[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، یادداشت های غیراداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان به ایستگاه ۶۷ رسید. تاریخ نگارش این یادداشت یازدهم اردیبهشت است و موضوع کرونا کماکان دغدغه این دیپلمات فرهنگی است، ضمن اینکه مناسبت های روز را نیز در نظر دارد.

این یادداشت را در ادامه بخوانید:

تقویم ۱۴۰۰ را ورق می زنم و مناسبت های سال را در ماه های دوازده گانه اش مرور می کنم. به دومین ماه رسیده ایم که با ماه مبارک رمضان قرین شده و روزها و دورانی که همچنان کرونایی است. (ستاد مقابله با کرونای قرقیزستان بدنبال افزایش مجدد آمارهای روزانه مبتلایان به کرونا؛ از دیروز -یعنی دهم اردیبهشت- دوباره اطلاعیه داده و برگزاری مراسم ها و برنامه ها و تجمعات و نمازهای جمعه و جماعات و افطاری ها و... را ممنوع اعلام کرده است.)

دهه اول اردیبهشت را رد می کنم و در دوازدهمین روز این ماه متوقف می شوم. مناسبتی برای این روز سال در تقویم ثبت شده که بخش اصلی شخصیت و مسیر راه آینده و زندگی ما بنوعی با آموخته هایمان از صاحبان این مناسبت گره خورده است. مناسبت؛ نه سیاسی است نه اقتصادی. جنس اش فرهنگی است و آموزشی و تاثیرش ابدی است و سرنوشت ساز. در شکل گیری شخصیت امروزی ما و ترسیم نقشه راه، آدم های این روز که مناسبت به نام آنها و به پاس تلاش ها و زحمات و خدمات آنان ثبت شده؛ نقش و سهمی بزرگ در کنار خانواده - والدین- دارند.

بله؛ درست حدس زدید. روز معلم را می گویم؛ معلمی که سختی مسئولیت شان و قدسی بودن شغل شان برای هیچیک از ماها پوشیده نیست و نباید هم باشد. اگر برای کسانی هم این گفته کمی تا قسمتی محل تردید بود حداقل این دو سال تحصیلی کرونایی کافی بود تا بیشتر با عمق این مسئولیت و مشقت کار آشنا شوند. وقتی والدین از طولاتی شدن دوره کرونا و حضور فرزندانشان در خانه و تداوم آموزش آنلاین خسته و کلافه شده اند و برای بازگشایی مدارس و حضور فرزندان در مراکز امورشی دعا دعا و لحظه شماری می کنند؛ باز این معلمان هستند که همه جوره برای قبول فرزندان و آموزش آنان لحظه شماری می کنند و وظیفه خود را در شرایط و محدودیت های کرونایی و غیرکرونایی به نحو احسن به انجام می رسانند.

این دو سال تحصیلی اخیر با شرایط و محدودیت هایی که داشت خانواده ها و والدین را بیشتر از گذشته با مسائل و مشکلات آموزشی و دشواری ها و مسئولیت های مقام معلمی آشنا کرد. خانواده ها ملموس تر با مدرسه و آموزش مرتبط شدند و چه بسا دیگر قضاوت ها و داوری های عده ای درباره معلمان به نسبت قبل کرونا بسیار تفاوت پیدا کرده است. بر همین اساس گرامیداشت این مناسبت و یادکرد آن را به هرشکلی که در توان ماست؛ به مصداق گفته ارزشمند «معلمی شغل انبیاست» بنوعی تکریم این جایگاه و این شغل می دانیم.

به احترام تمام افسران سپاه پیشرفت کشورمان که با وجود تمامی مشکلات برای آموزش فرزندان این مرز و بوم مجدانه تلاش و کوشش می کنند؛ کلاه از سر بر می داریم و مناسبت این روز تقویم یعنی دوازدهم اردیبهشت روز معلم را به تک تک شان؛ صمیمانه تبریک می گوییم.

از پدر گر قالب تن یافتیم

از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو

چون خدا مشکل توان تعریف تو

روز افسران سپاه پیشرفت کشور/کرونا و آشنایی والدین با مشقت معلمی

گفتنی است که درسال تحصیلی جاری سه زوج معلم ایرانی اعزامی از آموزش و پرورش کار آموزش فرزندان ایرانیان مقیم در مجتمع آموزشی امام خمینی بیشکک را برعهده دارند. تعداد دانش آموزانی که درسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در این مجتمع مشغول تحصیل هستند (با احتساب فرزندان برخی اتباع افغانستانی و قرقیز) تقریبا ۵۰ نفر است.

پرویز قاسمی: از بیشکک؛ شهری زاگرسی در آسیای مرکزی، مورخ یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان