[ad_1]

حقوق کارکنان دولت/ همایش ملی ایران و همسایگان/ مذاکرات و ین/ جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، خبر تصویب پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای حداقل حقوق کارکنان در سال آینده در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت که کمیسیون تلفیق امروز تبصره ۱۲ لایحه بودجه درباره حقوق و دستمزد را تصویب کرد که به موجب آن حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد دولت در لایحه حداقل حقوق را چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی کرده بود.

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران درباره روند مذاکرات مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

سعید خطیب زاده با بیان اینکه پیشرفت گفت وگوها  در مسیر درستی قرار دارد، گفت: در یک ماه گذشته مسیر مذاکرات پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است و ما از هر زمان دیگری به نقطه توافق نزدیک تر هستیم و همچنین نقطه ای که آمریکا باید تصمیمات خاص سیاسی خود را بگیرد.

وی همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین تأکید کرد: این دو، دو مسیر جدا از هم هستند، البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به یک توافق پایدار برسیم.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین، در مصاحبه ای با رویترز گفته بود که  در عین این که در حال انجام دادن مذاکرات غیر مستقیم با ایران در زمینه پرونده هسته ای هستیم، با آن ها مذاکرات غیرمستقیمی هم درباره اطمینان یافتن از آزادسازی زندانیان مان انجام می دهیم.

در ادامه تلاش های برای احیای توافق هسته ای، رؤسا و نمایندگان هیأت های ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ به منظور بررسی و بحث درباره متون پیش نویس، در هتل کوبورگ وین تشکیل جلسه دادند.

حال این سوال مطرح است که وقتی مذاکرات در مسیر درست در جریان است و پیشرفت های نسبتا خوبی نیز در تکمیل متون مذاکراتی به دست آمده، چرا طرف های اروپایی و آمریکا بر لزوم توافق موقت اصرار می کنند؟ در حالی که اگر در مورد موضوعات اختلافی تصمیمات لازم و درست گرفته شود، می توان به توافق نهایی دست یافت.

تاکید بر مهار رشد اجاره بها در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از دیگر اخبار پربازدید بود.

در این جلسه گزارش مرکز آمار ایران در مورد تورم دی ماه و اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار مطرح و پس از بررسی مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی سیاست حمایتی در این زمینه را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره نشینان تدوین و ارائه کند.

آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و اظهارات یک عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در این باره واکنش نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین را در پی داشت.

میخائیل اولیانوف تاکید کرد که  پول های بلوکه شده متعلق به ایرانند. این مبالغ با نقض قوانین بین المللی بلوکه شده بودند.

امروز همچنین همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت امور خارجه بر گزار شد.

سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور فرماندهی کل قوا طی سخنانی در این مراسم گفت: غرب به دنبال آن است تا ما را تسلیم کند و این همان هدفی است که در جنگ تحمیلی هم دنبال می کردند و اکنون که جنگ اقتصادی و رسانه ای و فرهنگی است مجدد همان هدف قبلی خود یعنی تسلیم ایران و بازگشت کشورمان به غرب و گرفتن استقلال سیاسی را دنبال می کنند اما همان گونه که تاکنون با استراتژی مقاومت ایستادگی کردیم می توانیم در این دوران نیز با اتخاذ سیاست های جدید همسایگی و سیاست نگاه به شرق، ارتقا وزن ژئوپولتیک  پیدا کنیم و در مقابل قدرت های سلطه گر غربی به پیروزی برسیم.

در بخش دیگری از این مراسم احمد وحیدی وزیر کشور با تاکید بر اینکه اصولاً سیاست ها در جمهوری اسلامی با اولویت منطقه ای بوده است، گفت: البته این به معنای بی توجهی به روابط بین المللی نیست و جمهوری اسلامی اصلا به دنبال دورشدن از فضای بین المللی نیست؛ چرا که باید در معادلات جهانی حتما حضوری قوی داشته باشد.

دیگر اخبار مرتبط با این همایش را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

ایران باید راهبردی ۲۰ ساله با تک تک همسایگانش داشته باشد

سیاست همسایگی باید یکی از ستون های اصلی سیاست خارجی باشد

کدورت هایی که با بعضی از همسایگان مطرح بود رفع شد

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان