[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در نشستی با فعالان اقتصادی به بررسی و تحلیل موانع توسعه و تسهیل تجارت با محوریت امور گمرکی پرداخت و وضعیت موجود و راهکارهای برون رفت از این شرایط را بیان کرد.

وی افزود: سومین منبع درآمد برای تأمین بودجه کشور، گمرک است. این در حالی است که کشورهای دیگر یا این تمرکز را روی درآمد گمرکی ندارند یا تمرکز آنها کم است؛ اما در ایران انواع عوارض و مالیات و بخشنامه ها دائماً به صورت هفتگی یا ماهانه صادر می شود و گمرک باید خود را با آنها وفق دهد و طبق قانون، آنها را اخذ کند.

رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: این درآمد باید از درون انواع ردیف های تعرفه از سوی کارشناسان گمرک استخراج شود. به طور مثال یک خودرو ۱۵ هزار قطعه دارد، هر قطعه از آن یک ردیف تعرفه دارد. هر قطعه چند ارزش دارد که بر اساس سازنده و کشور و کیفیت متغیر است. تمام اینها باید به صورت جداگانه بررسی شود.

مقدسی بیان داشت: حدود ۶ هزار ردیف تعرفه وجود دارد که از آن میزان، ۴ هزار ردیف تعرفه مجوز می خواهد. ۵۰ درصد از این ۴ هزار ردیف تعرفه نیز بیش از یک مجوز می خواهد، در واقع برای ۷۰ درصد ردیف تعرفه ها، نظارت و بررسی از سوی حوزه های مختلف صورت می گیرد، بنابراین گمرک همه این موارد را باید در نظر بگیرد و قوانین را اجرا کند.

وی یادآور شد: در تجارت خارجی با چند دسته بندی در دستگاه ها مواجه هستیم، یکسری دستگاه ها و وزارتخانه ها در این بخش سیاستگذار هستند. یکسری از آنها مجوزدهنده و دسته بعدی خدمات دهنده هستند. یکسری هم نظارت کننده هستند؛ حال گمرک ایران باید با توجه به تصمیمات همه این دستگاه ها و وزارتخانه ها کار کند. تمام تصمیمات گرفته و به گمرک ابلاغ می شود و ما باید آن را انجام دهیم.

رئیس کل گمرک ایران خاطر نشان کرد: ️در قواعد بین المللی کشور ما عضو یکسری کنوانسیون های بین المللی و سازمان های بین المللی است که تمامی آنها قانونی است و در مجلس مصوب شده است. پیشروترین آنها RKC است (کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو) که بیشتر مباحث آن درخصوص تسهیلات و ساده سازی رویه ها است. برخی بر این باورند که تسهیلات، موجب توسعه می شود و عده ای هم عنوان می کنند که توسعه است که تسهیلات را به همراه می آورد. اینکه کدامیک درست است، رویکرد ما را در تجارت و اقتصاد مشخص می کند.

مقدسی اظهار نمود: تجارت خارجی در یک کشور باید به گونه ای باشد که سرمایه دار به راحتی بتواند در اینجا سرمایه گذاری کند، اما از زمانی که سرمایه گذار وارد فرودگاه می شود، برخوردها و رفتارهای ناخوشایند می بیند. بعد از آن هم زمانی که می خواهد کارش را استارت بزند با یکسری فرآیندها و بوروکراسی هایی روبه رو می شود و در کنار آن سرعت گمرکات را در انجام کارها می بیند و متوجه می شود که لایحه های نظارتی تا چه اندازه مختلف و پیچیده است، بنابراین از سرمایه گذاری پشیمان می شود. هر کجا می رود با نظارت و کنترل روبه رو می شود.

وی افزود: نبض اقتصاد کشور باعث می شود که گمرک بر اساس آن قواعد و مقررات، یکسری سیاست های انقباضی و انبساطی داشته باشد. یک زمانی بحث دپوی کالا مطرح می شود و سازمان های ذی مدخل، در روند کار خود سرعت عمل به خرج می دهند و ما هم رویه هایی مثل ترخیص درصدی و اسناد حداقلی را در پیش می گیریم. این مواردی که عنوان شد یک پارادوکس بزرگ ایجاد کرده است، یعنی ما هم می خواهیم کنترل شدیدی داشته باشیم، هم درآمد را بگیریم و هم قواعد بین المللی را رعایت کنیم و تسهیلات بدهیم و این کار، بسیار دشوار است.

این مقام مسئول گفت: گمرک به دلیل اینکه می خواسته فناور محور باشد، مانند سایر دستگاه های دیگر سامانه هایی طراحی کرده است، سامانه هم بسیار مشکل دارد. از یک طرف ناچاریم سامانه داشته باشیم و از طرف دیگر نواقصی هم وجود دارد. با حجم اطلاعات گسترده ای که در این سامانه ها وجود دارد این اشکالات طبیعی هم هست. البته گفته شده است که برای رویه های متعدد تجاری (۱۲ تا ۱۳ رویه) هم باید سامانه ایجاد شود. اینها کار گمرک را سخت تر می کند.

رئیس کل گمرک ایران در بخشی دیگری از سخنان خود اذعان داشت: ما در حمایت از تولید و تأمین کالای اساسی تسهیلاتی را برای فعالان مجاز اقتصادی در نظر گرفته ایم. بحث حسابرسی پس از ترخیص، ابزاری برای تسهیلات است. باید به جایی برسیم که با کمک اتاق بازرگانی همه چیز شفاف باشد تا بتوانیم مسیر آبی را برای فعالان اقتصادی فعال کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس یکی از مصوبات هیأت مقررات زدایی، پاسخ هفت روزه استعلامات باید به گمرک اعلام شود. این در حالی است که بعضی از دستگاه هایی که مجوز می دهند مانند استاندارد کالا، به زمان بیشتری برای صدور مجوز نیاز دارند. ما ملزم شده ایم که اگر این استعلامات نیاید، به مراجع اعلام کنیم، چراکه یکی از دلایل دپوی کالا همین موضوع است. مصوبه دیگر نیز «نمونه برداری واحد» است که آخرین خبر حاکی از آن است که دامپزشکی و استاندارد در حال انجام این کار هستند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان