[ad_1]

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری دیروز (پنجشنبه، ۱۴ آوریل) به پرسشی درباره آخرین اطلاعات در خصوص مذاکرات با ایران و این که آیا به زودی نشست جدیدی در وین برگزار خواهد شد و آیا ایالات متحده وجوه بلوکه شده ایران آزاد کرده، یا اطلاع دارد که هیچ یک از متحدان خود چنین کاری کرده باشد، پاسخ داد.

پرایس در پاسخ گفت: همه تحریم های ما به قوت خود باقی می مانند و همه تحریم های ما تا زمانی که و اگر نتوانیم به یک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، به قوت خود باقی خواهند ماند.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، او در ادامه در خصوص موضوع آزادسازی بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران، مدعی شد: بسیار مایه تاسف است که شاهد برخی داستان ها هستیم که کذب و کاملاً نادرست است، نه تنها در خصوص تحریم ها، یا گزارش رفع تحریم ها، بلکه مرتبط با یا نحوه ترکیب آن با ادعاهای نادرست درباره توافق (آزادی) زندانی. 

پرایس ادعا کرد: واقعیت این است که متاسفانه ما هیچ پیشرفتی نداشته ایم که اعلام کنیم. هر گونه اطلاعات مربوط به مذاکرات ما در مورد بازداشت شدگان غیرقانونی، آمریکایی هایی که به طور غیرقانونی در ایران نگه داشته شده اند، مستقیماً از وزارت امور خارجه ارائه می شود. می دانیم که اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد. از همه می خواهیم که در مورد این گزارش ها محتاط باشند. اما واقعیت این است که اکنون دو مسیر موازی با ایران در حال پیگیری (انجام) است؛ یکی، همانطور که گفته ایم در چارچوب وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است، و دیگری در مورد آزادی هر چهار شهروند آمریکایی که ناعادلانه در ایران نگه داشته می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه این ادعاها، گفت: متاسفانه در این مرحله هیچ یک از این مذاکرات با موفقیت به نتیجه نرسیده است. هرگونه گزارش غیر این، از جمله، همانطور که اشاره کردید که وجوه ایرانی که در حساب های محدود در کشورهای ثالث نگهداری می شود، منتقل می شود، نادرست است و شرکای ما این وجوه محدود شده را در اختیار ایران قرار نداده اند، و ایالات متحده هم هرگونه انتقال وجوه محدود به ایران را مجوز نداده یا تایید نکرده است.

وی افزود: ما به درخواست برای هر دوی این مذاکرات با نهایت فوریت ادامه می دهیم. از ایران می خواهیم که همین کار را بکند. ما از ایران می خواهیم به شهروندان آمریکایی باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز اجازه دهد تا به خانه بازگردند.

این اظهارات در حالی بیان شده که «حسین امیرعبداللهیان» رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه ۲۴ فروردین ماه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی بخشی از دارایی های ایران اظهار داشت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی و مقامات اقتصادی وزارت خارجه ما به عمل آوردند و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه ای را به عمل آوردیم.

پیش تر، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران و خبر منتشر شده در این باره گفت که این خبر درست است و به زودی بخشی از منابع ایران آزاد می شود. وی افزود که هیأتی عالی رتبه در این زمینه تا پایان هفته به تهران سفر می کند.

پیش از آن، برخی رسانه ها از آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در خارج از کشور (حدود هفت میلیارد دلار) خبر داده و اعلام کرده بودند که بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است.

انتهای پیام/م


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : نیک فرد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان