[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: به گفته مسئولان استان گیلان جمعه هفته جاری «حجت الاسلام رئیسی» رئیس جمهوری و هیئت دولت در پانزدهمین سفر استانی خود مهمان مردم این استان است بر همین اساس خبرگزاری مهر در استان گیلان طی برنامه ریزی تلاش می کند تا مطالبات مردم این استان در بخش ها و حوزه های مختلف را در قالب گزارش هایی منتشر کند. در این گزارش به معضل بیکاری در استان گیلان پرداخته می شود.

بیکاری، گسترش مشاغل کاذب، درآمد ناپایدار، نبود امنیت شغلی و دشواری معیشت، غباری است که بر چهره بسیاری از گیلانیان نشسته و واقعیت این است که سال ها از آن زمان که می گفتیم بیکاری معضل پیش روی جوانان است، می گذرد زیرا اکنون کم نیستند جوانانی که به میانسالی و حتی به سالمندی نزدیک شده اند اما هنوز طعم امنیت شغلی را نچشیده اند.

بی تردید بیکاری مسئله ای گسترده در ایران است اما مسئله اینجاست که در استان سرشار از ظرفیتی چون گیلان انتظار نمی رود، بیکاری از بزرگ ترین چالش های پیش روی زندگی مردم باشد. گردشگری، کشاورزی، آبزی پروری، خطوط کشتیرانی، موقعیت جغرافیایی مناسب برای ترانزیت کالا، منطقه آزاد انزلی، مهیا بودن بستر مناسب برای گسترش صنایع و سرمایه انسانی از جمله ظرفیت های استان گیلان به شمار می آید که با عزم و همت جدی می تواند به ایجاد فرصت های شغلی متعدد ختم شود.

آمار بیکاری کاهش اما در واقعیت چیز دیگر

استاندار وقت گیلان خرداد ماه سال گذشته اعلام کرد که نرخ بیکاری گیلان سال ۱۳۹۷ بر اساس اعلام رسمی دولت ۱۱.۴ درصد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۱۰.۳ درصد رسید که کمتر از میزان نرخ بیکاری در کشور است.

اما داده های موجود بر کاغذها و آمارهای انتشار یافته نشان می دهد که نرخ بیکاری در گیلان بر اساس آخرین آمار منتشر شده مرکز آمار ایران در بهار ۹۹ به میزان ۹ درصد و نرخ بیکاری در سطح کشور به میزان ۹.۸ درصد بوده است.

آمار ارائه شده توسط مرکز آمار از نیروی کار در بهار امسال حاکی از این است که کمترین نرخ بیکاری در استان ها به ترتیب به همدان به میزان ۵.۶ درصد و تهران ۶.۳ درصد بوده و همچنین بیشترین نرخ بیکاری نیز در استان هرمزگان به میزان ۱۶.۶ درصد مشاهده شده، این در حالی است که نرخ بیکاری در گیلان ۷.۵ درصد بوده است. مقایسه نرخ بیکاری گیلان در فصل بهار امسال نسبت به سال قبل نشان از کاهش بیکاری دارد اما واقعیت این است که سنگینی بار بیکاری همچنان به وضوح بر پیکر استان ملموس است.

گیلان سبز اسیر تندباد بیکاری/ بسترهای اشتغالزایی فراهم شود

بیکاری پنهان، شغل های کاذب و افزایش هزینه ها و نبود امنیت شغلی

نگاهی گذرا به استان گیلان، نشان از این موضوع دارد افراد بسیاری در جستجوی کار هستند، همچنین باید توجه داشت که برخی نیز که در فهرست بیکاران گنجانده نمی شوند، چشم انتظار دست یافتن به فرصت شغلی مناسب هستند.

زهرا جوان ۲۸ ساله ای که در یک مدرسه غیرانتفاعی مشغول به تدریس است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حقوقی که بابت تدریس دریافت می کنم آنقدر کم است که خجالت می کشم عنوان کنم. اما برای اینکه خانه نشین نباشم.

وی با بیان اینکه به امید روزی که به شرایط کاری مناسب تری دست یابم همچنان ادامه می دهم، افزود: سن ما کم کم بالا می رود از سن استخدامی خارج می شویم مسئولان باید فکری برای ثبات شغلی ما انجام دهند سن ما کم کم بالا می رود از سن استخدامی خارج می شویم مسئولان باید فکری برای ثبات شغلی ما انجام دهند.

یکی دیگر از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ۴۲ ساله هستم و تاکنون خانه دار بودم به واسطه اینکه حقوق کارمندی همسرم با تو به شرایط اقتصادی امروز جامعه کفاف هزینه های زندگی را نیم کند به دنبال شغلی برای خودم هستم.

این بانوی گیلانی با اشاره به اینکه امروز هزینه ها چند برابر شده و با یک حقوق نمی توان از پس آنها برآمد، گفت: ما دو فرزند داریم و با توجه به وضعیت اقتصاد موجود چرخ معیشتمان به سختی می چرخد.

وی افزود: مدتی به عنوان فروشند در مغازه ای مشغول به کار شدم اما چند ماه بعد صاحب مغازه به دلیل رکود بازار و افزایش نرخ اجاره بها مغازه، کسب و کارش را تعطیل کرد.

این شهروند تصریح کرد: فراهم بودن محیط کار مناسب برای زنان در جامعه امروز از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود مسئولان باید به فکر فراهم آوردن فرصت های شغلی مناسب باشند.

گیلان سبز اسیر تندباد بیکاری/ بسترهای اشتغالزایی فراهم شود

استفاده از ظرفیت های گیلانی برای ایجاد شغل

محمد یکی دیگر از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در آستانه ۴۰ سالگی است و برای کسب درآمد مسافرکشی می کند، گفت: پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و پشت سر گذاشتن خدمت سربازی مدت ها در جستجوی شغل بودم و سرانجام مسافرکش شدم.

وی با بیان اینکه توان خریداری امتیاز تاکسی را ندارم، یادآور شد: هزینه های زندگی زیاد است و افزایش قیمت ها اجازه پیش بینی و برنامه ریزی حتی برای آینده نزدیک را به من و افراد بسیاری همانند من را نمی دهد هزینه های زندگی زیاد است و افزایش قیمت ها اجازه پیش بینی و برنامه ریزی حتی برای آینده نزدیک را به من و افراد بسیاری همانند من را نمی دهد.

محمد با اشاره به اینکه ۱۰ سال است که ازدواج کرده ام اما هنوز نمی توانم به داشتن فرزند فکر کنم، ادامه داد: وقتی پرداخت هزینه های استهلاک ماشین، اجاره منزل و خورد و خوراک برایمان بسیار سنگین است، چگونه می توانم به تولد یک فرزند فکر کنم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم ترین خواسته هایش از رئیس جمهور ایجاد شغل برای جوانان است، گفت: گیلان ظرفیت های زیادی دارد چرا جوانان تحصیلکرده ای همانند من باید برای تأمین مخارج زندگی خود مسافر کشی کنند در حالی می توانند نقشی در تولید و توسعه استان خود داشته باشند.

سرمایه گذاری در گیلان

اوضاع و احوال سرمایه گذاری در گیلان مناسب نیست، در حالی که کارشناسان معتقدند موضوع اشتغال به سرمایه گذاری وابسته است. از این رو وجود چالش بیکاری در استانی که از موهبت های طبیعی بسیار برخوردار است، دور از ذهن نیست.

متأسفانه از سویی دشواری های تولید و مهیا نبودن بستر لازم برای سرمایه گذاری در مسیر توسعه پایدار، بسیاری از اندوخته ها را به سمت معاملاتی چون خرید و فروش ملک سوق داده و از سوی دیگر با وجود تحریم و اقتصاد بیمار، رونق از کارگاه ها و کارخانجات رخت بر بسته و این عوامل در کنار مواردی چون نرخ سود تسهیلات بانکی، قرار نگرفتن افرادی با تخصص های لازم در جایگاه های مدیریتی، شناسایی نکردن بسترهای سرمایه گذاری و اشتغال زایی در گیلان و مراحل طولانی و پیچیده سرمایه گذاری سبب شده است تا معضل بیکاری در برابر گیلانیان قد همانند دیوار چین قد عمل کند دیواری که فرو ریختنش در گرو همت و تدبیر مدیران ملی و استانی است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان