[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان و نماینده ویژه رئیس جمهور به همراه معاون حقوقی مجلس و امور استان ها، مدیرکل روابط عمومی و مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان دقایقی پیش از منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان بازدید به عمل آورد.

منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا است که برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

غلات، آهن آلات، انواع چوب آلات، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی و مواد معدنی ازجمله کالاهایی هستند که به واسطه منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا به بنادر کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان واردات، صادرات و ترانزیت می شوند.

حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان میزان جابه جایی کالا به واسطه منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا را در سال جاری بیش از ۱۷۷ هزار تن کالای غیرنفتی دانسته و گفته بود این میزان جابه جای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۲۴ درصد رشد داشته است.

عدم صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا در سال های اخیر یکی از مهم ترین مشکلات تنها بندر خصوصی کشور بود که این مهم باعث می شد انجام عملیات ترانزیت و صادرات کالا از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر با بروکراسی اداری بیشتر مواجه شود.

کریم رسولی مدیرکل سابق گمرک شهرستان آستارا از راه اندازی و فعال شدن کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در شهریور ۱۴۰۰ خبر داده و گفته بود با راه اندازی کد گمرکی این منطقه، فعالیت اقتصادی تجار و صاحبان کالا در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا تسهیل و تسریع می گردد.

صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله، صدور گواهی مبدأ، مهلت توقف نامحدود کالا در منطقه، ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه، استفاده از تخفیف مناسب در هزینه های بندری، تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا ازجمله مزایای کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی برای تجار و بازرگانان است.

آبخور پایین پای اسکله و لایروبی نامناسب آن از دیگر مشکلاتی است که گریبان گیر منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا است، به طوری که به دلیل عمق کم آب، ۸۰ درصد از کشتی های تجاری نمی توانند وارد آب های منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان شده و به ناچار در بندرانزلی پهلو می گیرند.

به گفته مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی، آبخور پایین پای اسکله سبب شده است تا تعداد کشتی هایی که وارد بندر آستارا می شوند کاهش یابد و آن دسته از کشتی هایی هم که امکان وارد شدن را دارند، مجبورند با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود بارگیری کنند که این عمل، صرفه اقتصادی حمل و نقل دریایی را کاهش می دهد.

منتظر کوهساری عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا قول داده بودند با لایروبی، عمق چهارم تری کانال ورودی به حوضچه و پای اسکله را به ۶ متر افزایش دهند که این مهم، تاکنون تحقق نیافته است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا که از سال ۱۳۸۸ در جریان یک مزایده به مدت ۴۰ سال به شرکت کاوه واگذار شد که احداث اسکله به متراژ ۲۸۵ متر، سیلوهای غلات، ساختمان اداری گمرک، محوطه های روباز و انبارهای سرپوشیده ازجمله پروژه هایی هستند که توسط بخش خصوصی در این منطقه به بهره برداری رسیده اند.

به گزارش فارس، بازدید از پروژه مرکز خدمات بهداشتی و درمانی لوندویل، بازدید از پروژه احداث استخر شنای سرپوشیده بانوان، بازدید از استادیوم فوتبال، دیدار با خانواده معظم شهدا و دیدار چهره به چهره با مردم از دیگر برنامه های سفر یک روزه «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان و نماینده ویژه رئیس جمهور به شهرستان آستارا بود.

انتهای پیام /۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان