندانه روسیه در دور زدن تحریم ها و حتی همکاری در برداشتن تحریم تسلیحاتی و نیز تسهیل در روابط بانکی و فروش نفت را بی پاسخ گذاشت فقط نگاهش به ناز و کرشمه وزیر خارجه و رئیس جمهور فریبکار آمریکا در برجام بود.
سفر رئیسی به روسیه فوق العاده مهم است. این سفر پاسخی به این سؤال فریبکارانه کسانی است که می گویند نباید با دنیا قهر بود و دنیا را آمریکا و سه کشور شرور اروپایی تعریف می کردند. دنیایی که مراودات اقتصادی آنها با ایران اکنون به کمتر از مراودات ما با افغانستان رسیده است. دنیایی که با فریب و نیرنگ و زورگویی و قلدری می خواهد همه چیز ما را بگیرد حتی چیزی که خود تعهد کرده ، ندهد.
دولت رئیسی در عمر 4 ماهه خود به اندازه 4 سال دیپلماسی خارجی را جلو برده است که کارکرد آن را در تسهیل روابط با همسایگان و با قدرت های بزرگ منطقه ای و جهانی و بهبود نسبی اوضاع اقتصادی کشور می شود دید. ما اکنون داریم نفت می فروشیم پول آن را هم می آوریم این در حالی است که FATF هست، تحریم های ظالمانه هم هست.
ما اکنون در مذاکرات وین با قدرت ظاهر شدیم. آمریکا و سه کشور اروپایی قدم به قدم عقب نشسته اند. ما اکنون شرکای راهبردی خود را در منطقه و جهان دقیق می شناسیم و با بسط و تحکیم روابط دوستانه و احترام متقابل، هوشمندانه جلو می رویم. این راهی است که باید با درک درست سیاست نه شرقی و نه غربی امام و سیاست عزت، حکمت مصلحت رهبری معظم انقلاب باید طی می کردیم و در آن قصورها و تقصیرهایی داشتیم که جبران آن قدری مشکل است.

امام (ره) در حالی که امپراطوری شوروی هنوز سرپا بود نامه به گورباچف نوشت. امروز بیش از 30 سال است از نوشتن آن نامه می گذرد. امپراطوری شوروی فروپاشیده و تحولات عظیمی در روسیه رخ داده است. اما کارشناسان ما در وزارت خارجه و دستگاه های اجرایی ما در نفت، بانک مرکزی، وزارت صمت ، نیرو و ... حاضر نیستند حتی نگاهی به این تحولات و سود و زیان آن بیندازند . آن بخش از رسانه های داخلی که دل در گرو غرب دارند با همین دسته از کارشناسان در حال کارشکنی در روابط راهبردی ایران با شرق هستند و همگرایی می کنند.
دولت رئیسی باید فکری برای این جریان ارتجاعی، فاسد و کارشکن بکند و به سرعت به سمت روابط راهبردی با شرق و همه کسانی که حاضرند در جهان امروز انقلاب اسلامی را به رسمیت بشناسند و عزت ملت ایران را رعایت کنند و روابط شرافتمندانه و دوستانه داشته باشند، برود.

انتهای پیام/









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان