[ad_1]

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چندین هفته است که مردم گیلان در هیاهوی سفر قریب الوقوع حجت الاسلام رئیسی، به این خطه سرسبز هستند. رسانه های محلی و غیر رسمی طی روزهای اخیر بارها از آمدن رئیس جمهور و هیئت وزیران خبر داده اند و این موضوع تب و تاب خاصی را در سطح استان به وجود آورده و هر کس به نوعی خود را برای پذیرایی از رئیس دستگاه اجرایی و البته بیان مطالبات و کوهی از مشکلات بر زمین مانده استان آماده می کند.

سوءمدیریت نقاط قوت گیلان را به نقاط ضعف تبدیل کرده است

گیلان استانی سرسبز و با تراکم جمعیتی بالا بوده که به دلیل برخورداری از آب و هوای بکر و جغرافیای بی نظیر خود، علاوه بر داشتن مزیت های گوناگون نسبت به سایر استان های کشور، مشکلات خاص خود را نیز دارد.

سو مدیریت ها در این سال ها باعث شده که سرسبزی و مواهب طبیعی این منطقه خوش آب و هوا که شامل کوه، دریا، جنگل و معادن گوناگون است، به نقطه ضعف و سوءاستفاده غیربومیان مهاجر و البته برخی مسئولین شود.

ابر چالش پسماند، زمین خواری، کوه خواری، تغییر کاربری های گسترده، بیکاری، خشکسالی و مشکلات بخش کشاورزی، تعطیلی و نیمه تعطیل بودن برخی از واحدهای تولیدی، نیمه کاره بودن بخش زیادی از پروژه ها با وجود پیشرفت فیزیکی بالا و مطالبات کارگران این پروژه ها تنها بخشی از مشکلاتی است که گیلان زیبا با آن دست و پنجه نرم می کند.

محرومیت در گیلان موج می زند/ ابرچالش پسماندها حل شود

گیلان آماده استفاده از همه ظرفیت ها

سخنان اسدالله عباسی استاندار گیلان در ۳۰ دی ماه امسال حاکی از آمادگی مسئولان استان برای بهره گیری از ظرفیت سفر رئیس جمهور به گیلان است.

استاندار گیلان از بررسی طرح های اولویت دار استان گیلان خبر داد و بیان کرد: موضوعات مربوط به بخش کشاورزی، صنعت، آزادراه، راه آهن و دیگر بخش ها توجه شده است و مصوباتی در این زمینه انجام و اعتباراتی نیز درخواست شده است.

وی تکمیل راه آهن رشت – کاسپین و رشت - آستارا، سدهای شفارود، پلرود، دیورش و نیز سدهای لاستیکی از مهم ترین پروژه های مورد نظر برای سفر رئیس جمهوری به این استان عنوان کرد و گفت: اتمام باقی مانده آزادراه رشت - قزوین نیز جز طرح های مهم است و برای تکمیل آن در تابستان سال ۱۴۰۱ نیازمند اعتباراتی هستیم که در این سفر مدنظر قرار می گیرد.

عباسی ادامه داد: ساماندهی پسماند به عنوان مهمترین معضل، رسیدگی به طرح های حوزه کشاورزی استان و نیز سایر راه ها در شهرستان ها از دیگر موضوعات مورد بررسی در جلسه با معاونین بوده که در سفر رئیس جمهوری مطرح می شود.

وی تأکید کرد: در سایه هماهنگی و انسجام بین دستگاهی و مسئولان و همچنین سفر رئیس جمهور انتظار می رود بخشی از مشکلات استان مرتفع شود.

با توجه به صحبت های استاندار و محتوای تولید شده در رسانه ها و بیان مشکلات و مطالبات، به نظر می رسد که سفر رئیس جمهور به استان ما می تواند منشأ تحولات محسوس در بخش های مختلف باشد و باید منتظر ماند و دید که کدام یک از وعده های انتخاباتی رئیسی در گیلان محقق می شود.

محرومیت در گیلان موج می زند/ ابرچالش پسماندها حل شود

تغییر مدیران ناکارآمد در گیلان مهم ترین اولویت دولت

یکی از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سود مدیریت ها یکی از مهم ترین چالش های چند سال اخیر در این استان بوده است، اظهار کرد: وجود مدیریت ناکارآمد سبب شده تا بسیاری از ظرفیت های استان گیلانم مغفول واقع شود.

امین نادری وجود تعداد زیادی پروژه نیمه تمام را از دیگر مشکلات و چالش های استان گیلان برشمرد و افزود: معطلی چند ساله پروژه ها با پیشرفت فیزیکی بالا و در عوض اختصاص بودجه برای افتتاح پروژه های نه چندان مهم از دیگر مواردی است که انتظار داریم در دولت سیزدهم به ویژه در سفر آتی رئیس جمهور به استان گیلان به آن توجه ویژه ای شود معطلی چند ساله پروژه ها با پیشرفت فیزیکی بالا و در عوض اختصاص بودجه برای افتتاح پروژه های نه چندان مهم از دیگر مواردی است که انتظار داریم در دولت سیزدهم به ویژه در سفر آتی رئیس جمهور به استان گیلان به آن توجه ویژه ای شود.

وی با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف سریع پروژه های نیمه تمام استان گیلان، اضافه کرد: در این سال های شاهد افتتاح سوری طرح هایی بودیم که حتی تا چند سال بعد از افتتاح نیز همچنان بلااستفاده مانده اند.

نادری با اشاره به اینکه عدم نظارت بر کار پیمانکاران و ضرر دیدن کارگران، بی توجهی به قوانین و ترک فعل مدیران همگی بیانگر ضرورت تغییر سیستم مدیریتی چه در سطح کلان و چه خرد در استان گیلان است، تصریح کرد: بر اساس تأکید رئیس جمهور نباید از بانیان وضع موجود در دولت جدید استفاده شود اما شاهد هستیم که هنوز همین افراد بر مسند مدیریتی گیلان تکیه زده اند.

وی یکی از ریشه ای ترین و اصلی ترین اقدامات در استان گیلان از سوی رئیس جمهور و معاون اول وی را تغییر مدیران ناکارآمد در این استان برشمرد و خواستار بازنگری در هیئت دولت در انتصابات اخیر استان شد.

محرومیت در گیلان موج می زند/ ابرچالش پسماندها حل شود

تغییر دولت انتظار مردم برای تحولات را افزایش داده است

فاطمه امامی یکی دیگر از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتظار داریم سفر رئیس جمهوری به گیلان زمینه ساز مطالبه گری منصفانه و حق گرایانه مردم دیار گیل و دیلم باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان استان گیلان، افزود: متأسفانه تاکنون ثروت و پتانسیل و ظرفیت های استان گیلان در توسعه این استان بهره گیری نشده است.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه فقر در همه بخش ها اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی استان گیلان زیر پوشش سبز آن پنهان شده است، ادامه داد: یکی از انتظارات ما از دولت سیزدهم بهره گیری از این ظرفیت ها به ویژه اشتغال زایی برای جوانان تحصیلکرده گیلانی است.

امامی با اشاره به اینکه ضعف های مدیریتی در استان گیلان که ریشه بسیاری از مشکلات است، اضافه کرد: گیلانی نیازمند مدیران متعهد، کاربلد، جهادی و انقلابی است و دولت باید در این زمینه توجه بیشتری به انتصابات گیلان داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال، احیای دوباره کارخانجات تعطیل، رونق تولید، توسعه و تقویت اقتصاد دریایی از مهم ترین مطالبات مردم گیلان از دولت است، گفت: گیلان در بخش گردشگری و کشاورزی هم ظرفیت ها بسیار دارد اما در سال های اخیر به دلیل ناکارآمدی مدیران آسیب های بسیاری دیده که باید احیا شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان