[ad_1]

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی اعلام کرد پلیس آلمان در حالی که در مسیر بروکسل در بازگشت از تهران بوده، مانع ادامه سفر او شده است.

این دیپلمات اروپایی که هماهنگ کننده مذاکرات وین است و برای گفت وگو در همین خصوص به تهران سفر کرده بود، در توییتی نوشت: پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل در حالی که از تهران برمی گشتم، مانع ادامه سفر من شد. هیچ توضیحی داده نشد. (متوقف کردن) یک مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. گذرنامه و گوشی هایم را گرفتند.

بنابر پیگیری خبرنگار فارس انریکه مورا شب گذشته (پنجشنبه شب) پس از انجام گفت وگوها در تهران، ایران را ترک کرد.  

او در ادامه در توییتی دیگر نوشت: در حالی که منتظرم تا سفرم به بروکسل ادامه یابد، می خواهم تاکید کنم که در تهران، لزوم توقف اعدام «احمدرضا جلالی» را مطرح کردم و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شدم.

معاون «جوزپ بورل» سپس نوشت: اکنون به همراه دو همکارم، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آزاد شده ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیح در مورد آنچه که به نظر نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند.

«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی در واکنش به این توییت نوشت یکی از همکاران مورا در اتحادیه اروپا این مسئله را تایید کرده است. 

به گزارش فارس، انریکه مورا معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین روز چهارشنبه برای دومین بار در سال جدید شمسی در تهران حضور یافت و با «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. مورا شب قبل از عزیمت به تهران در توییتی با بیان این که «دوباره برای دیدار با علی باقری و دیگر مقامات ایرانی درباره مذاکرات وین و دیگر موضوعات راهی تهران هستم»، نوشت: کار بر روی رفع اختلافات باقیمانده در مذاکرات ادامه دارد.

این دومین سفر مورا به تهران در سال جدید شمسی و با گذشت دو ماه از وقفه در مذاکرات وین در ۲۰ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) بود. سفری که در پی پیشنهاد جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان و استقبال وزیر خارجه ایران انجام شد. مورا هفتم فرودین ماه سال جاری نیز به تهران سفر و ضمن دیدار با علی باقری با حسین امیرعبداللهیان هم دیدار و گفت وگو کرد.

سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در طول مذاکرات وین به جای اینکه پاسخگوی بدعهدی های شان در قبال تعهدات برجامی باشند، گاه و بیگاه اقدام به صدور بیانیه هایی مداخله جویانه در امور داخلی ایران و یا طرح ادعاها و اظهاراتی نا به جا کرده و از سوی دیگر معیارهای دوگانه در برخورد با موضوعات حقوق بشری و تعاریفی چون تروریسم داشته اند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: فعلا کارویژه آقای مورا و اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام انتقال پیام است و قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد. بارها این اتفاق افتاده است و به ایران آمدند و به واشنگتن رفتند و بدون حضور فیزیکی نیز پیام ها رد و بدل شده است. نقش ایشان هماهنگ کردن گفت وگوهاست و باید منتظر باشیم ایشان با چه موضوعاتی در تهران حاضر خواهد شد.

وی همچنین در خصوص پرونده جلالی توضیح داد: آقای جلالی به جرم جاسوسی مدت هاست که در جمهوری اسلامی ایران دستگیر و حکمش صادر و بازنگری شده و دوباره درخواست بازنگری خورده و سال هاست این موضوع پیگیری می شود و خسارات عمده ای هم زده و گزارش های دوستان ما در مراکز اطلاعاتی و امنیتی حاکی از این است که برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر قدس در خصوص این عملیات به او کمک کردند.

انتهای پیام/


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : نیک فرد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان