هدف آمریکا از تعلل در بازگشت به برجام

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ ۱۲:۵۶ چاپ کد خبر: 160047
[ad_1]


خبرگزاری فارس ـ یادداشت ـ محمدمهدی تقوی: تحلیل گران در پی توقف یک ماهه مذاکرات وین 8 برای بازگشت آمریکا به برجام، معتقدند بخش دشوار و اصلی مذاکرات وین از این پس و هنگامی است که دولت آمریکا بخواهد کنگره را راضی به تایید بازگشت به برجام کرده و به ایران تضمین عدم خروج مجدد را به صورت رسمی بدهد که در صورت عدم عقب نشینی آمریکا، مذاکرات یک سال اخیر، شکست خواهد خورد؛ چرا که هیأت ایرانی نشان داده این 2 مورد، خط قرمز تهران است.

کارشناسان اروپایی و آمریکایی و حتی دولتمردان شان به صراحت می گویند برجام یک اقدام درست بود که توسط دیوانه ای چون ترامپ تروریست، پاره شد اما با این حال با وجود این اعتراف، حاضر نیستند خواسته های برحق ایران را بپذیرند. برجام همه انتظارات غرب را تامین کرد و با شیوه اجرای عجیب و شتابزده آن از سوی دولت روحانی، فراتر از انتظارات آنها هم عمل شد.

طبق این توافقنامه، ایران تقریبا تمام فعالیت های هسته ای خود را تعطیل کرد تا تحریم ها لغو شود. فعالیت صلح آمیز اتمی کشور تعطیل، دانشمندان بیکار، سانتریفیوژها از کارافتاده و حتی تحقیق درباره دانش هسته ای منع شد در حالی که تحریم هایی که قرار بود لغو شود، صرفا تعلیق شدند و در پی خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده حتی بیش از گذشته تحریم شدیم.

پذیرش انهدام ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد ایران، سیمان ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج کیک زرد از کشور، امتیازهایی بزرگ و غیرقابل انتظار بود که دولت غربگرای سابق برای تعلیق تحریم ها داد ولی تضمین شفاهی رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا را در قبالش دریافت کرد و هر چه منتقدان اصرار کردند برجام در کنگره آمریکا تصویب و به قانون تبدیل شود، دیپلمات های ما آنها را مسخره کردند و شد آنچه شد.

منتقدان تیم جدید مذاکره کننده ایران به حق باید اعتراف کنند رسیدن به توافق دوباره که ایران را از مواهب برجام بهره مند کند بسیار دشوارتر از روند دستیابی به توافق اولیه است؛ آن هم با توافق ضعیفی که ظریف برای کشور به ارث گذاشت. هم چنان باید منتظر ماند و دید آیا دولت دمکرات بایدن آماده قبول پیشنهادهای منطقی جمهوری اسلامی است که مطالبات عملی ایران و نه تئوریک آنها را تامین می کند؟ چنانچه تهران بر اصول خود بویژه لغو ـ و نه تعلیق ـ همه تحریم ها پافشاری کند، احتمال دستیابی به توافقی که ملت از آن بهره مند شود، وجود دارد و یکی از راهکارهای آن توقف خیانت های برخی اصحاب رسانه است که قصد دارند برای خوشایند دولت سابق، کشور را وادار به توافقی کنند که خسارت محض دیگری چون برجام یا حتی بدتر از آن خواهد بود.

انتهای پیام/

 









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان