[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، سرود «سلام فرمانده» در روزها و هفته های اخیر مورد اقبال بخش زیادی از خانواده ها و کودکان کشورمان قرار گرفت و تجمعات خوانش دسته جمعی این سرود در شهرها و استان های کشور با استقبال زیادی مواجه شد. فارغ از همه مباحثی که درباره زوایای اجتماعی و فرهنگی این سرود میان نخبگان و فعالان فرهنگی کشور در گرفته است، در روزهای اخیر خبری درباره عضویت شاعر این سرود در شورای شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما توسط علیرضا قزوه مدیر این دفتر منتشر شد که با واکنش های زیادی در میان شاعران و اهالی قلم ادبیات انقلاب اسلامی روبرو شد.

محمدکاظم کاظمی ادیب سرشناس و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یادداشتی که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته به زوایای این انتصاب پرداخته است.

این یادداشت را در ادامه می خوانید:

یک. همین ابتدا این را بگویم که گویا انتصاب سید مهدی بنی هاشمی لنگرودی به شورای شعر مرکز شعر، سرود و موسیقی رسانهٔ ملی، به نیت جوان گرایی صورت گرفته و جنبهٔ استخدامی و مالی ندارد. این را می گویم تا قضاوتم یک جانبه نبوده باشد.

دو. من جوان گرایی را تحسین می کنم و امیدوارم که همچنان پی گرفته شود. همین طور تشویق و تقدیر از شاعر سرود «سلام فرمانده» را هم به جا می دانم چون منکر موفقیت های این سرود و این گروه نیستم. ولی این تشویق می توانست به اشکال مختلف صورت گیرد و الزامی نداشت که در شکل انتصاب در یک شورای مهم (ولو نمادین و بدون مزایای شغلی) رخ دهد.

سه. به این صورت اعتبار شورای شعر رسانه ملی مخدوش می شود. این شورا بر روی آثار شاعران و ترانه سرایان توانمند این کشور داوری و ارزیابی کند آن هم برای سرودها و ترانه هایی در سطح ملی. نباید وزن شورا را فدای تقدیر و تحسین ها کرد.

چهار. با این اقدام شاعر گرامی هم شاید ناخواسته در معرض انتقادها و کنایه ها قرار گرفته است. آثاری از او که از نظر عناصر شعری کاستی دارد، دست به دست می شود و تعریض هایی به او صورت می گیرد که در صفحات فضای مجازی می بینیم و البته اجتناب ناپذیر است.

پنج. این رویه ها سبب رنجش دلسردی گروهی از جوانان مستعد و متعهدی می شود که به راستی شایستگی پیشرفت و قرارگیری در این جایگاه ها را دارند. بگذارید جمله ای از یکی از دوستان جوان را اینجا نقل کنم. می گوید «خودتونرو بذارید جای جوان شاعر انقلابی ای که شعرهای خوبی داره و با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای ادبیات داره توی اسنپ کار می کنه! با شنیدن این خبر چه بلایی سرش میاد؟ چه حالی میشه؟»

شش. شاید در مورد آقای بنی هاشمی چنین نباشد و او خود به صورت غیرمنتظره در موقعیت این انتصاب قرار گرفته باشد. ولی وقتی مسیرهای سریع را باز می کنیم، باید نگران این هم باشیم که فردا عده ای دیگر، به جای تلاش برای پیشرفت، بکوشند که از همین مسیرهای تشویقی خودشان را به جایی برسانند. به این صورت چه بسا که کارهای نمایشی رونق بگیرد. البته این موضوع تازه ای نیست و دیده ایم که مثلاً شخص با منظوم ساختن قرآن به مدارج بالای دانشگاهی رسیده است، در حالی که شایستگی علمی آن را نیز نداشته است. یعنی یک کار خالصانه پلکانی شود برای بالا رفتن کسانی دیگر که در پی فرصت طلبی هستند.

نباید این روش ها باب شود و مسئولان در این امور باید یک مقدار سنجیده و خویشتندارانه عمل کنند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان