پرویز محمدنژاد در گفت و گو با لنگرخبر از برگزاری رویداد کج چینی و همایش راهکارهای احیا و توسعه نوغانداری در شلمان شهرستان لنگرود خبر داد و اظهار کرد: این رویداد فردا و با حضور معاونین وزرا و مدیران کل مرتبط با کشاورزی و صنعت برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری رویداد کار - آیین کج چینی را ارتقای کمی و کیفی صنعت نوغان در کنار تبیین ارزش حضور این صنعت دانست و افزود: نوغان و نوغانداری شناسنامه گیلان و شهرستان لنگرود است.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ادوار گذشته به علت بی توجهی های صورت گرفته شاهد از دست رفتن موقعیت این صنعت ارزشمند و درآمدزا بودیم، گفت: نوغانداری نقش مهمی در حوزه اشتغال و درآمدزایی کشاورزان دارد.

محمدنژاد، با اشاره به ایجاد ظرفیت های خوب در کشور با محوریت توسعه نوغانداری، عنوان کرد: توزیع تخم نوغان طی دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته و اقدام به توزیع رایگان جهت تقویت صنعت نوغانداری کردیم که اشتغالزایی گسترده به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه صنعت نوغانداری مجددا احیا شده و در کانال اشتغال و درآمدزایی قرار گرفته است، افزود: به دنبال تقویت و ارتقای کمی و کیفی صنعت نوغان هستیم.

نماینده لنگرود در مجلس، نوغانداری را درآمد دوم کشاورزان گیلانی طی ادوار گذشته دانست و متذکر شد: برای احیای این صنعت آیینی باید تلاش کنیم تا در کنار برنج و چای قرار گیرد.

وی از گرایش مردم به نوغان خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال ۱۳۰۰ جعبه تخم نوغان بیشتر از سال گذشته توزیع کردیم؛ همچنین از تکثیر ۱۶ هزار اصله درخت توت در سال ۹۹ به ۸۰ هزار اصله در سال ۱۴۰۱ رسیدیم.

محمدنژاد، با اشاره به نگاه ویژه مجلس به محصولات کشاورزی، عنوان کرد: استقلال و پیشرفت کشور با تقویت کشاورزی رقم می خورد و لذا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی را برای آبخیزداری که از الزامات کشاورزی است، دیدیم.

انتهای پیام/

مصاحبه: حسن غلام پور

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان