[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قربانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه ویژه به ۱۵ همسایه استراتژیک ایران است، اظهار کرد: انعقاد توافقنامه های بین المللی دوجانبه و چند جانبه راه برون رفت استراتژیکی از مشکلات است.

وی به عضویت ایران در سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) سازمان همکاریهای شانگهای و همچنین اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره و تاکید کرد: بر اساس آمارهای موجود از آغاز عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا کنون میزان مبادلات تجاری ایران با اوراسیا ۸۶ درصد افزایش یافته است.

قربانی ادامه داد: مبادلات تجاری گمرک ایران در ۹ ماهه نخست امسال ۱۲۳ میلیون تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد دلار بود که ۳۶ میلیارد دلار آن مربوط به واردات و ۳۵ میلیارد دلار صادرات کالا در کشور بود.

وی با اشاره به لزوم توسعه زیر ساخت های بنادر گیلان برای پهلوگیری کشتی های با حجم بالا، گفت: گمرک گیلان همواره در تسهیل تجارت برای بازرگانان اهتمام دارد.

قربانی با اشاره به نقش کمرنگ تجار ایران در نمایشگاه های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افزود: بر اساس نظر کشورهای عضو اوراسیا در زمینه گمرکی در ایران مشکلی وجود ندارد اما ساز و کاری برای شناسایی ارزش کالا از مبدا و منشأ کالاهای صادراتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسئولیت اجرای موافقتنامه ایران و اوراسیا که قرار بود به گمرک داده شود بر اساس نظر رئیس جمهور به وزارت صمت واگذار شد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان