[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، اداره کل هوایی، فضایی و نقشه های مبنایی و مدیریت نقشه نگاری و اطلس های ملی سازمان نقشه برداری، هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی خوزستان در روز پنجشنبه مورخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ نسبت به ورود گرد و خاک به این استان در روز جمعه با منشأ کشور عراق را اعلام کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان نیز از میزان ۶ هزار و ۸۳۱ میکروگرم بر متر مکعب گرد و خاک در ساعات ابتدایی روز جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ خبر داد.

این در حالی است که این مقدار گرد و خاک بیش از ۴۵ برابر میزان استاندارد است.

با توجه به اقدامات سازمان نقشه برداری کشور در راستای پایش پدیده ریزگرد در سطح کشور، نتایج به دست آمده از پردازش پروداکت ماهواره سنتینل ۵ در بازه زمانی ۱۲ الی ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰، نشان از ورود ریزگردها در بسیاری از شهرهای استان خوزستان در روز جمعه مورخ ۱۳ اسفندماه داشته است.

بنابراین گزارش بر اساس نقشه به دست آمده در روز ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰، با توجه به عدم ورود گرد و خاک به کشور، بازه رنگی تعیین شده حاکی از عدم وجود ریزگرد در شهرهای غربی و جنوب غربی استان خوزستان داشته و این در حالی است که بر اساس نقشه تهیه شده از توزیع ریزگردها در تاریخ ۱۳ اسفند و با ورود گرد و خاک به کشور، بسیاری از شهرهای استان خوزستان همانند اهواز، سوسنگرد، هویزه، جنگیه، شوش، شوشتر، شادگان، آبادان به شدت درگیر این پدیده شده اند.

اگرچه بر اساس نقشه تهیه شده از تاریخ ۱۴ اسفند، از شدت درگیری شهرهای استان خوزستان با پدیده ریزگرد کاهش یافته اما همچنان در بخش های جنوبی و شمال غربی استان خوزستان، این پدیده فعال است.

منشأ ریزگردهای خوزستان، گرد و خاک ورودی از عراق است


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان