[ad_1]

نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید دو شرکت ایران خودرو و سایپا به صاحبان اصلی خود واگذار شوند.

به گزارش ایسنا، حسن نوروزی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) در توضیح سوال خود از وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: وزیر صمت قول داد مدیران عامل ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران واقعی تعیین شوند و نه دولت؛ همچنین برای تحقق اهداف ملی از یکسو و از سوی دیگر برای هماهنگی بین اهداف ملی و اهداف کسب و کار ایجاد شده در سطح بنگاه نیز همکاری و هماهنگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: دولت ۵ درصد از سهام ایران خودرو و بین ۱۶ تا ۱۷ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد پس چه کسی گفته است شما می توانید مدیرعامل این دو خودروسازی را تعیین کنید؟ دیروز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، روز گذشته بحث بود که اگر مالیات کلیه کارکنان دولت ۱۰ درصد تعیین شود، بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه کاهش می یابد. شما امسال ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته اید که با گران کردن خودرو ۶۰۰۰ میلیارد تومان از آن را از جیب مردم برداشتید.

نوروزی خاطرنشان کرد: آیا خدا و خلق خدا از ما به عنوان نمایندگان مردم می پسندد که بنشینیم و به شما نگاه کنیم و شما خودروسازی ها را در اختیار عده ای از نورچشمی ها و افراد خاص قرار دهید؟ شرعاً، عقلاً و وجداناً اگر سهامداری خودروسازی ها به بخش خصوصی تعلق دارد، چرا آن را واگذار نمی کنید؟

وی ادامه داد: مدیران ایران خودرو و سایپا هزاران میلیارد تومان بدهی برجای گذاشته و این رقم در سال جاری به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر خودروسازی ها زیانده هستند، چرا آنها را به مالکان اصلی واگذار نمی کنید؟ مالکانی که اعلام می کنند اگر خودروسازی ها یک سال به آنها تحویل داده شود و نتوانند آنها را سودده کنند، تمام سهام خود را واگذار می کنند.

نوروزی اضافه کرد: آقای وزیر اعلام می کند که تا دو سال دیگر وقت بدهیم؛ ۴۲ سال وقت دادیم اما دولت نمی تواند خودروسازی کند دولت باید ناظر باشد.

وی ادامه داد: اعلام می کنید سیمان را ارزان کرده اید. سیمان در بورس با قیمت ۲۳ هزار تومان عرضه می شود اما در بازار قیمت ۴۳ هزار تومانی دارد و به ازای هر کیسه ۲۰ هزار تومان به جیب چه کسانی می شود؟ چرا قصد ندارید از خواب بیدار شوید؟

نوروزی گفت: براساس مصوبه مجلس، باید طی دو سال خودروسازی داخلی به مدیران بخش خصوصی واگذار می شد، اکنون ۳ سال از تصویب قانون مذکور گذشته است. موافق افزایش قیمت خودرو توسط شورای قیمت گذاری هستیم اما از سوی دیگر اجازه واردات خودرو داده شود. ۱۱۱ واحد خودروسازی فعال در کشور معادل کل واحدهای خودروسازی کشورهای ژاپن، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل و ترکیه است.چه کسی به چه کسانی در حال خیر رساندن هستند؟ چرا در یک کشور باید ۱۴۴ واحد تولید سیمان وجود داشته باشد، اما سیمان در بازار به قیمت ۴۳ هزار تومان عرضه شود؟

وی افزود: آیا مسئولان وزارتخانه ها نمی خواهند با هیولایی که از یکسو منابع کشور را می بلعد و از سوی دیگر بحران های آلودگی و کم آبی را شدت می دهد، مقابله کند؟ تعداد واحدهای تولید سیمان کشور ۶ برابر واحدهای تولید سیمان در چین و کره جنوبی است. در اطراف تهران تپه هایی از نخاله های ساختمانی ایجاد شده، اما از آنها برای تولید سیمان استفاده نمی شود. عامل های توزیع سیمان ۱۰۰ نفر هستند، اما هزار عامل سیمان غیرواقعی وجود دارد و هر کس برای فرزند و همسر خود پروانه دریافت کرده است، بیش از ۲۱۹ واحد تولید موتورسیکلت در کشور داریم. این تعداد دو برابر واحدهای تولیدی مشابه در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن، بنگلادش، تایوان، مالزی، اندونزی و ترکیه است. واحدهای نظارتی نمی خواهند این مناسبات را به رسمیت بشناسند.

نوروزی ادامه داد: برخی از وزرا با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا چاله های وزارتخانه ها را پر می کنند. چرا حدود ۲۸۰ واحد تولید فولاد در اصفهان وجود دارد؟ چه رانت هایی به نام فولاد توزیع می شود؟ قصد دارند برای ثبات رانت های خود تا ۳ نسل آینده ما را نابود کنند. اصولا واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور به پوششی برای چپاول و غارت تبدیل شده اند هر چند یبش از سه دهه مردم در بخش های مختلف خبری، خبر از افتتاح ها و کلنگ زنی ها شنیده اند، ضرر خودروسازان داخلی در سال جاری ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده و ما برای ۵۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق فریاد می زنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: تحریم ها نشان داد در خودروسازی به خودکفایی نرسیده ایم. چرا جوانانی که در امور هسته ای فعالیت می کردند، پس از تعطیلی توسط دولت روحانی، به آبفا ارجاع داده شده و به خودروسازی ها نرفتند؟ چرا کسانی که خودرو اختراع می کنند دعوت نمی شوند. تمساح اختلاس ۳۰ سال در پوسته تولید خزیده و ما را می درد اما همچنان در حال تحمل درد هستیم. این موضوع حاصل عدم شفافیت و اعتماد بیجا است. چرا نباید خودروسازی ها در اختیار جوانانی که می توانند موشک با برد ۲۰۰۰ کیلومتر بسازند، قرار گیرد؟

وی افزود: ایران خودرو و سایپا در اختیار محتکران و افراد خاص است، افرادی که ۲۰ درصد از تولید را قرعه کشی و مابقی آن را با قیمتی پایین تر از بازار توسط دلالان به مردم می فروشند. جوانانی که توانستند بساط داعش را جمع کنند و در همه میادین حرف برای گفتن داشته باشند و رباط جراح بسازند، آیا نمی توانند خودروسازی را نجات دهند؟

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان