[ad_1]

دوحه نیوز در گزارشی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و قطر، به نقش دوحه در احیای توافق هسته ای پرداخت.

به گزارش ایسنا، دوحه نیوز در گزارشی نوشت:  شیخ تمیم بن عبدالرحمان آلثانی، وزیر خارجه قطر و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در دیداری درخصوص روابط و تحولات جهانی به گفت وگو پرداختند. وخیم شدن شرایط در افغانستان، جنگ در اوکراین و توافق هسته ای ۲۰۱۵ محور این گفت وگوها بوده است.

این وبسایت در ادامه نوشت: در آوریل سال گذشته مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین با شراکت ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، چین، روسیه به علاوه آلمان) آغاز شد. با توافق تهران و واشنگتن مبنی بر تشکیل دو کارگروه، پیشرفت هایی در دور اول حاصل شد. یک کارگروه بر روی برداشتن تحریم های فلج کننده آمریکا علیه ایران تمرکز داشت و دیگری بر روی برنامه هسته ای ایران متمرکز بود. تحریم ها در ادامه به دلیل اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران متوقف شدند.

دوحه نیوز افزود: تهران نیز در پی حملات به سایت های هسته ایش، غنی سازی را به ۶۰ درصد رساند و اسرائیل مسئول این اقدامات به دلیل مخالفتش برای احیای برجام شناخته شد. ادعاهای اسرائیل درخصوص پیشرفت سلاح هسته ای توسط ایران در دهه های اخیر مکررا تکرار می شوند تا این کشور درحالی که فسلطین را اشغال کرده بتواند بدون تهدید یک قدرت نظامی در منطقه باقی بماند. تل آویو خود تسلیحات هسته ای در اختیار دارد. ایران می گوید که این غنی سازی برای تولید رادیو دارو است و ادعاها درخصوص توسعه سلاح هسته ای را رد می کند. 

وبسایت دوحه نیوز ادامه داد: از آغاز امسال، اظهارات مثبت بیشتری از سوی مقامات برای احیای توافق هسته ای تاریخی مطرح شده اما مذاکرات میان ایزان و آمریکا به بن بست خورده و توافقی حاصل نشده است. قطر با تاکید بر لزوم احیای برجام، گفت وگوهایی با دو کشور داشته با بتواند اختلافات آن ها را حل کند.

شیخ تمیم در نشست اقتصاد جهانی عنوان کرده بود که قطر به طور رسمی یک میانجی محسوب نمی شود.

وی گفته بود: ایران همسایه ماست. ما رابطه و تفاهم خوبی با ایران داریم و نقش ما تلاش برای کمک رسانی به و ترغیب تمامی طرفین برای بازگشت به توافق است.

شیخ محمد نیز روز دوشنبه در گفت وگویی با الجزیره گفت که تلاش های قطر خوشایند مذاکرات وین است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان