هرم وارونه

۱۴۰۱/۰۱/۱۹ ۱۷:۴۸ چاپ کد خبر: 157406
[ad_1]


خبرگزاری فارس، یادداشت _ کمیل خجسته: در سبک های خبرنویسی، هرم وارونه یکی از رایج ترین انواع تنظیم خبر است. در این سبک، مهم ترین اطلاعات در اول متن خبر می آید و به تدریج تا انتهای خبر از ارزش متن کاسته می شود. اینگونه است که فرد بلافاصله در جریان خبر قرار می گیرد. اما گاهی این هرم وارونه، رهزن می شود. یعنی خواننده با خواندن اول متن، خبر اصلی را نخواند و آن را گم کند. مثلا اینکه «دو طلبه در حرم امام رضا(ع) شهید شدند.» با نگاه هرم وارونه، اصل خبر نوشته شده است اما ادامۀ خبر، کمتر از قسمت اول نیست. «این دو طلبه از فعالین جهادی حاشیۀ شهر مشهد بودند.» هرم وارونه در مواجهه با این پدیده جواب نمی دهد. خبر شهادت، تاثربرانگیز است. اما خبر دوم اتفاقا بیدارکننده است. خبر اول انسان را بر زمین می نشاند اما خبر دوم موجب حرکت می شود. به همین دلیل خبر دوم از خبر اول مهمتر است. اما هرم وارونه نمی تواند این نقص را برطرف کند.

اینکه «فرمانده ای در فرودگاه بغداد شهید شد.» خودش یک خبر مهم است. اما هرم وارونه ناتوان است از اینکه اطلاع بدهد او در آن ساعت و در آن روز تعطیل در ماموریت کاری برای تامین امنیت مردمش بوده است.
اینکه «حججی در دست داعش تصویر آزادگی را برای مردم ایران ساخت» خبر مهمی است. اما اینکه دهه هفتادی و نسل چهارم انقلاب جبهه های دفاع از حرم و امنیت را پر کرده اند در قاب هرم وارونه جایی ندارد.

و اتفاقا این خبرها مهم تر از خبر اولشان هم هستند. چرا؟ چون در دنیای امروز، فناوری های ارتباطاتی موجب شده تا فعالیت کانال های انبوه با هویت و بی هویت خبری، پمپاژ گستردۀ مطالب راست و وارونه، سیاه، فیک و دروغ همه گیر و گسترده شود و به قول کاستلز این انبوه متناقض و متفاوت موجب سردرگمی در مخاطب شود. مسئلۀ این دنیا ناتوانی هرم وارونه نیست؛ بلکه وارونه کردن واقعیات است. 

در چنین دنیایی مردم حق دارند سرگردان و متحیر باشند. اما خدا این را نمی خواهد. به همین دلیل در اوج اینکه در جریان جاری جامعه این اخبار سیاه همچون کف های روی آب، کل زندگی را پوشانده اند و انسان ها به آن خیره هستند؛ ناگهان کنار زده می شوند و مرواریدهای درخشان زیر آب برای مدتی خود را به عرضه می گذارند تا نشانه ای بشوند برای آنان که دنبال راه حق و شناخت جریان درست هستند.

اخبار غیرقابل انکار روحانی جهادی در حاشیۀ شهر، فرمانده ای در فرودگاه بغداد، جوان رزمنده ای دور از وطن، دانشمندی ترورشده توسط صهیونیست ها و... هر چندوقت خود را بر جریان های خبری تحمیل می کنند و مانند حجتی هستند که راه را نشان می دهند. اعلام می کنند ایران رزمندگان گمنامی دارد که برای انقلاب، اسلام و مردمش چنان تلاش می کنند که دشمن را وادار به شنیع ترین کارها می کند و این همچون حرکت انقلاب یک جریان دائم است. برخی از این ها از گمنانی خارج می شوند و چراغ راه می شوند و برخی دیگر در انتظار پاداش الهی به جهادشان ادامه می دهند. 

هر چقدر خون شهید بهشتی روشنگر راه و موجب عبور از موانع در آن سال ها بود، این خون ها هم در این دنیای وارونه، روشنگر آن راه سعادت  و راه عبور از موانع است.

انتهای پیام/ح









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان