[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: حجت الاسلام رئیسی و جمعی از اعضای هیئت دولت روز جمعه مهمان مردم استان گیلان هستند در این میان خبرگزاری مهر تلاش می کند تا با بیان بررسی حوزه های مختلف مطالبات مردم و فعالان این بخش ها را به گوش هیئت دولت برساند تا در پایان سفر پانزدهم رئیس جمهور شاهد تصمیم گیری های درست برای برون رفت از مشکلات موجود در این استان باشیم.

گیلان به دلیل دارا بودن مواهب طبیعی و جاذبه های تاریخی و گردشگری و همچنین تالاب ها و ساحل خزر همواره در ایام سفرهای نوروزی و تابستانی میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر کشور بوده و به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران محسوب می شود.

این استان دارای ۱۰۶ هتل، ۳۸ هتل آپارتمان، ۴۹ مهمان پذیر، ۱۱۴ مجموعه بوم گردی، دو هزار و ۴۰۷ خانه مسافر، ۳۶۶ واحد پذیرایی بین راهی، ۹۸ مجتمع گردشگری، ۱۹ مجتمع سرگرمی تفریحی و دو اقامتگاه سنتی است. با کاهش شیوع ویروس کرونا و همچنین افزایش میزان واکسیناسیون در کشور پیش بینی می شود بار دیگر در ایام سفرهای نوروزی شاهد حضور مسافران در گیلان باشیم و با توجه به در پیش رو بودن سفر رئیس جمهور به گیلان، فعالان صنعت گردشگری این استان خواستار رفع مشکلات صنعت گردشگری به ویژه در بخش های اقامتی هستند.

ظرفیت های مغفول مانده گردشگری در گیلان

قبوض خدماتی کمر هتل داران را شکسته است

رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم تصویب قانون نظام گردشگری، اظهار کرد: قانون نظام صنفی، نظام کشاورزی، نظام مهندسی و غیره وجود دارد اما در گردشگری که صنعت درآمدزای کشور محسوب می شود چیزی به عنوان قانون نظام گردشگری نیست.

حسن مهرور اصلی با بیان اینکه افزایش بیش از اندازه نرخ قبوض آب و برق و گاز، کمر گردشگری در بخش هتلداری را شکسته است، افزود: نرخ قبوض خدماتی همچون آب و برق و گاز برای هتلداران تا چند برابر افزایش یافته و باید برای ادامه فعالیت خود مبلغی هم از جیب هزینه کنیم تا پاسخگوی تعرفه حامل های انرژی باشیم و این در حالی است که از هتل داران انتظار دارند اماکن اقامتی آنها در تمام ساعات شبانه روز از رفاهیات کامل برخوردار باشند.

وی مشکلات بیمه ای هتلداران را نیز یکی دیگر از معضلات این بخش از صنعت گردشگری برشمرد و افزود: در قانون ششم توسعه، گردشگری به عنوان صنعت معرفی شده اما بیمه تأمین اجتماعی، حق بیمه نیروی انسانی شاغل در هتل ها را صنعتی محاسبه نمی کند و در حال حاضر هتلداران برای هر کارگر ساده یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می کنند در حالی که در بیمه صنعتی این رقم برای یک کارگر ساده ۱۵۰ هزار تومان است.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتل داران گیلان با بیان اینکه بر اساس مصوبات هیئت دولت، تأسیسات گردشگری باید خدمات ارزان قیمت به مردم ارائه دهد، ادامه داد: متأسفانه هزینه حامل های انرژی آب و برق و گاز از هتلداران با نرخ صنعتی دریافت می شود و سوال اینجاست که چگونه در تعرفه های بیمه ای صنعتی نیستیم ولی هزینه های خدماتی برای هتلداران صنعتی است؟

ضرورت ساماندهی مسافرکاشانه ها به عنوان یکی از راه ها کاهش آسیب صنعت گردشگری

مهرور اصلی ساماندهی مسافرکاشانه ها را یکی از راه های کاهش آسیب های اجتماعی برای صنعت گردشگری گیلان دانست و تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت مسافرکاشانه های کشور با شرکت مادر تخصصی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی است و معتقدم مدیریت آن در استان ها باید به جامعه هتلداران واگذار شود تا علاوه بر استفاده از عوائد حاصل از آن برای رفاه عمومی برای جلوگیری از فساد و افزایش امنیت برای هموطنان، مسافرکاشانه های غیر مجاز و افراد تابلو به دست کنار خیابان ها ساماندهی شوند.

وی با اشاره به شرایط خاص و مشکلات متفاوت هتلداران در ایام شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: با وجود اینکه ویروس کرونا ضربه مهلکی به بدنه گردشگری وارد کرده اما هتلداران گیلان در دو سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از نیروی انسانی خود را حفظ کردند تا دولت با مشکل مضاعفی مواجه نشود اما دولت برای هتلداران تسهیلات کرونایی ۱۶ میلیون تومانی در نظر گرفت.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتل داران گیلان با بیان اینکه هیچکدام از مصوبات دولت گذشته برای جبران ورشکستگی فعالان گردشگری در دوران کرونا کار ساز نبود، هیچکدام از مصوبات دولت گذشته برای جبران ورشکستگی فعالان گردشگری در دوران کرونا کار ساز نبود گفت: وجود مسافرکاشانه ها یکی از معضلات اصلی گیلان و کشور است اما از سوی دیگر بسیاری از گردشگران تمایل به استفاده از اماکنی دارند که نظارت کمتری بر آن اعمال می شود و این در حالی است که ویلاهای استیجاری علاوه بر نداشتن مشکلات مالیاتی و قبوض خدماتی، با رانت و تبعیض، به راحتی در بخش رسمی گردشگری فعالیت می کنند.

مهرور اصلی با اشاره به اینکه هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های تفریحی و توریستی، میهمان پذیرها، مجموعه های بوم گردی، خانه مسافرها، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری در ایام شیوع ویروس کرونا متضرر شدند، ادامه داد: قرار بود مهلتی برای بازپرداخت تسهیلات و بدهی حامل های انرژی برای تأسیسات گردشگری گیلان بدون در نظر گرفتن جریمه در راستای رونق مجدد اقتصادی هتلداران داده شود که به دلیل عدم همکاری برخی از بانک ها و اداراتی همچون شرکت توزیع نیروی برق گیلان و آبفای استان، اماکن اقامتی مجاز گیلان با چالشی جدی مواجه شده و علاوه بر پرداخت اقساط، متحمل جریمه نیز شدند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد شرایط لازم برای تغییر کاربری هتل ها با قدمت بیش از ۵۰ سال، گفت: اماکن اقامتی بالای ۵۰ سال بخاطر فرسودگی و به صرفه نبودن تعمیرات اساسی به دلیل گرانی مصالح، عملاً در بخش گردشگری قابلیت به روز رسانی را ندارند و پیشنهاد می شود دولت با ارائه مصوبه ای، شرایط لازم برای تغییر کاربری هتل های با عمر بیش از ۵۰ سال و تبدیل آن به سایر اماکن رفاهی عمومی همچون کلینیک ها را فراهم سازد.

ظرفیت های مغفول مانده گردشگری در گیلان

دردسر عدم همکاری بانک ها در بخشودگی دیرکرد اقساط معوقه اماکن اقامتی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم اصلاح آئین نامه ایجاد، نظارت و درجه بندی تأسیسات گردشگری از سوی دولت، اظهار کرد: عدم همکاری بانک ها در خصوص بخشودگی دیرکرد اقساط معوقه بانکی واحدهای اقامتی و پذیرایی گیلان به ویژه در شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته موجب شده بسیاری از این اماکن در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

حمیدرضا آذرپور با بیان اینکه تسهیلات بانکی بخش گردشگری باید در اختیار بانک گردشگری قرار گیرد، افزود: انتقاد هتلداران از بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات کرونایی بحق است چرا که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ارائه تسهیلات و کمک به تأسیسات گردشگری آسیب دیده از شیوع این ویروس توسط هیئت دولت به بانک ها ابلاغ شد اما تنوع قوانین در بانک ها دست و پا گیر است ارائه تسهیلات و کمک به تأسیسات گردشگری آسیب دیده از شیوع این ویروس توسط هیئت دولت به بانک ها ابلاغ شد اما تنوع قوانین در بانک ها دست و پا گیر است.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی و اقتصادی مسافرکاشانه های غیرمجاز در سطح استان، اضافه کرد: مسافرکاشانه های غیرمجاز با اسکان گردشگران بدون رعایت مقررات، عدم رعایت موارد بهداشتی و همچنین نداشتن تعرفه متعارف، موجبات بروز مشکلات اخلاقی، اجتماعی و حتی امنیتی را برای گردشگران فراهم ساخته و باید با هماهنگی همه دستگاه های اجرایی و قضائی اقدامی منسجم برای ساماندهی این معضل در صنعت گردشگری صورت پذیرد.

آذرپور در باره مشکلات گردشگران خارجی و اقامت آنان در مسافرکاشانه های غیر مجاز نیز گفت: وجود دلالان سودجو در مبادی ورودی مرزها به ویژه در بندر آستارا باعث شده گردشگران خارجی بدون وجود هیچ ضابطه و آگاهی از عواقب آن جذب این دلالان شده و علاوه بر بروز مشکلات امنیتی و اجتماعی، در خصوص خدمات بیمه ای و خدمات درمانی و تبدیل ارز نیز با مشکل مواجه شوند که این امر نه تنها برای استان که برای گردشگری کشور نیز دردسرساز می شود.

ظرفیت های مغفول مانده گردشگری در گیلان

معضل افزایش بی سابقه هزینه های خدماتی

وی افزایش بی سابقه هزینه گاز تأسیسات گردشگری بدون توجه به در نظر گرفتن تعرفه صنعتی این واحدها را از دیگر مشکلات هتلداران برشمرد و تصریح کرد: عدم همکاری در واگذاری اراضی ملی در مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری به سرمایه گذاران واجد شرایط با هدف افزایش ظرفیت گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه نیز از مشکلاتی است که صنعت گردشگری گیلان با آن دست به گریبان است.

آذرپور ادامه داد: ناکافی بودن تسهیلات بانکی در بخش احداث، توسعه، تعمیر و تجهیز اماکن اقامتی گیلان با هدف ایجاد فرصت های شغلی و همچنین حفظ اشتغال پایدار در واحدهای اقامتی و پذیرایی استان و بالا بودن سود تسهیلات بانکی در کنار پایین بودن مهلت بازپرداخت آن تسهیلات نیز از مشکلات دیگر گردشگری در گیلان است که باید توجه ویژه ای نسبت به آن از سوی دولت صورت پذیرد.

با تمام این تفاسیر فعالان گردشگری گیلان در انتظار توجه ویژه دولت نسبت به این صنعت پول ساز در استان و کشور هستند و با توجه به همسایگی گیلان با کشورهای حاشیه خزر و لزوم توسعه اقتصاد دریا محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و افزایش زمینه های ارزآوری برای کشور با افزایش ورود توریست های خارجی، باید در خصوص رفع موانع بر سر راه صنعت گردشگری چاره ای اساسی اندیشیده شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان