[ad_1]

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تشدید پدیده گرد و غبار در اکثر نقاط کشور و مشکلات ناشی از آن، اظهار داشت: این پدیده چندین علت دارد که باید به طور همزمان به همه آنها توجه شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین علل این پدیده، این است که ایران در کمربند خشک زمین واقع شده و تغییرات اقلیمی و خشکسالی هایی که طی سالهای گذشته تاکنون تجربه کرده ایم، باعث تشدید این پدیده شده اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: از سوی دیگر، برخی برنامه ها نتوانسته است جلوی این آسیب ها را بگیرد و آثار تخریبی ناشی از تغییرات اقلیمی سرعت بیشتری از برنامه ها و تدابیر ما داشته است.

رفیعی در همین زمینه به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: روز به روز تأمین حقابه تالاب های ایران کمتر شده و این باعث تبدیل شدن این مناطق به کانون های ریزگرد می شود؛ هر چند تاکنون اعداد و ارقام دقیقی از تعداد تالاب هایی که درگیر این مشکل هستند اعلام نشده، اما گفته می شود از 50 تا 70 درصد تالاب ها یا کم آب شده اند و یا خشک شده و تبدیل به کانون گرد و غبار شده اند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه در تهران و نوار البرز مرکزی شاهد گرد و غبار هستیم، یعنی تعداد زیادی از مناطق اکولوژیک که ظرفیت بالقوه گرد و غبار داشته اند، الان بالفعل شده اند.

* 10 سال قبل باید پیگیر سدسازی های ترکیه در پروژه «گاپ» می شدیم، نه الان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح های توسعه ای دهه های گذشته تاکنون باید متناسب با ظرفیت های اقلیمی و زیست محیطی اجرا می شد، تصریح کرد: متأسفانه این تناسب وجود نداشته و از سدسازی ها گرفته تا برخی اکتشافات نفتی مانند آنچه در هورالعظیم اتفاق افتاد و حتی برخی جاده سازی ها، بدون توجه به واقعیت های زیست محیطی و ظرفیت های اقلیمی بوده است.

رفیعی در ادامه به برخی علل برون مرزی تشدید پدیده ریزگردها پرداخت و اظهار داشت: کشور ترکیه و برخی کشورهای غرب آسیا طی دو دهه گذشته برخی اقدامات را انجام داده اند که احداث 22 سد در پروژه «گاپ» یک قلم آنهاست و البته احداث این تعداد سد مربوط به 7 یا 8 سال اخیر نیست، بلکه خیلی قبل تر از آن برنامه ریزی این اقدامات صورت گرفته و این هم ناشی از پروژه نوعثمانی گری دولت ترکیه بوده است.

وی تأکید کرد: زمانی باید به پیگیری این مسائل ورود می کردیم که مطمئن شدیم این پروژه ها در حال اجراست، نه امروز که درگیر مسئله شده ایم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: 10 سال قبل به دنبال اطلاع از چنین پروژه هایی NGO های زیست محیطی کشورهای اروپایی واکنش های گسترده ای نسبت به این موضوع نشان دادند، اما در کشور ما نه تنها دستگاه های مسئول به صورت رسمی کاری نکردند، بلکه در بخش غیررسمی هم برخی ها به جای واکنش به این اتفاقات، درگیر کمپین هایی مانند کمپین «من سگ هستم» بودند! 

رفیعی افزود: حتی در اجلاسیه های تغییرات اقلیمی که ایران در آن شرکت می کرد، یک واکنش رسمی از کشورهای شرکت کننده را سراغ نداشته ایم، در حالی که باید از ظرفیت های رسمی و غیررسمی برای مقابله با این پروژه های مخرب استفاده می شد، اما تقریبا هیچ استفاده ای نشده است.

وی با بیان اینکه هرگونه تغییر و اثرگذاری در اقلیم همه را تحت تأثیر قرار می دهد، عنوان کرد: در حال حاضر امکان غرق شدن سرزمینی در ترکیه به دلیل انباشت بیش از حد آب نیز دور از ذهن نیست و این هم ناشی از غیرقابل پیش بینی بودن میانگین بارش هاست.

* وزارت نیرو و محیط زیست کوتاهی کرده اند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه به دو اقدام ضروری در چشم انداز پیش رو اشاره کرد و گفت: نخستین اقدام ضروری این است که طرح های عمرانی و توسعه ای را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم و دوم اینکه آثار ناشی از تغییرات اقلیمی را برای مردم به کمترین حد ممکن برسانیم.

رفیعی با انتقاد از عدم جدیت دستگاههای مسئول در داخل برای مطالعه و پیگیری تبعات ناشی از پروژه های عمرانی در کشورهای همسایه در حوزه محیط زیست، اظهار داشت: به عنوان مثال، سدسازی درحوزه رود ارس تأثیر مخربی بر کشاورزی دشت مغان خواهد داشت و یا اینکه چندین سال است در حوزه خزر با پس روی آب دریا مواجهیم که تبعات خاص خودش را دارد. در این زمینه مشخصا دو دستگاه دولتی یعنی وزارت نیرو و محیط زیست برای مطالعه و هشدار در این زمینه کوتاهی کرده اند و به دلیل این کوتاهی ها، دست وزارت امور خارجه برای پیگیری های منطقه ای و بین المللی خالی بوده است.

وی افزود: وقتی در کمتر از 24 ساعت دو مقام دولتی دو اظهارنظر متفاوت درباره منشا ریزگردها می کنند، یعنی ناهماهنگی وجود دارد و محاسبات غلط است. از سوی دیگر، ما عضو کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابان زایی هستیم و حق عضویت آن را پرداخت می کنیم؛ سؤال این است که چرا نمایندگان ایران در اجلاس اخیر این کنوانسیون شرکت نکردند و ظرفیت هایی مانند این معاهده را برای حل این موضوع از دست داده اند؟!

* قرائت گزارش نظارتی فراکسیون محیط زیست؛ به زودی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه، از تهیه گزارش کارشناسی این فراکسیون درباره علل پدیده ریزگردها مطابق ماده 107 آئین نامه داخلی مجلس خبر داد و گفت: در این گزارش، مجموع اقدامات دستگاه های مختلف و ترک فعل های صورت  گرفته و راهکارهای کاهش مشکلات ناشی از این پدیده ذکر شده است، به زودی در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

رفیعی در ادامه با تأکید بر اینکه باید در راهکارهای حین بحران کاری کنیم که مردم کمترین آسیب را ببینند، اظهار داشت: اگر قرار است در حوزه دیپلماسی وارد شویم، مسائل زیست محیطی شرق کشور اهمیتی کمتر از غرب ندارد و باید آن را دریابیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسائل آبی و زیست محیطی شرق کشور تنها محدود به حقابه هیرمند و خشک شدن هامون نیست، بلکه در مناطق بالادست و در آسیای مرکزی اقدامات مشابهی مانند سدسازی در غرب، در دست انجام است که تاکنون هیچ ورودی به آن نکرده ایم و اگر جلوی این اقدامات گرفته نشود، در آینده بسیار خطرناک تر از وضعیت فعلی خواهد بود.

انتهای پیام/


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان